2T Turbo, är det bra?

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Oj vilket jobb du har gjort, yamaha-nisse :eek: snyggt! - kan tillägga att de har tagit mig 2år innan jag började att bygga... man ska int stressa.
Nu har jag lite slangar och laddning till batteriet kvar innan provkörning.

Jag har läst och sammla bilder på olika turbobyggen, jag tycker att man lär sig mer att glo på en bild i 15min istället för att försöka förstå en text på engelska...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
I Arjeplog har vi en lokal stjärna som är mitt i processen att montera turbo på en zr 900. Var och tog en titt på bygget i somras. Han siktar på 220 kW+. Turbo hade han inte valt än. Vet inte om han hade gjort något med motorn på insidan. Oljan till turbon skulle han låta original oljepumpen ta hand om och pumpa runt med oljebehållaren som kärl. Sen blanda olja direkt in i bränslet.
Men det intressanta är bränslesystemet. Han hade just byggt klart plenum och var i färd med att färdigställa fuelrailet. Bränslestyrningen skulle han hantera med Megasquirt.:D:eek:
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Han siktar på 220 kW+.
nästa 300hk, de blir inte lätt. Kanske om man har 100% koll på det man gör så går det på räjssoppa..


Vet inte om han hade gjort något med motorn på insidan.
De måste han nog göra, kolvar och andra förbränningsrum är nog ett måste.

Oljan till turbon skulle han låta original oljepumpen ta hand om och pumpa runt med oljebehållaren som kärl.
Oljepumpen ger inget tryck, tror int äns att man kan få ett så bra flöde att den orkar pumpa runt oljan. Där måste du nog missuppfatta han...

Bränslestyrningen skulle han hantera med Megasquirt.:D:eek:
Fränt me ett MS, jag har läst att det finns dom som har lyckas att bygga om det så det funkar på en 2t motor.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Som sagt, ett halvår sedan jag såg bygget. Så troligen missuppfattade jag honom runt oljepumpen. Han sa 300+ men jag tycker att SI-enheterna är mycket mer överlägsna så jag räknade ut på ett ungefär och avrundade.

edit: Kom på nu att han kanske sa nåt om en annan oljepump, dock minns jag inte exakt så det får vara.
 
D

Daweasel

Två goda vänner har sina Mach Z -05 hos Tikka där de ska få varsitt turbokitt ditbultat. Jag är skeptisk, turbo på 2t funkar jättebra... En liten stund.
Nu är Tikka ju ingen duvunge, så jag hoppas att grejerna kommer att fungera. Vad jag har förstått så är problemet att det blir väl hett för kolvarna och nu ska nya och bättre kolvar vara på ingång!

Om jag promt ville ha turbo så vore en 4t det självklara valet!
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
fick en "nytändning" idag...
Provkörde oljesystemet och det gick inte som jag hadde tänkt mig så nu måste jag ha en regulator som håller trycket på ca2bar.
Pumpen pumpade så hårt att den började gå ner i varv,(bygger ett ***** tryck) de känns inte bra då den suger ut batteriet på 5min kanske..:hmmmm2:

så det blev ettbakslag kan man säga...

så nu får den stå tillsig till nästa år, blir några kalla pilsner ikväll och i morron.
:beer:
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
så nu får den stå tillsig till nästa år, blir några kalla pilsner ikväll och i morron.:beer:
haha tänkte va fasen du va för latmask som inte orkade förens nästa år, sen slog de mig att de e ju för fan bara om 2 dagar :p
 

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
50
Gällivare, Sverige
För att citera den gode Tikka:

Ni som skruvar hemma och tänker bygga egna turboskotrar kom ihåg att det går att bygga med ett vanligt bil aggregat om man inte håller full gas så länge. Använd en turbo som är ca 50% större än den effekt ni tänker ta ut. Oljeflöde runt 2-3Liter/Min med minst 2Bars tryck krävs med glidlagrade aggregat. Livslängden förkortas med lägre tryck och flöde men det blir inte så många mil på en skoter så lägre tryck kan fungera. Lägg er på laddtryck runt 0,5-0,6.Bar. En kullagrad Garrett GT turbo kostar ny runt 10,000-12,000:- och fungerar hyfsat men bygger lite för högt avgasmottryck. Tänk inte ens på dom billiga kopiorna från Asien som finns att köpa för runt 5000:- vi testade några aggregat och fick dålig respons och alldeles för höga mottryck. Dessutom havererade ett aggregat direkt. Asien kopiorna har nog inte alls samma kvalitet på lager mm. Avgashusen är också väldigt trånga vilket ger bra respons i en bil men får katastrofala följder och dålig respons i en tvåtaktsmotor.

Det är bränslesystemet som är svårast att kalibrera in då förgasarna trycksätts måste så klart flottörhusen också trycksättas på rätt sätt. Här finns inga genvägar man MÅSTE testa i en bromsbänk som kan mäta BSFC alltså få fram vad varje hästkraft förbrukar. Man kan så klart testa på sjön men kolvar och cylindrar är dyra. En förmiddag i en bromsbänk kostar ett par tusen väl investerade pengar. Man ser dessutom hur mycket power som finns och vid vilket varvtal. Men låt er inte avskräckas vi vill se era häftiga turbobyggen. Skicka in bilder på leden och skriv lite fakta ser vi nått kul kan det bli reportage på maskinen.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Nu har man 3bar i oljetryck, hadde över 6bar förut utan regulator. Jag skippar att mäta upp flödet.
Imorron blir det att kolla så att jag har rätt bränsletryck sen blir det uppstart om allt går som jag vill...
:rock:
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Har inte fotat så mycke, de är inte så mycke att se... = ett yxbygge kan man säga.
De här projektet gjorde jag bara för att se hur billigt och fort man kan kasta ihop ett fungerande 2t turbo. Jag har inte räkna på nått, vet inte hur stor tryckboxen är eller oljetanken. Första gången jag fick mäta nått de var oljetrycket som blev lite galet, me de var som en miss av mig att inte använda nån tryckregulator..
Jag tror att alla delarna har kostat under 2500:- men jag ska räkna å se vad slutnotan blir när allt funkar....

Jag vet inte va det blir för effekt, men om det går att ladda 0.6bar så är jag nöjd.

 
Last edited:

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Du måste ha en btr som höjer bränsletrycket men ca0.2 över laddtrycket så ska du ladda 0.5 så är bränsletrycket in i förgasarna 0.7
Det finns bara en BTR som funkar till förgasarturbo och det är Malpassi och det är den smart sak. mcxpress säljer dom.. finns fler också.

Bränslepumpen måste inte vara nån värsting utan det funkar men en EFI pump från nån MC eller skoter..
jag kör men en bränslepump från en Opel kadett.
Du kan köpa en bränslepump från Biltema, problemet är att en bilpump drar mycke ström.

Fick du inte me någon pump?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Du måste ha en btr som höjer bränsletrycket men ca0.2 över laddtrycket så ska du ladda 0.5 så är bränsletrycket in i förgasarna 0.7
Det finns bara en BTR som funkar till förgasarturbo och det är Malpassi och det är den smart sak. mcxpress säljer dom.. finns fler också.

Bränslepumpen måste inte vara nån värsting utan det funkar men en EFI pump från nån MC eller skoter..
jag kör men en bränslepump från en Opel kadett.
Du kan köpa en bränslepump från Biltema, problemet är att en bilpump drar mycke ström.

Fick du inte me någon pump?

Jo fick med en pump men in-"hålet" för slangen hade gått av i frakten + att grejjerna såg gamla ut.

Hittat en pump från en A/C 600 efi. Tror du den kan passa bra?
Jo, en malpassi 1:1.2 BTR ska inhandlas.

Bränslesystemet som följde med var inte toppmodernt + krångligt! :stupid:
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Jag har inte provat nån EFI pump från en skoter men jag tror säkert att den funkar.. de är ju bara att testa, de som är bra me dom är att dom drar lite ström.

BTR måste vara en som man annvänder till förgasarturbo, de finns bara en modell. Så en malpassi 1:1.2 funkar inte.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag har inte provat nån EFI pump från en skoter men jag tror säkert att den funkar.. de är ju bara att testa, de som är bra me dom är att dom drar lite ström.

BTR måste vara en som man annvänder till förgasarturbo, de finns bara en modell. Så en malpassi 1:1.2 funkar inte.
Okej.

Ska skaffa en från en Zr 600 (hoppas de inte sitter i tanken bara :bawling:)
Jaha, måste fått de om bakfoten då.
Den modellen visst är den med en utgång. Har nämnligen gjort ett fördelarblock.