413 eller 441 ramp på freeride 154 2014

Okeido

Aktiv medlem
15 mar 2009
84
0
6
Hej!

Jag har lite funderingar varför det skiljer på ramperna i Europa och i Staterna. Kommer ni köra med 413 i era eller byter ni dem eller sätter variatorkitt direkt?

(Freeriden kommer ju med 413 till Europa original)

Är det någon som har haft remproblem med 413 ramperna?

Har läst lite om variatorkitt och t.ex. dynamo joe hade helt förkastat idén att ens försöka göra ett kitt med 413 ramper.

Brukar ni byta ut till 441 direkt innan ni ens kör in skotern.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Alla Summit/Freeride har 413 och dom är enligt mej med bara skit.

Jag kör 441 med teamtied sekundär och det fungerar klockrent.
Testade på en kompis summit 146" att byta till 441 ramper och 160/350 med std sekundär och det blir roligare kör upplevelse men den far å klipper av hela tiden.
Men inte säkert att det är ett problem. Dels lyser motorlampan på den seda innan vi satt i ramperna och han har inga justerbara vikter så måste fixa dom 2 sakerna först innan jag kan säga om det fungerar att byta endast ramper/fjäder.

Men han tyckte den blev mycket roligare med dom ramperna/fjädern.

Visst kan du byta variator delar innan du kör in men karaktären å effekten ändras medans du kör in.
Så hittar du nått som fungerar bra kanske det inte gör det nästa gång du kör. Köper du ett komplett kitt är det bara att slänga i för då "ska" det fungera när den är inkörd å klar.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Har precis beställt 441 ramper och 160/350 fjäder och justerpinnar har jag sen förrut. Enligt ÅF finns denna kombination som rekommendation från BRP till dom som enbart åker lössnö, alltså utan ändringar i sekundär !
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
har du 2 timmar över...... prova att köra skotern och är du inte nöjd så byt. att nisse i grannkommun tycker att en viss ramp är bäst betyder inte att den är det eller att du behöver den..
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är ganska förankrat att 413-rampen inte passar till lössnömaskinerna.
Att DJ inte ens tar fram kit till maskiner med 413 ramp är en rätt stor hint om att det inte är nån höjdare...
Kör på 441, då har du ett bättre utgångsläge om du sen vill labba vidare...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Passar inte en lösnömaskin och korta skotrarna har ju ofta 114 ramper som är raka motsattsen till 413 så vart passar dom igentligen?
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
Det är ju en fråga om tycke o smak vad man ska ha för variator kalibrering i en skoter, rätt och fel finns egentligen inte, man ska den kalibrering som man trivs med förutsatt att maskinen varvar det den ska o inte skrotar remmar hela tiden själv har jag bytt det mesta i variatorerna utan att jag kört en meter och anledningen till att jag bytt allt är att karaktären på maskinen blir för snäll med 413 ramper och vissa åtgärder är för att det ska funka i lössnö men jag är fullt medveten om att jag kommer att få ändra vissa saker innan det funkar som det ska men jag tycker det är rätt kul o skruva variator och kommer säkert hålla på nästan hela vintern o fin lira innan jag är nöjd. Dom som köper ett färdigt kit av någon känd firma får ju en bra grund att börja med men man ska vara medveten om att det krävs en del pysslande även med ett variator kitt innan det funkar klockrent åtminstone i mina ögon...
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Det är som Mange skriver. Det finns väl inget rätt och fel när det gäller variatorkalibrering.
Men 413 rampen är otroligt mesig i karaktären och de som skriver här vill nog ha lite mer....
Jag köper då inte en 800 för att ha en "tam" skoter.
413 funkar bra på en renegade med frugan bakpå och kälken bakom😄
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Det vore intressant att höra Janne Tapio på BRP Finland svara på varför 413 rampen ska sitta i alla lössnömaskinerna vi får hit till Europa.
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Nån som kör en xm 154 med 441ramp o 160/350prim fjäder som kan säga ungefär hur mkt vikt man ska lasta i?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Asså! Sitter det 413 i lynxarna?? Det är nog pappa i USA som bestämt vad som ska sitta i summitarna här! Om ni kollar skidoos setting over there så ser ni att det vi kör på är ett havsnivå kitt! Som finns over there... Jag vet inte ett skit om de nya boondocker ner lynxarna, men dom tidiga hade 415 ramper med betydligt högre fjädertryck än sina syskon hos skidoo!
Alla orgi delar från summitarna som blivit över har jag krängt till korvgrillande freeride ägare som gillar att dra ark! Och smyga i riprisen med hunden!! Å dom säger alla att det är bästa variatorsetupen evers!!! Så det finns dem som gillar 413..
 

Magnus N

Aktiv medlem
20 jan 2013
64
0
6
Ökx
Ja men havsnivå kitet togs väl fram när remproblemen var som värst på -11 Freeride och det blev ju bättre efter det!
Det jag haft problem med original är att dom inte orkar hålla varven när det går sakta i lössnö.. blev bra med diablos kit men då tappade man lite smyg egenskaper istället jämfört original men matade på riktigt bra..
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Nalta !
A. Holm kör väl 160/350 å 441 men med andra grejer i sekundären även. Men jag ska i med detta nu i min 146:a till å börja med sen får vi se hur de blir me sekundären sen.
Justerbara vikt pinnar är ju en fördel.
Unrar även jag dock vad man ska börja med för vikt för att sen finlira ?
Holm tror jag hade drygt 19g, men inte säker.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Körde 160/380 påXm i vintras, runt 19g i vikt, 441 ramp.
Året före körde jag med 130/350 på FR-11.
Helixen heter NC-D2, purple/purple sekfjäder.

Valde först 130 i starttryck för att få lite lägre tillslag.
Men den kunde då vara lite seg att hämta upp rpm efter avsläpp, så till förra säsongen testade jag 160/380 efter joes rek.

Få se vad jag ska köra med i vinter...
Ev testar jag den mjukare fjädern, hade bäst livslängd på remmen med den, men det kanske är fel att jämföra mellan två olika maskiner.
Så vi får se...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Alla orgi delar från summitarna som blivit över har jag krängt till korvgrillande freeride ägare som gillar att dra ark! Och smyga i riprisen med hunden!! Å dom säger alla att det är bästa variatorsetupen evers!!! Så det finns dem som gillar 413..
Sitter väl 413 i Freeride också? gjorde det i min i alla fall. exakt samma saker i övrigt som summiten också.
Har man en 150 hk Freeride och vill smyga med så har man köpt fel skoter om man medvetet försöker få den mesigare än dom redan är =)

Ang vikt körde jag 441 ramper med 160/350 Visserligen med team sekundär men jag körde på 20g i början och när fjädrarna satt sej fick jag gå ner på 18.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Vad har du för ramp? 23gram låter mycket med 441 ramper
Också förvånad över att det funkar. 441 ramper. Men maskinen går riktigt bra... Förutom att även jag har det där att den tappar varv ("ställer ner sig") när man drar längre fullgasrepor .hade man även innan man monterade kittet...