arctic HCR 800 11 inkörning

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
Nej, Maskinen (motorn) var toppen förutom att den kunde bogga endast när man kört på låggas och sen ger järnet (hände ibland). I övrigt så gick den som en demon. Tillslagsvarven tyckte jag var för höga och bytte till en fjäder med mindre starttryck. Vill kunna smyga i vissa lägen. Primärfjädern (original) gick sönder nästan direkt. Därför bytte jag samtidigt till en mjukare. Maskinen har lite "oldstyle" känsla men fungerar ypperligt i lössnön. På leden är den väl ingen superhit. Skidorna kan man byta till bättre. Offsetriser flyttar fram körställningen framför allt när man har styret i högsta läget. Man får styret i magen annars.

En del maskiner, vet inte om det finns kvar på 2011 kan kan ha oljepumpar som kan fastna "sticky oil pump" Det innebär att att den inte fjädrar tillbaka när man släpper gasen. Finns lite olika lösningar på det. Leta på amerikanska forum. Det vanligaste var väl att man vred lite extra på fjädern så att den blev hårdare spänd. Man kunde se det enkelt när man torrgasade och kikade lite på oljepumpstaget.

Stod man länge på tomgång så bluddrade det innan man kom igång men, det var inget jag var brydd över.
vad satte du dit för fjäder samt vad fick du för startvarv?
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Är det bara jag som hade förväntat mig mer av Arctics nya 800 (-10 och framåt)? Jag har provkört en kompis -10:as CF8 och en annan kompis -11:as M8 och ska jag vara ärlig hade jag förväntat mig mer av motorn då den sägs ska vara så brutal och ha 160+ hästar.

Vi tog en repa på en sjö, jag med min XTX (nerdrevad 2 kugg +44:as matta annars org) och CF8:an och M8:an (bägge original) CF8:an var alldeles före mig, inte mkt M8:an kom sist och var sist hela vägen. Jag själv blev väldigt förvånad, trodde jag skulle bli ifrånkörd som skit. Är det så att Nytron verkligen går så bra för sina ca 130 hästar eller vad är det frågan om? Ska även kolla om vi kan ta några fler repor och jämföra lite till.

(Om det har någon större betydelse så hade CF8:an gått ca 70-80 mil och M8:an 30-40 mil medans min snart har 500 mil på mätaren)

Försöker inte komma in här på Arctic cat-delen av forumet och säga att "yamaha äger" och "Arctic cat suger" eller tvärtom. Så jag vill inte starta nån smutskastning mellan märken eller så, bara ha en vettig diskussion.

Jag ska faktiskt ge M8:an beröm, den är riktigt lätthanterad i det lösa! Har inte riktigt kunnat prova CF8:an i nån riktigt snö men de ska tydligen vara riktigt bra dom med.

Mvh
Magnus
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Jag själv blev väldigt förvånad, trodde jag skulle bli ifrånkörd som skit. Är det så att Nytron verkligen går så bra för sina ca 130 hästar eller vad är det frågan om?
Magnus
är nytron som går bra för sin effekt.vet själv när jag körde rs vector och testade cf1000 så kändes den väldigt orkeslös och brölig.skulle tro att det är vridet som gör det.
många glömmer bort vridmoment men jag tror det har ganska stor betydelse.
det tråkiga med yamaha är ju att körglädjen inte är i närheten som på valfritt annat märke.

kör själv med ett gäng varav dom flesta kör nya skotrar.

pro rmk -11
rmk assault -11
freeride -11

och så har jag min m8 -11 har också haft en freeride -11 i år.

har kört en del med freeriden och lite assault och tycker absolut inte att a-c har mindre pulver.
har inte gjort några seriösa dragrace eller nå men mattfarten var snäppet högre på m8an än på polarisen i samma snö iaf.

tycker annars inte att det är nån större skillnad prestandamässigt mellan summit och m8.dom har ju ungefär samma effekt på papper.
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Är det bara jag som hade förväntat mig mer av Arctics nya 800 (-10 och framåt)? Jag har provkört en kompis -10:as CF8 och en annan kompis -11:as M8 och ska jag vara ärlig hade jag förväntat mig mer av motorn då den sägs ska vara så brutal och ha 160+ hästar.

Vi tog en repa på en sjö, jag med min XTX (nerdrevad 2 kugg +44:as matta annars org) och CF8:an och M8:an (bägge original) CF8:an var alldeles före mig, inte mkt M8:an kom sist och var sist hela vägen. Jag själv blev väldigt förvånad, trodde jag skulle bli ifrånkörd som skit. Är det så att Nytron verkligen går så bra för sina ca 130 hästar eller vad är det frågan om? Ska även kolla om vi kan ta några fler repor och jämföra lite till.

(Om det har någon större betydelse så hade CF8:an gått ca 70-80 mil och M8:an 30-40 mil medans min snart har 500 mil på mätaren)

Försöker inte komma in här på Arctic cat-delen av forumet och säga att "yamaha äger" och "Arctic cat suger" eller tvärtom. Så jag vill inte starta nån smutskastning mellan märken eller så, bara ha en vettig diskussion.

Jag ska faktiskt ge M8:an beröm, den är riktigt lätthanterad i det lösa! Har inte riktigt kunnat prova CF8:an i nån riktigt snö men de ska tydligen vara riktigt bra dom med.

Mvh
Magnus
Nytron går ju helt klart fortare än min CF8 pga högre drevning, men jag har kört mot en XTX och acceleration så slår ju CF8:an den på fingrarna varje gång. Det vi testat så knappar nytron in när det börjar gå över 100 km/h, dock så har ju jag då en CF med den lägre drevningen i diamonddriven då jag har 57mm kamhöjd, 38:eek:rna är högre drevade.
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Nytron går ju helt klart fortare än min CF8 pga högre drevning, men jag har kört mot en XTX och acceleration så slår ju CF8:an den på fingrarna varje gång. Det vi testat så knappar nytron in när det börjar gå över 100 km/h, dock så har ju jag då en CF med den lägre drevningen i diamonddriven då jag har 57mm kamhöjd, 38:eek:rna är högre drevade.
Han jag kört mot har en 38:as matta, och hade man inte vetat att den hade ca 30hk mer och vägde ca 30kg mindre (vi som kör väger också ganska exakt lika mkt) hade man definitivt inte trott det, de gånger vi kört har de gått i stort sett helt jämt med varandra från start tills vi släpper av. Han lite före ena gången och jag lite före den andra men det är så lite, beror på vem som gasar iväg först sedan ligger vi mer eller mindre lika långt ifrån varandra hela vägen.

Kan tänka mig att det blir skillnad om man som du har lägre drevning och högre matta.

Rotax 447:

Du kan ju ha en poäng där med vridet, men det kan väl inte vara maxvridet som ska göra skillnaden i så fall utan att 4-taktaren har ett bredare register? För Arcticen ska ha högre maxvrid.
Jag har inte så stor erfarenhet av att köra 2-takt, hade nån gammskoter från 80-talet innan jag köpte min Yamaha, men det känns som att det finns mer att få ut ur deras 800:a, jag hade faktiskt förväntat mig mer då den trots allt har 160+ hästar och väger mindre än min blyklump.


Jag kan hålla med dig i att Yamaha har lite mindre körglädje, provade CF8:an lite mer idag och den är helt klart mer lätthanterlig då det gäller att få upp den på en skida i snön. Ska jag vara ärlig hade jag seriösa funderingar på att byta upp mig till en CF8:a -10 eller -11 innan säsongen. Men som det ser ut nu blir den här kvar den här säsongen och sen så kanske MCX får ta sig en liten titt på den. Men det kanske kommer ut nåt annat skoj innan, Arctic ska väl ev. komma ut med nåt riktigt bra, nån som vet mer om deras -12:eek:r?

En av de stora anledningarna att jag kör Yamaha är att jag hatar att behöva skruva i grejorna för att de går sönder och Yamaha har ju verkligen visat sig ha riktigt bra kvalité på grejorna. Det enda märket jag skulle ens fundera på att byta till nu är Arctic. Just för att som det ser ut nu så är det Arctic eller Yamaha man ska ha om man vill slippa ha en massa problem.
Hade jag vetat att Polaris eller Ski-doo hade hållit hade de kunnat vara ett alternativ också, men inte som det ser ut nu.

Blev väldigt OT nu men det är kul att höra andras funderingar kring det här.
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
skulle vara kul att fara å bromsa motorn å se om de verkligen är 160hk. jag är inte alls missnöjd med motorn men me 160hk på ca 350kg (inklusive förare+bränsle) ska de braka på friskt.. fast med 57mm kammar ha man inte förutsättning att få nå acc monster där de är hårt underlag där man kan känna av det ordentligt.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
skulle vara kul att fara å bromsa motorn å se om de verkligen är 160hk. jag är inte alls missnöjd med motorn men me 160hk på ca 350kg (inklusive förare+bränsle) ska de braka på friskt.. fast med 57mm kammar ha man inte förutsättning att få nå acc monster där de är hårt underlag där man kan känna av det ordentligt.
Nog har motorn 160 HK om man bromsar den i en viss rigg. Kanske mindre om man provar den i en annan rigg. Det viktigaste är ändå det som kommer ner i backen och där tror jag att det kan diffa ganska rejält. 800 HO motorn låter rappt och är rapp i karaktären. Om det sen fungerar i ett "lakerace" med en CF8 eller M8 är en helt annan sak. Prova och ställ nytron i en halv meter puder tillsammans med M8 så förstår alla vad maskinerna är gjorda för.

Nej, det är nog så att 130 HK nytro kan gå bättre än 160+ HK CF8 i ett visst läge. Så kan verkligheten se ut. Om man ser optimerar skotrarna för "lakerace" så är jag övertygad om att 160+ HK CF8 kommer att gå bättre.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Det finns mycket att hämta i variatorerna på 800ho maskinerna.
-09 crossfire med 142hk motorn pissade ju på alla andra när snowmobile jämförde acc och toppfart, skulle knappast tro att 160hk motorn inte gör det
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Tänke just skriva som forre, att det finns nog mycke att hämta i variatorerNA... har själv haft måånga kissar genom åren och den gemensamma nämnaren är att variatorerna behöver lite vassare prylar.
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Nog har motorn 160 HK om man bromsar den i en viss rigg. Kanske mindre om man provar den i en annan rigg. Det viktigaste är ändå det som kommer ner i backen och där tror jag att det kan diffa ganska rejält. 800 HO motorn låter rappt och är rapp i karaktären. Om det sen fungerar i ett "lakerace" med en CF8 eller M8 är en helt annan sak. Prova och ställ nytron i en halv meter puder tillsammans med M8 så förstår alla vad maskinerna är gjorda för.

Nej, det är nog så att 130 HK nytro kan gå bättre än 160+ HK CF8 i ett visst läge. Så kan verkligheten se ut. Om man ser optimerar skotrarna för "lakerace" så är jag övertygad om att 160+ HK CF8 kommer att gå bättre.
Det är ju det jag blev lite förundrad över också, motorn låter rapp och bra och det låter som att det går lätt men jag hade förväntat mig bättre acc. Kan ju vara som flera av er säger att de där extra hästarna försvinner på vägen och optimerade variatorer skulle göra susen? Kan det vara så enkelt att Nytron har relativt små effektförluster i överföringen?

Varken CF8:an eller min är optimerade för ett "lakerace" definitivt inte... Särskilt inte M8:an och ingen av oss tre vill ha dom optimerade för det heller.
Ja Nytron skulle aldrig ha en chans mot en M8:a i en halvmeter puder, det skulle inte CF:en heller. Men det var inte riktigt de olika konstruktionerna (mattlängd, chassi mm) jag funderade kring men jag förstår din poäng att M8:an borde vara sämre i ett "lakerace" därför den är minst gjorde för det. Men å andra sidan tycker jag att den borde hänga med i början eller rent ut av ta starten då den borde vara lägst växlad (drevad). Det är helt enkelt det att jag hade förväntat mig betydligt mer av en 800:a med 160+ hästar både i snön och på det hårda. Tycker att 30 hästar ska göra stor skillnad? Men samtidigt så har jag provat farsans skoter, som är en -11:as Apex som också ska ha 160+ hästar och den ger ungefär samma intryck. Det känns som att motorn skulle orka med en hel del (det känns som att det går lätt) men att den inte får ner det riktigt i backen.

Ska det vara så enkelt att de har för "snäll" variatorbestyckning? Kan även tänka mig att det blir större skillnad om man verkligen fick belasta maskinerna då borde 800:ans extra effekt visa sig. Det är länge kvar av vintern så det kommer fortsättas att jämföras.

Jag vet att det finns extremt mycket att hämta i variatorerna beroende på vad man vill ha för karaktär på skotern, han som har CF8:an nu hade en REV 600SDI innan och innan han satte dit ett dynamo joe V-kitt så hade han inte så mycket att hämta. Efter han bytte så tog han mig hela vägen upp till 80-90 innan jag började dra ifrån (innan jag hade bytt matta och drevat ner iofs) men det blev STOR skillnad på den skoterns prestanda.

F7:an var väl ungefär likadan då den kom, hade mindre effekt men körde ifrån/höll jämt med betydligt effektstarkare 800 maskiner.

Det lär kanske märkas lite senare i vinter om det är variatorerna som gör så stor skillnad, han med M8:an ska införskaffa sig nåt variatorkit och Y-rör som det lät då han ska in på första servicen.

Hoppas ni fattar att jag inte försöker hacka på någon skoter eller nåt sånt. Tvärtom så gillar jag Arctic's M-chassi mer och mer ju mer jag provat det men det är just runt motorn och kraftöverföringen jag har funderingar.
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
Idag blev de en tur på 8-9mil 60% led ca resten puder åka.. första delen av turen åkte vi led! GUUD vad ja hatar guppig led, ja skulle kunna sälja skotern i spåret tamefan å gå hem. men sen resten av resan va som att vara i himlen! kuperad kraftlednings gata med 1meter härlig snö :) Man känner sig lite oövervinnlig när man far fram på en sån här maskin som har lite längd och höga kammar.

Slutade dagen med en grande vurpa! åkte efter en känd väg(o skottad) 70-80km/h, dålig sikt pga snöväder. helt utan vidare dyker de upp en snövall mitt i vägen hinner inte bromsa nå utan dämmer rätt in i skiten, flyger rakt upp i luften 3-4 meter släpper skotern i luften å tänker att nu bryter jag nåt. Landar på höger sida me kroppen, slår i knä, höft, armbåge å hjälm så de nära svartna för ögonen.

Polarn som låg bakom mig såg att ja flög men fattar inte varför, vafan ska han verkligen hoppa sådär...?

Sitter å tar igen mig en stund å inser att både ja å skotern har klarat oss, sånär på en svullen armbåge. Mätte upp flygturen. 17meter vart de!! rakt ner i en plogad väg.. så gåre när man är trött å inte uppmärksam å när skogsägarna skottar vägen å lägger upp en hög mitt i.

Är verkligen glad att ja börjat använda hjälm, utan den hade ja lega på sjukhuset nu med en kraftig fraktur i bästa fall!
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Kan det vara så enkelt att Nytron har relativt små effektförluster i överföringen?
Tror att nytron är relativt lätt att få till i variatorn eftersom vridmomentkurvan är hög och jämn. Det är kanske inte 800 HO motorn på samma sätt.

Men å andra sidan tycker jag att den borde hänga med i början eller rent ut av ta starten då den borde vara lägst växlad (drevad).
Jo, men Power claw-mattan biter inte fast i underlaget. Om det varit en assault matta på det hade det sett annorlunda ut. Hade du haft lös snö så funkar PC mattan ypperligt.

Hoppas ni fattar att jag inte försöker hacka på någon skoter eller nåt sånt. Tvärtom så gillar jag Arctic's M-chassi mer och mer ju mer jag provat det men det är just runt motorn och kraftöverföringen jag har funderingar.
Jo, Jag äger en PRO-RMK som skall ha - 20 HK jämfört med min gamla HCR och jag ser ingen större skillnad när vi rejsar på myrarna. Så kan det vara när allt skall lira ihop.
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
MR600SX:

Kan hända att det är så, har inte hållit på så mycket med injusteringar av variatorer. Så det får nån annan svara på. Var tänkt att ändra om den här säsongen, men då blev det nån fler leksak så det får bli nån annan gång.

Föret på sjön var inte stenhårt, utan en knapp decimeter snö med uppstop under som man kom ner i när man gasade iväg, och det borde ju powerclaw-mattan bita fast i?

Hur är det nya PRO-Chassit? Det ser riktigt bra och smidigt ut! Du har inte haft nåt problem med motorn? Polaris verkar ju ha haft en hel del problem med sin 800:a även den som kom i PRO:n.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
MR600SX:

Hur är det nya PRO-Chassit? Det ser riktigt bra och smidigt ut! Du har inte haft nåt problem med motorn? Polaris verkar ju ha haft en hel del problem med sin 800:a även den som kom i PRO:n.
Kanonmaskin än så länge. Mycket lättkörd. Nej, har inte haft några motorproblem ännu. Ingen av mina polare har ej heller haft några frågetecken på sina 2011 800 Polaris. Går hårt.

MR600SX:Föret på sjön var inte stenhårt, utan en knapp decimeter snö med uppstop under som man kom ner i när man gasade iväg, och det borde ju powerclaw-mattan bita fast i?
Nja, inte är en decimeter något för PC mattan att bita fast i. PC mattan är enbart för lössnö. Dock tycker jag att XF8 mattan borde bita lite bättre. Min erfarenhet är att XF8 kör förbi det mesta när det kommer till acc och toppfart. Det var det snowmobile kom fram till med 2009 XF8. Då hade den 142 HK. Vet inte om nytron var med på dessa tester. Dock har vi med PRO-RMK lekt med nytros och yammon har väl gått bra men fått pisk i acc om det varit lösare ute på sjön. Tycker inte man kan jämföra så vitt skilda skotermodeller mot varandra. Mattor, chassien, utväxling, ja- allt skiljer.
 
Last edited:

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
vad kör ni med för skidor på era m8or/hcr?
satte dit powder pro på min fast tycker den blev tungstyrd
betydligt mer tungstyrd än på crossfiren -08 jag hade innan
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
någon som har rem problem ?
min verkar vilja tugga rem vid "tung" körning. yttre kordet åker på remmen (ja inkörd rem) och tycker att variatorerna är för heta.
linjering ok enligt åf har dock inte kollat själv ska göra det bara jag kommer hem. annars blir det en tur till åf för ny kontroll.
såg att det satt ett shims bakom sek. kommer ej ihåg tjocklek hur många har ni ?
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Kanonmaskin än så länge. Mycket lättkörd. Nej, har inte haft några motorproblem ännu. Ingen av mina polare har ej heller haft några frågetecken på sina 2011 800 Polaris. Går hårt.


Nja, inte är en decimeter något för PC mattan att bita fast i. PC mattan är enbart för lössnö. Dock tycker jag att XF8 mattan borde bita lite bättre. Min erfarenhet är att XF8 kör förbi det mesta när det kommer till acc och toppfart. Det var det snowmobile kom fram till med 2009 XF8. Då hade den 142 HK. Vet inte om nytron var med på dessa tester. Dock har vi med PRO-RMK lekt med nytros och yammon har väl gått bra men fått pisk i acc om det varit lösare ute på sjön. Tycker inte man kan jämföra så vitt skilda skotermodeller mot varandra. Mattor, chassien, utväxling, ja- allt skiljer.
Okej, dom ser riktigt bra ut måste jag säga men jag gillar inte att när skotern jävlas, därför tänker jag nog hålla mig till Yamaha tills man kan se att de andra märkena höjer sin kvalité på saker och ting, och då istället kanske ge motorn lite andningshjälp.

Nej nog vet jag att en decimeter inte är nåt för den att bita tag i, tänkte mer på uppstopet, det brukar ju "betta" bra i vattnet.

Vi höll då jämnt då vi körde, han var något före mig en gång vi körde och andra gången kom jag iväg något före, blev lite tjuvstart, men avståndet var lika långt hela vägen den gången också.

Och ja, jag förstår att de får pisk då det blir mer snö. Yamaha har ju inte direkt varit kända för att ha de bästa lössnömaskiner i originalutförande.

Och jo jag håller med dig angående att det är orättvist, om man nu kan kalla det för det, att jämföra så olika skotermodeller.

Och att CF8:an -09 körde ifrån det mesta, det vet jag också att jag läst nånstans och jag vet inte heller om nytron var med. Men, det jag inte förstod var att jag inte blev hårt ifrånkörd av CF8:an? Jag hade förväntat mig att se hans baklyse. Den har visserligen bättre backshift än vad min nytro har och det ska ju tydligen hämma accelerationen men kan det verkligen göra så mycket? Att det skiljde mellan M8:an och min det kan jag förstå då de egentligen inte kan jämföras men CF:en och XTX:en ska ju vara i "samma segment" så att säga även om det är helt skilda skotrar och borde därför vara jämförbara.

Men men, det är inget jag hänger upp mig på. Han är riktigt nöjd med sin och jag är riktigt nöjd med min.

Dock så fick han en felkod på knacksensorn sist vi var ute, "ecu 21" blinkade på displayen. Någon fler som har varit med om det här?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
någon som har rem problem ?
min verkar vilja tugga rem vid "tung" körning. yttre kordet åker på remmen (ja inkörd rem) och tycker att variatorerna är för heta.
linjering ok enligt åf har dock inte kollat själv ska göra det bara jag kommer hem. annars blir det en tur till åf för ny kontroll.
såg att det satt ett shims bakom sek. kommer ej ihåg tjocklek hur många har ni ?
min verkar vilja göra det.känns som att den här remmen kommer smälla när som helst.gått 30 mil.inkörd å allt.
den förra höll 40.utan inkörning