Arctic Cat 2012

pl83

Välkänd medlem
13 dec 2011
165
0
16
Någon som monterat andra fotsteg på årets M8
Typ xxxmodrods?
Verkar inte finnas Betterboards till 2012.
 

wizziz

Välkänd medlem
4 mar 2009
190
0
6
Kiruna
Undersökt riksgränsens underbara berg idag för första gången med m800'an. Min är definitivt en av dom 2012'orna som inte äter rem på löpande band. Idag har den blivit brutalt stresstestad kan jag lova :) Dagen kan summeras ungefär "Jag vet inte om jag är kåt eller lycklig med det här gav mig ståfräs"!
Enda sura är väl att man inte lyckats montera variatorkittet från speedtech än. Men i veckan ska det jävlar i mig dit. Hursom, sjukt mycket snö där uppe. Hittade helt orörd snö, de flesta är nog bakis idag:)
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Ursäkta att jag hoppar in mitt i tråden, men är det någon som har någon koll på hur bred tunneln är på 2012orna? :)

Ett snabbt svar uppskattas mycket! :D
 
Last edited:

Conanbarbaren

Aktiv medlem
5 sept 2009
50
0
1
Hörde att fläckten på variatorn skulle plockas bort och sidokåporna skulle förstärkas upp till nåsta år.
Så ni som svarvat hål i kåporna har ni fått det på garantin. Har hål i mina så det skulle vara bra att veta om någon fått nya...
 

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Hörde att fläckten på variatorn skulle plockas bort och sidokåporna skulle förstärkas upp till nåsta år.
Så ni som svarvat hål i kåporna har ni fått det på garantin. Har hål i mina så det skulle vara bra att veta om någon fått nya...

Enligt min ÅF så var det körsättet som gjorde dom fina svarvningarna.. Så jag fick avslag tidigare i vinter...
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Enligt min ÅF så var det körsättet som gjorde dom fina svarvningarna.. Så jag fick avslag tidigare i vinter...
Fick höra liknande från en ÅF här uppe. "Det är ju bara om man lägger ner på vänster sida"
Det är klart att man inte vill göra det med en M800?! :wacko:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Kan ju inte vara möjligt att det inte ska gå på garantin.. man måste väll kunna köra på skrå med en m800?
Eller är dom strikt byggda för ledkörning?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Dom kan ha lite skumma funderingar över vad maskinen får utsättas för.
Vet en MudPro 1000 som motorn pajade på efter 2 timmar för att den tog in vatten i en motorkåpa där en gummiplugg saknades.
Först skulle det inte gå på garantin, maskinen fick inte köra vatten som var djupare än att det gick över fotstegen sades det...
Jaså, det är därför Mudpron har snorkel med luftintag som sitter i höjd med styret...?
Men efter lite påtryckning så gick garantin igenom...

Kan mycket väl tänka mig att dom säger att man inte ska ligga på sidan med maskin, men det är bara att stå på sig!
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Så här ser de ut på min maskin, alltså inget hål i själva kåpan utan plasten innanför, tar dom inte detta på garanti så vet jag fan inte vad jag gör.....

 

lalle.ohman

Medlem
18 dec 2010
34
0
6
Sävast
Min såg precis likadan ut innan jag tog och skar bort det som var skadat. Har dessutom varit tvungen att skära loss skummet på insidan av kåpan både vid primären samt sekundären.

dessutom gick båda rullarna vilket resulterade i att helixen är skrot. Eftersom det är variatorkit så gäller inte garantin heller och det finns inga likadana helixar i sverige den här säsongen.

sen har minst 4 fjädrar gått sönder av någon anledning.
lysknappen har lossnat.
lacken har släppt (får ny huv efter säsongen)
handvärmarna har gjort att handtagen är lösa.
pipan har smält en del av kåpan.
meshen till luftintagen hade släpp redan vid leverans (fixat med lim)
variatorskyddet har gjort repor på sekudärvariatorn.
sekundäraxeln har börjat glappa (åtgärdas på service)
stänklappen står rätt ut mest hela tiden (utbytt mot ett hemmabygge)
bromsslangen ligger mot en vass kant bakom sekundärvariatorn (fixat med att klä in slangen med en grövre kapad slang)
lamporna var ställda på tok för högt vid leverans.
"boggningar" motorn tvekar från stillastående (4 vänner med samma modell har precis samma) (ej åtgärdat)

det är de problemen jag haft med min sen ny.
M800-12 183 mil, inne på 3e remmen, ca 15 liter olja, snitt ungefär 3,5l/mil (67 fjällmil på hårt före av de 183 milen)
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
boggningarna på HO motorn verkar varit sedan den kom 2010. Fast en del har inga som helst problem. Jag tror det är varierande bränsletryck mellan olika skotrar
 

wizziz

Välkänd medlem
4 mar 2009
190
0
6
Kiruna
Mest troligt blev det här sista skoterdagen för min del den här säsongen. Jobb och sånt kommer emellan nu i en månads tid.
Saker som irriterat mig sen jag köpt skotern kan väl sammanfattas så här:
1: Styrningen,pga den taskiga styrgraden blir skråandet tungjobbat nåt djävulskt. ogenomtänkt..
2: Lysen, helljuset står rätt upp i himmelen. Visst jag kan fixa det själv men det ska inte behövas när man köpt en ny maskin.
3: Plats för extra rem, finns helt enkelt inte om man inte vill bunka ner den under dynan.. ogenomtänkt..
4: Kåpan över variatorsidan, både kåpan och ljuddämpning ligger för tight. Skador på kåpor för att man burkar ska inte vara acceptabelt. Ljuddämpning som du helt enkelt måste riva bort om du ska försöka få på en ny rem när man väl sprängt skiten. Väldigt ogenomtänkt..
5: brist på tillbehör, tog lång tid innan det ens kom extra remmar till maskinerna. Helt jävla oacceptabelt.
6: Den förbannades stänklappen.. mer förklaringar är överflödiga, den hör inte hemma på en djupsnömaskin helt enkelt!
7: Huven(M8 sp orange/svart) är värdelöst lackad och tappar färgen snabbt. Borde bytas utan frågor så fort det bara går.
8: glidklackarna i sekundären var inte fastskruvade.. gg.
Ska ta upp det här med min ÅF på fredag när jag hälsa på dom.
Vid min 25mila service så hittade mekanikern en stor plastbit som saknades. stort jävla hål in mot variatorsidan. Och då hade maskinen enbart gått efter led för nå djupsnö eller trädbängel fanns inte på kartan då pga snöbrist. Vet med mig själv att jag inte träffat på nåt träd.
Finns en stor risk att man byter märke till nästa säsong, eller bygger om hela skiten..
Samtidigt kan jag bara rekomendera speedtechs lössnökit till variatorn. Blev en helt annan maskin med det.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Mest troligt blev det här sista skoterdagen för min del den här säsongen. Jobb och sånt kommer emellan nu i en månads tid.
Saker som irriterat mig sen jag köpt skotern kan väl sammanfattas så här:
1: Styrningen,pga den taskiga styrgraden blir skråandet tungjobbat nåt djävulskt. ogenomtänkt..
2: Lysen, helljuset står rätt upp i himmelen. Visst jag kan fixa det själv men det ska inte behövas när man köpt en ny maskin.
3: Plats för extra rem, finns helt enkelt inte om man inte vill bunka ner den under dynan.. ogenomtänkt..
4: Kåpan över variatorsidan, både kåpan och ljuddämpning ligger för tight. Skador på kåpor för att man burkar ska inte vara acceptabelt. Ljuddämpning som du helt enkelt måste riva bort om du ska försöka få på en ny rem när man väl sprängt skiten. Väldigt ogenomtänkt..
5: brist på tillbehör, tog lång tid innan det ens kom extra remmar till maskinerna. Helt jävla oacceptabelt.
6: Den förbannades stänklappen.. mer förklaringar är överflödiga, den hör inte hemma på en djupsnömaskin helt enkelt!
7: Huven(M8 sp orange/svart) är värdelöst lackad och tappar färgen snabbt. Borde bytas utan frågor så fort det bara går.
8: glidklackarna i sekundären var inte fastskruvade.. gg.
Ska ta upp det här med min ÅF på fredag när jag hälsa på dom.
Vid min 25mila service så hittade mekanikern en stor plastbit som saknades. stort jävla hål in mot variatorsidan. Och då hade maskinen enbart gått efter led för nå djupsnö eller trädbängel fanns inte på kartan då pga snöbrist. Vet med mig själv att jag inte träffat på nåt träd.
Finns en stor risk att man byter märke till nästa säsong, eller bygger om hela skiten..
Samtidigt kan jag bara rekomendera speedtechs lössnökit till variatorn. Blev en helt annan maskin med det.
Kommenterar dina synpunkter lite snabbt.

1. Styrningen är kass, dock har jag enbart stört mig på det när man ska vända eller svänga runt något träd, skråkörning är ju helt suveränt enkelt på denna, inga problem även när det har varit hårt före.

2. Lyset kan jag inte kommentera då jag knappt kört den i mörker, men lyset ska ÅF ställa in vid leverans.

3. Dåligt, stuvade in min under dynan utan problem.

4. Detta är något som jag tycker dom skall ta på garanti då dom åtgärdat detta med förstärkning på 2013

6. Detta gnäll om stänklappen, den ställer sig rakt bakåt vid lössnö körnig, men vad gör det? bara peta ner då du stannar.

7. Detta kommer Arctic åtgärda med vad jag hört plast som är gjutet orange ist för lackat.

8.Glidklackar?? Är väl ändå rullar vad jag vet. Om dom spricker så sätt dit de förstärkta som sitter på 2013

Annars är ju maskinen hur grym som helst, 112 mil hittils på org 083 rem som ser hur ny ut som helst och jag har inte varit snäll med den. Den tar sig fram hur bra som helst och lägga den på skrå är en dröm, betydligt bättre än 12:as summit jag jämförde med.