2T Turbo, är det bra?

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Jag har nu fått mitt första ras, om det är pga att jag har satt turbo eller om motor bara är trött de vet jag inte idag...
Den har då nypit på mag sidan efter en kort fullgasrepa...

 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Hur går det för er turbosugna??? Är själv väldigt intresserad av att snickra fast en turbo på mxz:n.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
De gick ganska bra för att bara vara ett yxbygge..... ca40liter soppa och bara en kolv.
Har inte uppdatera så mycke till den här vintern.
Motorn är kompsänkt me en tjockare cylinderfotspackning. Kommer nog att stoppa dit en intercooler också..
Sen får det nog vara bra me de här projektet.

Vill börja me ett riktigt bygge nu, stor tubo och mycke laddtryck... :rock:

Nää, de blev aldrig nån film...
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
För dom lata så har PE Performance tagit fram ett komplett kit till rev800 03-07 och till xp800r :rock:
Mejla och fråga hur det fungerar på sea level med pump gas...
Har försökt få CPI själva att berätta det, men de undviker å det främsta ett rakt svar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Har någon kommit på en smart oljepumpning avf olja till rundgången i turbon??? jag vill inte ha elpump då dom drar för mycket ström.. Det är nog så jobbigt att dra soppapumpen man måste ha. jag har hittat en pump som duger fint till soppapump ivf.30watt endast och klarar lätt 1-3 bar Har upp skrivet någonstans.. Som sagt endast oljepump som är frågan??. Funderar om en styrservopump till någon liten bil skulle funka? Eller evnt någon lite hydralpump till gräsklippare, minitraktor ,,,,utombordader hydral lyftpump ja ni fattar behöver ju bara klara ca 2kg.....tänk remdriven vore enklast och kom med förslag:):):):):)
Resten är ju enkelt :rolleyes:
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Tänkte flika in ett tips för trycksättningen av förgasarna.
Man kör med en el pump för bränslet, och en btr som ställer upp bränsletrycket vartefter laddtrycket stiger. Sen i ingången till plenumet har du ett pitotrör el. även kallat doprör som går till flottörhusen, För i pitotröret får du lite högre tryck än laddtrycket. Vilket gör att du alltid har högre tryck i flottörhusen än i insuget så att inte soppan pressas fel väg.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Jag kör me ett sånt soppasystem, de funkar bra. Kör nästa me std bestyckning i förgasarna.
Men de är inte helt säkert att du har det högsta trycket där, man får som testa sig fram lite.