Arctic Cat 2012

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Inga problem med remmen?Snö innanför kåpan?Eller har ni satt meschtyg i hålen på sidokåpan.Tycker att sidokåpan flexar inåt vid tryck.Blir en längre tur lör morgon utan x-tra rem,ensam.Hoppas man haver remguden me sig....
Nä inte ett enda problem hittills, maskinen levererar mer än vad jag förväntat mig.

De enda är väl just då skidorna, som vanligt, oavsett skoter fabrikat, är ganska trista på att styra.

SLP löser mitt problem i veckan ;)
 
W

Wettainen

"2 brand new arctic cats wrote off in a accident, both riders walked away unharmed and both were sober"
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Min slirar till ibland också på remmen, kanske orsaken till remsmällen?
Så här efter 35 mil så har man lite intryck av maskinen.

Positivt:
Gokörd nanting, lyder minsta vink och burka är ju en barnlek. Man känner sig säker när man kommer med fullt nedligg mellan träden.
Motorn leverera effekt!
Körställning tycker jag är bra, känns perfekt med styre i högsta läge för mina 197cm.

Negativt:
INGA REMMAR ATT FÅ TAG I! Skandal i min mening, tur man har en granne som far utomlands så man fick ta hans rem från sin XF 800.
Slirar på remmen, lite konstigt att det inte sitter Mesh på variatorsidans ventilationshål på kåpan.
Byta glödlampa! Att man måste vara en jävla Hobbit för att få ned handen dit ner och vrida om låsningen.

Men annars kanon skoter. Provade 020 remmen som gick köra på, men bara för att ta sig "hempårem". Varvar inte fullt och känns allmänt slö med den remmen då den är något smalare.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
När det gäller inkörning av en ny xf1100t ska man fisköra de första 25milen lr kan man köra som vanligt ? kanske inte hålla stumt över en sjö lr så :)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
7 mil till idag på M8:an... sablar vad nöjd jag är hittills med skotern!!

Den levererar så in i bomben!!
 

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Körde mina 3 första mil med min m8a idag. Blev en hård inkörning med snödjup över metern.

Även jag är grymt nöjd med vad maskinen levererar. Klättrar fint.
 

Fredrik W

Välkänd medlem
18 jun 2011
100
0
6
Luleå
Min slirar på remmen,blir o fixa mesh på måndag.För övrigt så tycker jag fullt styr utslag är för lite....någon annan so reagerat på detta?
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Är det någon som varit med om att bulten gått av när man ska ta av remmen!?
Hur kan man sätta en m8 8,8 bult till att hålla fast variatorn!!!!
Hade åkt 2 mil och skulle rengöra skivorna för remmen slirade och när jag skulle dra åt bulten gick den av.
Drog med en 10 mm fast nyckel för att sedan dra momentet 4,4nm med momentnyckel. Tur man var hemma i garaget och inte ute på fjället.
Klockan var halv ett i torsdags natt och på fredag morgon skulle vi åka till Åkersjön! Panik!
Tur va att Mats skoter hade en ny bult.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
4.4nm på en m8 bult och du drog av den finns inte en chans att du bara drog de.
Om de är 44nm förstår jag att du drog av den.
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Skulle jag dragit 44nm så har jag dragit av axeln!
Jag drog åt med handlagt med en kort 10 mm fast nyckel för att sedan känna med moment nyckel för att veta att man inte drar för hårt för 4,4nm är ju inte ens 4,4 kg.
Det måste ha varit fel på bulten när den monterades.den satt ganska hårt när jag skulle lossa den också.
Den vreds liksom bara av.
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
4.4nm är väl bara lite drygt 0.44 kgf/m? Isåfall har du dragit den 10 ggr så hårt...
Det är min iPhone som skriver fel!
Det är 44nm det ska dras inte 4.4 nm nu blev jag nervös :)
Det står det i fordonsboken också.
44nm = 4.4kg
Testade idag att dra en lös bult i skruvstycket och det var hårdare än jag drog.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Kan väll vara så att någon från fabriken eller där skotern plockats i hop dragit den våldsamt hårt , nästintill bristnings gränsen och sträckt sönder den .

Sen var det du som vart drabbad då den var i princip utsträckt och förbrukad ! .

En teori bara
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Vart har ni köpt era slp powder pro skidor med 2012 fästen...
Tror inte att de hunnit komma till Sverige ännu, misstänker att de flesta slipar in ett BRP fäste för att kunna använda sina SLP skidor på A-C:n. Du får slipa bort någon mm.