Önskar veta ALLT om Garmin Nuvi 500

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Beror på vad du skall ha GPSen till förutom skoter.

Oregon, Colorado, 60CSX = bra till att ha ute i skogen, vid jakt etc.
Zumo = MC och bil.
Nuvi 500 = bil
GPSMAP620 = båt

Alla ovanstående har billiga minnen. Alla utom Colorado (om jag kommer ihåg rätt) och 60CSX har touchskärm. Zumo är ganska dyr och GPSMAP620 är svindyr.

GPSMAP276C/GPSMAP278 = bil, båt, mc.

Denna har svinddyra minnen och kanske känns lite som ett järnspett jämfört med övriga men den kan å andra sidan det mesta och du kan justera det mesta efter behov, om man vill.
Den kan iofs INTE spela MP3 eller visa bilder från digitalkameran, men det är ju en GPS. :)

278 har slutat att tillverkas och 276C är väl också påväg bort. Normalt svindyr GPS också men numera kan man få tag i dem till bra pris på Blocket.

Min favoritGPS, kommer aldrig sälja den.
 
Last edited:

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
En annan sak jag undrat över, eftersom jag inte hunnit testat det å det inte finns snö på lederna, men vet GPSen att jag åker på en skoterled och visar mej vidare på en sån? Så att jag inte blir" tillsagd" att åka på nån väg eller att den beräknar rutter med vägar och leder? Kommer att köra med både frilufts och skoterkarta.

(Nüvi500)
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Undie, om du här skulle vilja ta dig till pontus stuga och du väljer visa karta istället så GPS:en visar din position. Nu antar jag att du lagt in pontus stuga... Försvinner "pontus stuga" när du går till visa karta och börjar köra? Alltså ingen navigering utan bara visa karta och din position...sen kör du mot stugan, vad händer?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
En annan sak jag undrat över, eftersom jag inte hunnit testat det å det inte finns snö på lederna, men vet GPSen att jag åker på en skoterled och visar mej vidare på en sån? Så att jag inte blir" tillsagd" att åka på nån väg eller att den beräknar rutter med vägar och leder? Kommer att köra med både frilufts och skoterkarta.

(Nüvi500)
Om du kör med Skoterledskartan och Frilufts så kommer GPSen INTE att rutta iväg dig efter bilvägar osv. Detta för att Frilufts inte innehåller någon som helst ruttinformation.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Undie, om du här skulle vilja ta dig till pontus stuga och du väljer visa karta istället så GPS:en visar din position. Nu antar jag att du lagt in pontus stuga... Försvinner "pontus stuga" när du går till visa karta och börjar köra?
Nej dina POI förblir synliga ända upp till 2 kilometer zoom även i "körläge"
här är 2 screenshots på 300 och 500m zoom i vavagationsläge



här är i vanligt "körläge" 300 och 500m


 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Batteriet räcker ca 6 - 8 timmar, men jag har installerat cigguttag då jag vill den ska vara igång hela helgen =)
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Garmin RAM Mounting Kit

Passar kulleden från min Nuvi500 på denna? På Dustinhome står de "kompatibel med: 550" osv men inte 500, men som på så många andra elektronikfirmor så kan det ju vara så att den passar fler....

Nån som har en sådan till andra modeller som kan ge lite feedback?
 
4

426H

Passar kulleden från min Nuvi500 på denna? På Dustinhome står de "kompatibel med: 550" osv men inte 500, men som på så många andra elektronikfirmor så kan det ju vara så att den passar fler....

Nån som har en sådan till andra modeller som kan ge lite feedback?
Du behöver väl en sån här:
http://www.ram-mount.com/CatalogResults/PartDetails/tabid/63/partid/082065077045072079076045071065051050085/Default.aspx
och en sån:
http://www.ram-mount.com/CatalogResults/PartDetails/tabid/63/partid/082065077045066045049052057090085/Default.aspx
om du tänkt fästa den på styret.
 
4

426H

Lite offtopic men, om man vill se både skoterledskartan och friluft pro i datorn samtidigt, precis som det syns på gps:n, hur gör man då?
När jag öppnar mapsource måste jag välja att titta på antingen friluftskartan eller skoterledskartan, jag kan inte få skoterledskartan ovanpå friluftskartan?????
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Aha, var lite snabb att skriva inlägget innan jag kollat hur det såg ut på GPSen :eek:

Blir till att beställa från Wildmarkssopen.se

Ang. friluftskartan så kan du inte se den tillsammans med skoterledskartan i mapsource, däremot kan du lägga in spår från skoterkartan till friluftskartan.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Lite offtopic men, om man vill se både skoterledskartan och friluft pro i datorn samtidigt, precis som det syns på gps:n, hur gör man då?
När jag öppnar mapsource måste jag välja att titta på antingen friluftskartan eller skoterledskartan, jag kan inte få skoterledskartan ovanpå friluftskartan?????

Garmin har ej gjort det möjligt att se 2 olika kartfamiljer samtidigt i Mapsource, tyvärr.

Det du kan göra är att skapa rutter efter skoterlederna over valt område och sedan växla till Frilufts. Då kommer du se skoterlederna i Frilufts i Mapsource på datorn.
 

Andwes

Medlem
13 okt 2009
16
0
1
Joesjö
Jag har också planer på att köpa en Nuvi 500.
Det där fästet såg riktigt fint ut!
Du hade beställt det på ebay? Vad kostade det? Har du möjligtvis något artikelnummer så att jag inte klantar till det och beställer fel:)?
Vad har du för strömkabel till din? Den följer väl inte med Gps:en?
Många frågor har jag...:confused:
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
jag hade en garmin zumo 550 med detta MC-fäste faststatt på min Ski-doo renegade.
Hade den kopplad med ström då skoten var igång.

En bra GPS som tål det mesta.

Vid ett tillfälle kan jag berätta körde jag i totalt mörker med mycket kraftigt snöfall där vi skulle över en sjö.

GPS:en hjälpte mig till den grad att den blev min TV-skärm då jag styrde skoten längs med sjökanten endast tittande på GPS-skärmen.

Dock är friluftskartan pro INTE 100 % anpassad för Garmin Zumo då detaljrikedomen försvinner lite.
Kan man leva med det är det ba tuta och köra!