Turbo Tråden

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Grön Artic fjäder 1-0.
Har pratat med en kompis som är en Arctic Cat återförsäljare och han såg ut som ett frågetecken då jag sa att jag ville ha en arctic grön sekundär fjäder.

De nya arcticarna har ju inte "piggar" i början och slutet av fjädern och han menade på att jag måst veta artikel nr eller från vilken skoter / modell serie fjädern kommer ifrån för att de ska bli rätt.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Nerdrening behövs ej.jag körde original utan problem med supertip 55 .
Arctic grön i sekundär.
Jag vet att de inte "behövs" men undrar mer om det gör någon skillnad? toppfart är helt orelevant för mig, då min maskin aldrig gått över kanske 140-150 max på mätaren sen jag köpte den, och förmodligen inte kommer att göra det heller, dock ser jag väldigt ofta hastigheter på ~130km/h på mätaren när jag står rätt upp på rullen med en verklig hastighet på kanske.. hälften utav det? och upplever då att den inte riktigt orkar fortsätta mata på rullen, kommer den tex orka bättre vid sånna tillfällen, eller blir det ingen märkbar skillnad, någon som vet? :)
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Jag vet att de inte "behövs" men undrar mer om det gör någon skillnad? toppfart är helt orelevant för mig, då min maskin aldrig gått över kanske 140-150 max på mätaren sen jag köpte den, och förmodligen inte kommer att göra det heller, dock ser jag väldigt ofta hastigheter på ~130km/h på mätaren när jag står rätt upp på rullen med en verklig hastighet på kanske.. hälften utav det? och upplever då att den inte riktigt orkar fortsätta mata på rullen, kommer den tex orka bättre vid sånna tillfällen, eller blir det ingen märkbar skillnad, någon som vet? :)
Finns ingen mening att dreva ner om remmen håller skottar bättre och mindre risk för över varv.
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Tjena!

Har precis dragit på mig en Nytro turbo, finns det något sätt att slippa 90 graders snorkeln och ändå kunna surfa lössnö utan att det isar på filtret? Eftersträvar original-look så långt det är möjligt...
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
någon som provat daltons röda sek fjäder, ska ha samma twist som yamaha silver men längre för ett högre remtryck.
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Stm vikterna väger olika i grundvikt. En vikt kan väga 50g eller 55g i grund, den andra kan väga 52g alt 57g osv. Så era stm vikter kan väga olika. Fast dom ser ut att vara lika. Så vill ni vara på den säkra sidan väg era vikter.
Det kan skilja 1-2 gram
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Nu är jag skapligt less... Förra helgen när jag SKULLE upp till fjälls o köra skoter så direkt när jag lastade av skotern från släpet så gick den skit så fort den fick laddtryck, de var precis som att den gick in i något slags varvstopp, på under normalt varv, (kanske 6500-7k nånstans gissar jag och kanske 07-08 i ladd) den gick skit o small o levde jävel. ja provade felsöka det jag kunde, men lämnade till slut skotern hos temab som gjorde ett suveränt arbete och konstaterade ganska snabbt att original ECU var skrot, bytte den och skotern gick kanon igen, HEJJA!

MEN, nu i helgen var ja upp igen o körde, hann köra 1,5 dag ca 15-16 mil kanske, och samma symptom uppkommer IGEN?! jag stannar på en myr, öppnar kåpor och kollar lite, besviken stänger jag igen utan att hitta något, men då ja sticker iväg går den som den ska igen, jahapp tänker jag och surfar glatt vidare på dom oändliga orörda ytorna med 1-1,5m puder. men efter kanske 15min körning uppstår samma problem igen, och går aldrig till sig!

Har jag skjutit en till ECU?! och varför? kabelbrott som ligger o jordar till kortis någonstans i kabelhärvan? glapp/fukt i nån kontakt? (har dock kollat alla, och det ser bra ut.) hjälp mig med detta! :(
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Körde du med gen3 eller gen5?

Kan det vara nåt med värmen som ställer till det?
Jag har iofs en Apex men jag hade problem med första MCXboxen (gen5) lilla modellen. Den gick som ett lass skit när man kört sakta och det blev riktigt varmt i motorrummet, tappade 1 burk.

Fick en ny box som jag monterade på lite svalare ställe (inte inklämd mellan toppen och lysena) har inte haft problem sedan dess.

Har i helgen upptäckt att jag måste vikta på lite mer då den tenderar att passera 11000 när man är kreativ med tummen.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
De är inte MCX ECU som far, utan original. sjukt ovanligt problem tydligen, så jag har ingen aning om vad det kan vara :(
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Håller med Andersxboy, många jättekonstiga elfel på mina gamla bilar har magiskt blivit lösta genom att dränka alla kontakter med kontaktspray.. Alla fel är inte synliga ;)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Nåt som genererar överlast på ECU?
Något annat lulllull som du meckat in som kopplas mot boxen?
Kan jox med handtagsvärmarna dräpa boxen?

Annars är jordfel/kabelbrott/kortis en klar vinnare.