Variator setup assault

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Tycker faktiskt den går riktigt fint på toppen. Och den höjde ju varvet i lössnö men behöll samma som innan på hårt underlag.
Tycker det skulle höras och kännas om den går så fett att den inte orkar varva ut.
Har faktiskt ingen aning om hur vesarna mår. Ska plocka upp dom och rengöra dom i veckan. Ska även kasta på en ny rem och justera in den.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Kände på variatorerna efter jag kört ospårat. Båda kunde man hålla på utan problem. Men sekundären kändes faktiskt varmare.
Kan det vara då att det är den som håller tillbaks varvet?

Är precis den fjädern jag kör med. 165/344 = team silver.
Det satt Team guld innan men då jag inte visste hur utmattad den var så blev det en ny silver.
 

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
du får skaffa en powercommander...låter fortfarande som dom är ruskigt fettbestyckade på toppen. det fattas 200 varv för dig..
normalt sett ska den orka varva med dom grejjorna. du måste ha lite ponnysar borta på toppen.
kollat allt övrigt? rätt remspänning? rengjorda avgasportar?
då jag hade gamla assaulten så körde jag med slp rör och -10% bränsle på toppen med pipa tom...det säger väl en hel del om du feta dom var.. inget jag rekomenderar, så kraftigt negativa siffror.. powercommander är mitt råd. eller så slipar du av vikterna lite grann..men det tycker jag är fel väg att gå om det nu är så att dom fortfarande badar i bensin WOT.
Det fattas 200 varv för mig efter nya mappen...den blöddrar (eller snarare bryter) vid längre fullgas i lössnö. Den orkar inte liksom varva ut.. Gick ju kanon förut, varvade runt 8200 i lössnö innan motorrenoveringen och nya mappen.. Och nu knappt 8000..
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
fanzy: du verkar ju ha fått lite resultat iaf men som thewayout säger så borde den varva kring 8200rpm i lössnö med denna primär setup vad jag har läst mig till (förutsett att sekundären är helt std). Låter även bra att variatorerna inte är så varma, jag trodde direkt att man skulle förlora lite remtryck och få remslir när man vikta ner och därigenom börja käka rem. du har inte sett nå tendenser till det? Alltså remslir?

Är det någon som kan ge en bra beskrivning till hur man justerar remspänningen?
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Sitter en insexvbult på sekundärens framsida som är till för att ändra breden på skivorna, dra åt om du vill minska och tvärt om om du vill öka.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Rengjorde skivorna när jag bytte prylar i primären.
Så ska kolla på skivorna nu och se om den har slirat. Är då ingen jag känner att den har gjort iaf.
Med Epi 72 vikterna så ville den rycka sig fram när man krypkörde. Och lämnade även svarta remmärken längst ner på primärskivorna.
Men rycket är då borta nu iaf.
Känns mycket jämnare och snällare i växlingen nu.

Ang remjusteringen så om du läggen en linjal eller nått rakt uppepå remmen så den ligger i på både primären och sekundären.
Sen så trycker du ner remmen på mitten. Då ska det vara 32mm som du kan trycka ner den. (Detta enligt Polaris servicebok)
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Lite remmärken brukar man ju ha ibland när man krypkört ett tag, men maskinerna är ju inte till för det heller (dock ibland så måste man ju). Bara den inte slirar på resten av skivorna (halv och full utväxling)!

Ja jag känner igen det där med 32mm på "remspel", jag har förlagt min bok nånstans men jag ska nog hitta fram den nånstans.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
fanzy: du verkar ju ha fått lite resultat iaf men som thewayout säger så borde den varva kring 8200rpm i lössnö med denna primär setup vad jag har läst mig till (förutsett att sekundären är helt std). Låter även bra att variatorerna inte är så varma, jag trodde direkt att man skulle förlora lite remtryck och få remslir när man vikta ner och därigenom börja käka rem. du har inte sett nå tendenser till det? Alltså remslir?

Är det någon som kan ge en bra beskrivning till hur man justerar remspänningen?
tyngre vikter växlar på hårdare, vilket kan göra att sekundären inte hänger med och orsakar remslir. allt är en balansgång mellan primär och sekundär. lättaste sättet att justera remspänningen är med skotern upphissad och riktigt varmkörd matta, då rätt spänningen är funnen ska mattan sakta sakta hacka sig framåt eller gå fruktansvärt lätt om du snurrar på mattan för hand. detta med skotern igång givetvis.

ang krypkörning och remslir, tight remspel i primären ger mer remslir än ett större remspel. vikten hinner inte arbeta som den ska, den viker ut för lite i början.

jag är fortfarande övertygad om att skotern är för fet bestyckad på toppen för att ge dom där sista varven.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Fanzy: har du hunnit köra nå mer med nyvikterna? gjort nått mer sen sist? Nån skillnad?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Nej. Har inte gjort så mkt mera.
Då det bara är påsken kvar av denna säsong så håller jag ut.
Men den vill varva upp mot 8000 på hårt iaf.
Vill testa och se hur det blir med lättare snö till vintern.

Men den verkar då inte ha slirat nått på remmen iaf.

Men en annan sak. Fler än jag som får skållhet slutburk?
Min sko bli stekhet på avgassidan!?
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Okej förstår det! Inge slir det låter ju bra, men när du testade sist var det tungföre då?

Jag har då inte märkt nå att burken blir speciellt varmt, iofs tänkte jag en gång att "fan vad varm skon är" på höger sida när jag stannade. Men jag tänkte att det var tunneln som leder lite värme från kylaren men det kanske var från slutburken, vet inte?!
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ja det var ju plusgrader och hade regnat på morron. Men då kördes det bara led, ej ospårat.

Finns det någon justermöjlighet på Team sekundären?
Eftersom den blir varmare så får jag för mig att det ev kan vara den som jävlas.

Ja. Annars är det ju bara Mappningen kvar.
Vilken mapp kör ni andra på?
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Det enda du kan justera är ju hur högt remmen ska ligga i sekundären, det finns ingen "clicker" funktion.

Har ingen aning vilken mapp jag kör på, hur kan jag ta reda på det? Måste jag in till min polarishandlare eller kan jag kolla det själv via nått program? Skotern var fullt uppdaterad när jag köpte den nov 2010 och jag vet inte vilket mapp som kom senast då.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ja då vare som jag misstänkte.

Jo jag tror nog att du måste in med den så dom får koppla in datorn.
Men nov -10 så kör du ju antingen på påsk mappen eller den som kom i höstas.
Men sin funkar bra och varvar fullt ut?
Blir nog att vänta till nästa år och se. Kanske åker in då och provar nån tidigare mapp å se om det blir någon skillnad.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Jag tror det är påskmappen isf. Inga problem med bludder eller så!
Nix den varvar inte heller som den ska, oftast ligger den kring 7800-8000, har bara varit med om att den har varvat 8150 en gång efter att jag nollställt den men det kan ha varit för att mattan rullat utan motstånd eller nå. Dom ska tydligen varva 8250, eller iaf så ligger max hp där.

Men som sagt 8000 kliver den sällan över, det är oftare den ligger på 7900. Jag ska nog också testa dom där 11-66 vikterna men det blir till sommarn jag byter dom. Får hoppas det blir skillnad.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ok. Jamen då varvar ju våra precis likadant. Har oxå sett nån topp på 8150 men aldrig då man rent av ha testat. Går det knappa fram högsta registrerade maxvarv? Måste nog fram med boken och läsa lite :)
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
men snälla, det spelar ingen roll vilken original mapp ni kör på, alla är för fet på toppen. vill ni åka 130 hästars 800:a så varsegod, finns inget billigare trim på marknaden än en power commander.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
fanzy: jo det går att kolla maxvarv, kommer inte exakt ihåg vart man går in. Den visar maxhastighet nu va? Jag tror du håller in meny knappen i 5-10sek när du är inne i det fönstret, eller om det var i föntret för serviceintervallen. Har som inte lärt mig hur man bläddrar bland alla funktioner. Men kolla i boken där står det ju.


thewayout: OK tack då vet vi det.