Senaste material av orphanus

  1. O

    Avdragare till primären

    Är ju enkelt när man har bra material och en bra svets ;) Hur höll du fast variatorn? /lars
  2. O

    Byta rullarna i variatorn, svår?

    Nope, rullarna sitter i korset och på den yttre skivan sitter ett styrspår som går hela vägen som skivan kan röra sig mot korset.. se på denna t.ex. http://www.blocket.se/vi/9767173.htm?ca=2_s /lars
  3. O

    Åtdragningsmoment?

    Clymer sez: Siffror i Nm, du hade inte specat årsmodell så du får alla :) Motorhalvor (Crankcase nuts and bolts)1990M6: 10M8: 221991-onM6: 10M8: 24M10: 38 Cylinder base1990-1991: 221992-on: 30 Cylinder head bolts or nuts1990-on: 22 Får inte riktigt till formateringen som jag vill...
  4. O

    Åtdragningsmoment?

    Just fan..... ska ut i garaget imorgon igen så jag skall göra en lapp om det.. /lars
  5. O

    Byta rullarna i variatorn, svår?

    http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=10701 Han fick betala 500kr för jobbet plus alla slitdelar (typ 6-700 kr) Är svårt om man inte har korsavdragaren, men annars kan man säkert gulla med sin lokale Polarismek så han drar lös den för en liten peng. Resten är en baggis.. /lars
  6. O

    Nödvändigt med variatoravdragare??

    Vad är det för gänga om det nu inte är 3/4"-16 då? Är 3/4"-16 på de piratavdragare jag har (både till Fujimotorn och Libertymotorn) /lars
  7. O

    Skuren Xlt

    Inte kört nåt än... håller på att laga en motorcykel just nu och skall sen fixa styrstången innan det blir nåt kört :/ Blir nog kanske 2 tankar (20-30 mil kanske). Lite mer än vad dom rekommenderar (20 liter ovan) men känns bättre att ha gjort inkörningen väl. Går ju att gasa på lite efter...
  8. O

    Specs.

    Nyare Ski-doo (1998+) finns på www.ski-doo.com om man väljer USA eller Kanada som land. /lars
  9. O

    Skuren Xlt

    Blev det Snopro eller ? Duells säger följande om Gjutna kolvar (Snopro/Kimpex) Några "KOM-IHÅG" vid monteringen av kolvar. 1. Om den gamla kolven är defekt - undersök orsaken och korrigera felaktigheten. För lite bränsle, tändstift/tändningsfel eller luftläckage är de vanligaste orsakerna...
  10. O

    Åtdragningsmoment?

    Kan försöka komma ihåg att kika i Clymerboken ikväll eller imorgon... men mellan tummen och pekfingret så: Blockhalvor: runt 30-35 Nm (brukar vara M10/M8) Cylindrarna: runt 25 (M8) Toppen: 10 (M6) Kika här annars om dimensionerna är annars...
  11. O

    Nödvändigt med variatoravdragare??

    Nån som vet var man kan köpa en Libertyavdragare? (Förutom orginal då förstås) Eller kanske vet pris på en orginal? /lars
  12. O

    Mach 1

    670:n fanns också iofs. nåt år om det var 93 typ /lars
  13. O

    Mach 1

    Motorn är en Rotax 643 på 110hk och toppar runt 120-140 km/h Fanns även som 583:or på runt 90hk 90-91 /lars
  14. O

    Hur ska toppen se ut?

    Jag fick också samma dom, att mina repiga kolvar inte skulle vara ett problem, hos SMT ifol. Dom såg typ likadana ut som dina. Det yttersta svarta lagret är dessutom bara en anodisering eller en teflonbehandling (om det är Snopro/Kimpex kolvar) /lars
  15. O

    Skuren Xlt

    nää bara borrning + honing = 500 kr tillkommer gör kolven /lars