Variator setup assault

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
jag tänkte på en sak, om man viktar ner från 68g till 66g får man inte ner mindre kraft i backen då?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
va å köpte mig en Assault -09 igår och han hade bytt vikter,fjäder och helix.
Team guld 180/345. 72g vikter och 60-42-36 helix.
Inslag på 4400. Men varvar bara 7800 på hårdled och 7500 i lössnö :(

Ser att team silver har bara en lägre förtryck.
Så vet inte hur min skulle bli med 11-66 vikter?
Ni som kör Team silver,11-66 vikter.
Kör ni med orginal helix?
 
Last edited:

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
va å köpte mig en Assault -09 igår och han hade bytt vikter,fjäder och helix.
Team guld 180/345. 72g vikter och 60-42-36 helix.
Inslag på 4400. Men varvar bara 7800 på hårdled och 7500 i lössnö :(

Ser att team silver har bara en lägre förtryck.
Så vet inte hur min skulle bli med 11-66 vikter?
Ni som kör Team silver,11-66 vikter.
Kör ni med orginal helix?
är skotern standard eller sitter det slp helsystem på? någon bränslebox?
för det första så är Team Guld en skitfjäder, håller typ 30-50 mil, du lär ha fina urgröpningar i fjäderfickan på locket samt mot spindeln.
72 grams vikter av vadå? polaris original eller typ slp mtx? om det är polaris original så är dom våldsamt för tunga.
vad ska du använda skotern till? 100% lössnö eller ska du bomba en massa led?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Skoter är standard. Ingen box. Bara slp slutburk. Och nu på måndag så blir det senaste Mappningen då den inte är inlagd. Och förhoppningsvis börjar maskinen gå lite bättre.
Skulle tro det är polarisvikter. Fick faktan av tidigare ägare.
Skoter kommer nog att gå lite båda delarna. Men är väl i lössnö man vill den ska prestera. Hård ledkörning blir det sällan.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
om det är slp mtx vikter kan jag förstå att det sitter 72gram.. dom ska man köpa 4gram tyngre än vad som sitter i skotern std pga hälen på dom. är det 10-72 vikter som sitter i din maskin så är dom 4gram för tunga till att börja med. 11-66 skulle vara en mkt bra kompromiss för lössnökörning och bör funka med original och din helix..är ju bara startvinkeln som skiljer dom åt. byt till en ny primärfjäder om den där fjädern har gått många mil, tappar väldigt fort i tryck. sikta in dig på 8100-8200 varv. du måste ju kolla upp med egna ögon vad det sitter för vikter, tar ca 30sekunder och då har du tagit bort remmen oxå.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ok.
Jo ska kolla upp vikterna imorron.
Mest troligt så har nog fjädern gått över 50 mil.
Finns det någon likvärdig fjäder man kan sätta in istället för Team guld? Har du nån aning om vars inslaget kommer att hamna med 11-66 och team guld?
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
förmodligen kommer inslaget att stiga lite mera med en 11-serie vikt om det sitter 10-72 i maskinen nu. rent generellt gäller, ju lättare vikter desto högre inslag. 11 serie vikterna tightar upp remspelet en del och bara det gör att inslaget kan gå upp lite. ser att du är från lycksele...
hade en 09:as assault i två år, slp helsystem, bränslebox, team silver 165-344 slp mtx 71gr med en 3 grammare i mitten. std i sekundären, lite nerdrevad. Tycker alla team fjädrar som har högt starttryck håller väldigt kort tid innan dom antingen går av eller utmattas, finns ju titanfjädrar att köpa men dom kostar ju en slant.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Var till garaget idag. Men finns ju inte en chans på jorden att jag kan trycka ihop variatorn så jag kan se vad som står på vikterna.
Får nog plocka isär den sedan då jag får tid.
Jo jag är från Lycksele. Du med?
Får prova med 11-66 vikter och se. Vill ju inte att startvarvet ska vara så högt då man ligger å kör ospårat.
Men då kanske man får sätta in en silver istället då.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
du tar lös remmen, ta en större spårmejsel och sätt mellan inre skiva och spindel så är det ju bara att trycka in variatorn lite grann och läsa vad som står på vikterna...
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Har kollat upp vikterna nu.
Det sitter EPI 72 vikter i den.
Hur är dom i jämförelse med Polaris 10-72?
Har iaf beställt efter en Team silver fjäder nu iaf. Ska gräva runt lite Imorron och se om jag får tag på några 11-66 vikter som nämnts tidigare här.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
okej dom beter sig som ett mellan ting mellan 11 och 10 serie original..men vem tusan har lastat ner motorn med dessa?
800 cfi motorn vill inte bli nerlastad som gamla big block 800:an... 11-66 kommer nog va rätt melodi för dig om du inte vill köpa justerbara vikter och justera in själv efter eget tycke och smak hur man vill maskinen ska bete¨ sig, om du har kunskapen alltså.

Mvh D
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ja den tidigare ägaren och hans kompisar hade tydligen hållit på.
Har för mig att han sa dom bytte fjäder och vikter i ett. Med då blev inslaget för högt. Och då bytte dom vikter.. Från 10-70 till dom här då.

Jo har kollat runt lite på justerbara vikter. Men har inte nog med kunskap. Fast det är ju iofs bara att lära sig!
Men ska testa det här först och se. Huvudsaken den kommer upp i varv. Hittar man säkert åt lite effekt med :)
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Har iaf beställt efter en Team silver fjäder nu iaf. Ska gräva runt lite Imorron och se om jag får tag på några 11-66 vikter som nämnts tidigare här.

du får gärna berätta hur du upplevde maskinen med silver fjädern och 11-66 vikterna (om du nu får tag på sånna). Jag har tänkt å byta till samma setup men jag har varit för lat för att göra det nu så jag tänkte göra de till sommarn. Kan va kul och veta lite hur du upplever maskinen efter bytet!
 

Ockelbo300s

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
16
Ockelbo
Jag kör med 11-68 vikter och övrigt original i min Assault -10 och det fungerar bra men jag tror att 11-66 är bättre. Min varvar intialt 8150-8200 för att sedan sjunka till 7900-8000. Jag funderar på att ev ta bort 1 gr på mina och göra om dem till 11-67, är det någon som har erfarenhet av hur man enkelt tar bort lite vikt?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Blev till att beställa nya vikter.
Så dom kommer Imorron. Sen så kom det en ny mapp förra veckan så den åker in imorron.
Ska bli skoj att se. Uppdaterar då jag fått allt på plats och provat.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Blev till att beställa nya vikter.
Så dom kommer Imorron. Sen så kom det en ny mapp förra veckan så den åker in imorron.
Ska bli skoj att se. Uppdaterar då jag fått allt på plats och provat.
Kom det en ny mapp förra veckan? Hör av dig här om du märker nån skillnad. Hört nåt hur den nya mappen är byggd?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Jo dom släppte en i början av förra veckan. Min maskin hade inte mappen före den hör nya så vet inte hur maskinerna gick på den.

Rätt roligt att dom fortfarande släpper nya mappar till den gamla 800cfi.
Så man hoppas ju att dom fått till den nu!
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Nu har man varit ute en dag med skotern och provat.
Mestadels lössnö då lederna bara är is!
Varvtalet blev lite bättre.. Nu ligger den på 7900-8000 oavsett om man kör på sjö eller i lössnö.
Så fattas fortfarande lite. 11-66 vikter och Ny team silver fjäder. Kanske man måste gå på sekundären en sväng?

Sen så mappade jag om den igår. Och nu verkar dom fått till en bra mapp!
Inga bludder eller tvekningar. Svarar grymt bra på gasen! =)
Ska bara tanka upp den å se hur bränsleförbrukningen är. Men ca 7 mil varav 6mil lössnö och över halvtank kvar enl mätaren =)
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
du får skaffa en powercommander...låter fortfarande som dom är ruskigt fettbestyckade på toppen. det fattas 200 varv för dig..
normalt sett ska den orka varva med dom grejjorna. du måste ha lite ponnysar borta på toppen.
kollat allt övrigt? rätt remspänning? rengjorda avgasportar?
då jag hade gamla assaulten så körde jag med slp rör och -10% bränsle på toppen med pipa tom...det säger väl en hel del om du feta dom var.. inget jag rekomenderar, så kraftigt negativa siffror.. powercommander är mitt råd. eller så slipar du av vikterna lite grann..men det tycker jag är fel väg att gå om det nu är så att dom fortfarande badar i bensin WOT.