Arctic Cat 2012

olssson

Välkänd medlem
6 jan 2008
218
0
16
Sundsvall
Jag har också fåt den informationen att CF800HC kommer med F dyna till Sverige, trist men det går att leva med. Och skulle det kännas fel går det ju att byta till en M dyna eller Boss. Snart faller snön i vårt avlånga land =)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Efter en snabb rundgång så tror jag att de har byggt en maskin som är lite mer körbar, lite mindre användarvänlig och definitivt mer svårskruvad än föregångaren.
Vad jämför du med då, angående skruvningen?
Dom här är mycket lättare att meka med än Twin-spar chassit iallafall, som är rent ut sagt hemska att göra nåt med...

Vi tog undan 12 st små skruvar, tog bort en enda kontakt till instrumentet, en skruv till dynan sen såg den ut som på bilderna. Tycker inte det är speciellt farligt, alla skruvar är lätta att komma åt.
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Har tittat lite på 2012an.
Jag såg kabelhärvan under instrumentet och kommenterade:
Jag: "Men hörrödu, det här ser ju lite tattigt ut."
Försäljare: *peddoröst* "Det är reejs"

Vems idé var det egentligen att nita fast damaskerna runt stagen i framvagnen? Om han nångång kommer förbi Arjeplog så ska jag slå han.
Att ta in luften genom huven är lite som att gå över ån efter vatten och om man nu tvunget måste gör det varför då sätta skarven mot huven exakt i marknivå så att skiten börjar suga in granbarr när man har kört in i en sten. För det kommer att hända.
Förvaringsutrymmet under dynan är borta. Fast deklart, det är ju mera reejs och dessutom får man sälja fler pakethållare och förvaringsväskor.
Tanklocket, säkert en ingenjör som aldrig har dunktankat som kommit på att stora tanklock stjäl vikt. Jaja men det gör en tratt också.

Efter en snabb rundgång så tror jag att de har byggt en maskin som är lite mer körbar, lite mindre användarvänlig och definitivt mer svårskruvad än föregångaren.
Jag kan inte förstå varför man tar bort den bästa tanklösningen någonsin.. det skröt man ju jämt med när man själv körde arctic och stod med jeepdunken medans alla andra drällde ner hela tanken. skämmes!
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Jag kan inte förstå varför man tar bort den bästa tanklösningen någonsin.. det skröt man ju jämt med när man själv körde arctic och stod med jeepdunken medans alla andra drällde ner hela tanken. skämmes!
När man skulle byta bränslepump på gamla chassiet så var man tvungen att doppa ner handen i tanken för att komma åt. Nu behöver man kanske inte det? Det är väl hela sanningen till det stora tanklocket.
 

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Har hört lite rykten att HC,n kommer att levereras med Proclimb bakdelen.. nån som vet om det stämmer??! Såg på ett jänke forum en kille som fått sin HC, och den var de då Proclimb arsel på :p Och även på arctics hemsida så har dom bytt bild på HC,n till en med den bakdelen på... när jag beställde min i slutet på maj så var de då Procross bakdelen på bilden där.. har den bilden sparad på datan f.ö..
hoppas dock att dom maskiner som kommer till sverige har procross arsel då jag tycker det är myycket snyggare!

http://www.snowestonline.com/forum/showthread.php?t=276309
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
När man skulle byta bränslepump på gamla chassiet så var man tvungen att doppa ner handen i tanken för att komma åt. Nu behöver man kanske inte det? Det är väl hela sanningen till det stora tanklocket.
Bränslepumpen kommer man åt via ett lock i tanken på höger sida om styrstången.
Betydligt smidigare...
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Har hört lite rykten att HC,n kommer att levereras med Proclimb bakdelen.. nån som vet om det stämmer??! Såg på ett jänke forum en kille som fått sin HC, och den var de då Proclimb arsel på :p Och även på arctics hemsida så har dom bytt bild på HC,n till en med den bakdelen på... när jag beställde min i slutet på maj så var de då Procross bakdelen på bilden där.. har den bilden sparad på datan f.ö..
hoppas dock att dom maskiner som kommer till sverige har procross arsel då jag tycker det är myycket snyggare!

http://www.snowestonline.com/forum/showthread.php?t=276309
HC:n kommer med ProClimb tunnel
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Tyvärr så kommer svenska XF (iaf 800) med F-dynan. Storfors Varv i Piteå har fått in XF 800 High Country och på den sitter det en F-dyna.
Har kgk ändrat sig då kanske... Nåväl, löftet om mountaindyna på min XF 1100t HC kommer jag dock hålla hårt på :)
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Det var detta med att kunna montera dubbeldyna som gjorde att valet föll på F dynan istället. Men kgk tyckte ju att 5 tusen spänn var billigt för en m dyna.
 

Herr.Berglund

Aktiv medlem
6 dec 2010
68
0
6
Har hört lite rykten att HC,n kommer att levereras med Proclimb bakdelen.. nån som vet om det stämmer??! Såg på ett jänke forum en kille som fått sin HC, och den var de då Proclimb arsel på :p Och även på arctics hemsida så har dom bytt bild på HC,n till en med den bakdelen på... när jag beställde min i slutet på maj så var de då Procross bakdelen på bilden där.. har den bilden sparad på datan f.ö..
hoppas dock att dom maskiner som kommer till sverige har procross arsel då jag tycker det är myycket snyggare!

http://www.snowestonline.com/forum/showthread.php?t=276309
XF (HC) och M har båda ProClimb chassi.
Hämtade min M i söndags och är efter mycket kläm och känn nöjd.
 
Last edited:

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
"Spoke to a friend at cat and they are starting tomorrow and are looking to only be 1 week behind getting things out and may catch up via extra work where they can and stocks of parts are good. All who ordered will get thier sleds.

JEster"


Igår postades detta på HCS, så det ser rätt lugnt ut med leveranstiderna på turbo-maskinerna... Max en vecka sent men med förhoppning om att dom ska hinna ikapp.
 

Herr.Berglund

Aktiv medlem
6 dec 2010
68
0
6
XF (HC) och M har båda ProClimb chassi.
Hämtade min M i söndags och är efter mycket kläm och känn nöjd.
Rättar mig själv efter vidare forskning.

Samtliga XF har ProCross chassi men HC har ProClimb-tunneln.
Ganska förvirrande att det står ProClimb bak på HC'n trots att det bara är tunneln som är ProClimb.
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Rättar mig själv efter vidare forskning.

Samtliga XF har ProCross chassi men HC har ProClimb-tunneln.
Ganska förvirrande att det står ProClimb bak på HC'n trots att det bara är tunneln som är ProClimb.
Stämmer bra det. Jag blev dock glad när jag fick höra att det blev ProClimb tunnel då jag tycker den är mycket snyggare.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Hjälp mig nu.
Har sett nån skitfrän bukplåt till m-serien nånstans.

Har sett den nånstans här på forumet men jag hittar den inte.
Den är ungefär som en jättestor plåtskiva alldeles framför intaget till spjällhuset.