Önskar veta ALLT om Garmin Nuvi 500

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Har nu testat den lite o den kommer nog funka bra men det finns lite saker man skull vilja ändra på.
Har lagt in friluftskartan pro på den och en sak som irriterade mig lite är att den visar inte vindskydd, och andra "bra att veta saker" förrns man zoomat in till 80meter, och då har man inte så bra koll på den "stora" omgivningen om man är på "okänd" mark. en annan sak är att grusvägar och höjdkurvor har en liknande färg så om man kommer farandes så kan man inte urskilja grusväg med höjdkurva förrns man tittar riktigt noga, (o vem har tid att blåstirra på sin gps i 70 km/h :p ).

Men annars funkar den nog riktigt bra med tydlig display o en del riktigt bra funktionen när man "letar" sig fram bland myrarna i skogen... mitt råd är kööööööp om du inte är en "hardcore gps´are" =)
fanns även trackback (bakspårning/visning av din gjorda rutt så du hittar hem), som blev en överraskning då jag hörde det inte fanns på denna när jag löpte den. =)
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Säg att man står på parkeringen och ska iväg till ett guldställe som man hittat en tidigare tur. Jag skulle då vilja visa karta så att säga ingen navigering... zooma ut tills jag ser målet. Sen kör jag bara på ospårat genom skogen tills jag kommit dit jag vill. Funkar detta med 500:an eller ändrar den zoomen när jag börjar röra på sig?

På liknande sätt skulle jag vilja kunna fara runt bara i skogen zooma ut för att se mina ställen och köra dit. Vore även trevligt att zooma ut och se höjdskillnader under färd så man kanske kan hitta nån liten kulle att klättra uppför.

Undie vilka andra "bra att veta saker" visar den inte förrän man zoomar in?
Jag skulle tro att garmin lagt in den funktionen/spärren för att inte den lilla skärmen ska bli full och allt bli en enda gröt av information. Vore kanske bra om man exakt kunde bestämma själv vad som ska och inte ska visas.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Slösa inga pengar på "scooter" fästet! Det är nog gjort för att ha på en vespa (scooter på engelska) för jag provade på hjulingen, å det gick inte, tippar hela tiden då det är ett fäste med kula...
Borra ett litet hål och dra i en skruv så borde det funka.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
ALLA Garmins nyare GPSmodeller med den s.k. 3D vyn visar INGA POI som finns i kartor (ej heller manuelt inlagda POIdatabase).

Dvs allt från vindskydd/grillstugor/bensinmackar i skoterledskartan till bankomater, affärer och allt annat sökbart i GPSen. Dessa kommer först upp EFTER du sökt dem och angett dem som ett mål/delmål i en rutt eller som en waypoint.

Synd att Garmin ej har lagt in en fråga i inställningarna som heter "Visa POI på kartan" eller liknande i sina GPSr.

Fasiken, TomTom har den inställningen i sina GPSr. :(

Tur att man har kvar slitvargen GPSMAP278... Där kan man ställa in allt..
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Lite OT men jag har en Garmin eTrex Ledgend HCx. Undrar vart jag man kan köpa ett fäste för att fästa den på styret på skotern.

Kolla här:
http://www.garmin.se/productpage_tab4.aspx?pageid=3017

Om du kollar på det marina fästet och använder det i kombination med klammer liknande avgasklammer men för styrets dimension samt liten bit hederligt plattjärn för att fästa klammer till fästet.

Vet ej hur stadigt det marina fästet är, kanske att det går att skruva isär så man bara använder plattan som själva GPSen fästs i.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Säg att man står på parkeringen och ska iväg till ett guldställe som man hittat en tidigare tur. Jag skulle då vilja visa karta så att säga ingen navigering... zooma ut tills jag ser målet. Sen kör jag bara på ospårat genom skogen tills jag kommit dit jag vill. Funkar detta med 500:an eller ändrar den zoomen när jag börjar röra på sig?
.
Det ska funka, den ändrar inte zoom förrns vid 80 eller 90km/h (nåt sånt).
men tex om du hittar ett "guldställe" så att säga kan du spara den platsen med en symbol som blir synlig på kartan medans du kör så du hittar dit igen utan att behöva "söka" platsen

Vore även trevligt att zooma ut och se höjdskillnader under färd så man kanske kan hitta nån liten kulle att klättra uppför.
.
Höjdkurvorna och höjdmåtten i siffror är däremot synliga hela tiden men har man "mest" på kartinställningarna kaan det bli lite grötigt.

Undie vilka andra "bra att veta saker" visar den inte förrän man zoomar in?
Jag skulle tro att garmin lagt in den funktionen/spärren för att inte den lilla skärmen ska bli full och allt bli en enda gröt av information. Vore kanske bra om man exakt kunde bestämma själv vad som ska och inte ska visas.
Den stänger ner alla POI när man kommer över 120m i zoon men mina egna POI visar den även när kartan står på 1.2km vilket gör det väldigt enkelt att navigera genom "halvkända" skogar =).
lägger in lite screenshots på POI får ni se.


Här har jag zoomen på 2km och "mina egna" POI finns med. (med normal kart detalj)



Här är det 2km zoom på ett annat ställe med högsta kart detalj


500m högsta detalj som jag föredrar eller 1 snäpp till på zoomen


har är POI som är på kartan som bara visas vid 80m


notera den "irriterande" färgen på grusvägen vs färgen på höjdkurvan.



här är en på 800m med full detalj, zommar man ut mer blir det grötigt =)



Så i mitt tycke är detta en riktigt bra "svensson" gps, och med zoom på 300, 500 eller 800 är den riktigt bra att ha med sig på turen, ja iaf jag ångrar inte en sekund att jag köpte den.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Kolla här:
http://www.garmin.se/productpage_tab4.aspx?pageid=3017

Om du kollar på det marina fästet och använder det i kombination med klammer liknande avgasklammer men för styrets dimension samt liten bit hederligt plattjärn för att fästa klammer till fästet.

Vet ej hur stadigt det marina fästet är, kanske att det går att skruva isär så man bara använder plattan som själva GPSen fästs i.
Tackar :)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
notera den "irriterande" färgen på grusvägen vs färgen på höjdkurvan.
Sådant går att ändra på med TYP-filer.

här är en på 800m med full detalj, zommar man ut mer blir det grötigt =)

Har märkt detta själv, dock inte med en Nuvi utan med en Zumo660.
Verkar vara att GPSen ritar många saker med onödigt tjocka linjer.
En höjdkurva behöver t.ex inte vara 3 punkter bred osv.

Då jag jämför samma bild mellan Zumo660 och GPSMAP278 så är den inte alls grötig på 278an och knappt läsbar på Zumon. Allt liksom flyter ihop på Zumo.

Kanske att allting skulle gå att styra upp tydligheten på Nuvi/Zumo om man satte sig ner och gjorde en TYP-fil som hanterade alla objekt i kartan och gjorde dem mer läsbara.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
En notis den oranga vägen är oxå en grusväg och den gråa är en mindre grusväg =)

sen ska jag beställa dendär skoterledskartan så e allt bara lysande sen =) *Hint till micke* =)
 

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Verkar grymt med gps.
En fundering bara, om man åker en led kan man då spara
den så den finns där tills nästa gång ? om man ska spåra eller liknande.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jodå, självklart.
Det är av sådana spår som min karta består av. Och istället för att spara den i GPSen så skickar du spåret till mig så langar jag in det i kartan. ;)
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Mikael_N: Jag skickade ett mail till dig för ett tag sen å sa att jag ville ha skoterledskartan men svarade sen inte på ditt mail då jag började fundera på en sak. Behöver jag ha friluftskartan för att de ska funka? Menar, den är ju inte direkt billig att köpa licens till dom olika kartorna, kan man använda din karta med enbart grundkartan som fanns i den när jag fick den?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Mikael_N: Jag skickade ett mail till dig för ett tag sen å sa att jag ville ha skoterledskartan men svarade sen inte på ditt mail då jag började fundera på en sak. Behöver jag ha friluftskartan för att de ska funka? Menar, den är ju inte direkt billig att köpa licens till dom olika kartorna, kan man använda din karta med enbart grundkartan som fanns i den när jag fick den?
Du behöver inte ha någon annan karta då det följer med en enklare bakgrundskarta tillsammans med Skoterledskartan.

Att sedan det blir snyggare med Frilufts i bakgrunden är en annan sak.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Ska oxå skaffa skoterledskartan hen hur funkar det, som jag har det frifuftskartan på ett minneskort och den inbyggda city 2009 kartan på enheten?....
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ska oxå skaffa skoterledskartan hen hur funkar det, som jag har det frifuftskartan på ett minneskort och den inbyggda navigations gartan på enheten?....
Om man har Frilufts på ett förprogrammerat kort så måste man lägga skoterledskartan på det interna minnet. Den krockar inte med GPSens förprogrammerade kartor.

Om man överför ny karta till ett minneskort som redan har en karta så kommer den tidigare kartan att raderas, mao nada Frilufts kvar.

De förprogrammerade korten är inte skrivskyddade på något sätt, tyvärr. Men har man nyare versioner av Mapsource så kommer det programmet att varna användaren.

Har man nu lyckas med att radera sitt Frilufts-minneskort så kan man kontakta Garmin så fixar Garmin det.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Ja man då är det juh bara att lägga in det på internminnet... är ca 400meg kvar på minnet på enheten,
kommer skicka en beställning på skoterledskartan inom kort =)
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Men finns det ingen typfil som gör att POIs visas i vidare zoom?

Annan fråga; är det svårt att använda typfiler för att ändra höjdkurvornas strl? Verkar som bör kunna en del, eller?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Men finns det ingen typfil som gör att POIs visas i vidare zoom?

Annan fråga; är det svårt att använda typfiler för att ändra höjdkurvornas strl? Verkar som bör kunna en del, eller?
Tyvärr kan zoomnivåer inte påverkas med TYP-fil.

Höjdkurvorna borde gå att ändra, fungerar iaf på min 278. Har inte testat om Zumo/Nuvi tillåter storleksändringar av höjdkurvor.
Konstigt varför Garmin har valt att visa höjdkurvorna så otroligt breda, speciellt i 3D läge.

Om alla som har en GarminGPS skickar en begäran till Garmin om att lägga till "Visa POI" i inställningarna så kanske de till slut gör det.

Fasiken, andra märken har ju den möjligheten i sina inställningar.

Tycker personligen att det är användaren som skall bestämma vilken information i kartan som skall visas, INTE Garmin.

Till vilken nytta att köpa en detaljerad karta om GPSen filtrerar bort allt?