413 eller 441 ramp på freeride 154 2014

Magnus N

Aktiv medlem
20 jan 2013
64
0
6
Ökx
men hur funkar 441 i snön vid låga hastigheter och full gas för att ta sig fram en hel dag? funkar det bra eller är det mer för att köra på rullen på en myr? håller remmarna? kör man mycket i skogen måste man kunna köra sakta också
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Man kanske ska börja med typ 20g då och se vart man hamnar på clickern ?
Brygg när du menar att fjädern satt sig, menar du att den tappar lite sluttryck och därför få gå ner i vikt?
Detta lär väl märkas på varven att den inte orkar riktigt efter ett tag å man får lov att clicka upp, hur mycke körde du ung. innan du viktade ner?
Vad ger bäst resultat angående primärfjäder, 160/350 med mindre vikt eller 160/380 med mer vikt?
Borde den inte bli rappare med 160/350 å mindre vikt eller?

Magnus N, skit i krypåkning, av eller på ;)
Nej men tillslagsvarvet är ju lågt så de lär väl funka hyffsat ändå!
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Mängden roterande massa i resten av variatorn/motorn är som lite mer än några gram hit och dit. Men vissa kittar så... Lätta vikter och klena fjädrar. av någon anledning kör tex dynamo Joe och vad det verkar många andra med högt slutryck och mycket vikt.

Ingen aning men en egen teori är att en 160-380 mot tex 160-290 som kommer orginal på vissa maskiner, har en kurva där den blir hårdare snabbare och därav bygger varven snabbare?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
160-380 borde bygga varven snabbare eftersom det är en hårdare fjäder.

Vad får man för inkopplingsvarv med 413 resp 441 med samma starttryck?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Lynx rekomenderar -160-350 tillsammans med 441 och den lilla vikten som jag tror väger 16,6
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Varför försvinner hela inlägget när man ska redigera???
160-350 och 441 ramp är rekomenderat för 600meter++
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Varför försvinner hela inlägget när man ska redigera???
Det är nån bugg i forumet.
Första gången man försöker redigera ett inlägg försvinner det man tidigare skrivit.
Om man då går tillbaka till tråden, till sitt inlägg och trycker på redigera en gång till så funkar det..
Ingen aning varför, nåt för nån moderator att titta på...

Tror jag ska börja med 130/360 fjädern i år.
Verkar det funka bra med det sluttrycket så kanske man ska köpa en 160/350 så man får upp tillslaget lite...
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
A.holm det är väl inte direkt högt tillslag i 160 fjädern!? Klart godkänt för "arkdragning....
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hårdare slut tryck gör att den kommer varva mer när du kommer upp i fart. Så kör du t.ex 160/350 och känner att varven ligger bra i början och sedan sjunker något hundratals varv i högre fart så gå upp ett steg på slut trycket.

Tillslaget med 441 ramper och 160 i start tryck blir ca 3500-3600. OBS kommer ligga kanske 3700-3800 i början innan fjädern satt sej.

Alla fjädrar tappar lite spänst i början och därav är dom för "hårda" när dom är ny.
 

Magnus N

Aktiv medlem
20 jan 2013
64
0
6
Ökx
Varför jag undrar är för att jag inte heller gillar originalsetupen som inte orkar hålla varven men ni skriver i andra trådar om remproblem och teknisk körning och då funderar man ju om 441 är någon idé att prova alls för original höll remmen 60 mil och diablos det dubbla.. Bygger dynamo joes kit på 441?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Varför jag undrar är för att jag inte heller gillar originalsetupen som inte orkar hålla varven men ni skriver i andra trådar om remproblem och teknisk körning och då funderar man ju om 441 är någon idé att prova alls för original höll remmen 60 mil och diablos det dubbla.. Bygger dynamo joes kit på 441?
Jag har Team sekundär så kan inte riktigt svara på hur den blir med original sekundär men jag skulle absolut testa. Är det någon som skrivit det blir problem med remmarna med 441 ramper?
I USA Levereras dom med 441 och jag ser ingen remproblems tråd klistrad längst upp på Dootalk forumet =)

DJ kör mycket med egendesignade ramper om jag förstår rätt.

Ni som har problem med remmarna köp ski-doo original linjeringsverktyg. Kostar 250kr om jag inte minns fel. Börja med att se så det stämmer skapligt.
Återkommer hur remförbrukningen bli nu i vinter med hårare motorfästen variatorstag och team tied.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Varför jag undrar är för att jag inte heller gillar originalsetupen som inte orkar hålla varven men ni skriver i andra trådar om remproblem och teknisk körning och då funderar man ju om 441 är någon idé att prova alls för original höll remmen 60 mil och diablos det dubbla.. Bygger dynamo joes kit på 441?
Med org setup höll remmen i 2 timmar... varmkörd, inkörd rem som gått 4-5 lugna mil.
Gjorde över med två remmar på 5 dagars riktig körning förra säsongen. Då räddades även remmarna flera gånger genom att skära bort trådarna...
Känns som det funkade lite bättre med v-kit, men inte bra...
 

Magnus N

Aktiv medlem
20 jan 2013
64
0
6
Ökx
Summit xm tråden sid 30-40 skrivs det en del om 441 och krillekravall rekommenderar den inte för skogskörning, kylning av remmen med jämna mellanrum . Fanns fler exempel med högre remtemp med 441. Därför man är lite skeptisk när dj kitet tydligen är ett mellanting av 413 och 441 . Undra vad diablos ramp motsvarar ?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Diablos ramp går väl inte alls att gämföra med eftersom hans kit bygger på CRA viktarmar.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Summit xm tråden sid 30-40 skrivs det en del om 441 och krillekravall rekommenderar den inte för skogskörning, kylning av remmen med jämna mellanrum . Fanns fler exempel med högre remtemp med 441. Därför man är lite skeptisk när dj kitet tydligen är ett mellanting av 413 och 441 . Undra vad diablos ramp motsvarar ?
Hmm...
Min uppfattning är iaf att 441 funkar bättre.
Känns som den matar på bättre genom registret, vilket Kravall även skriver.
Det känns som att jag inte har problem när man åker lite saktare på skrå och pumpgasar, det är när det behövs mycket gas en längre stund som den drar trådar ur remmen.
Alltså vid högre utväxlingar...
Där känns det som 441 funkar bättre...
Med 413 så kom det en fin liten gummidoft efter några minuter på skrå...
Nämnas ska väl göras att jag inte kört 413 tillsammans med övriga grejer i v-kitet...
Kan ju vara så att det är helixen som gör största jobbet och gör att remmen håller ihop bättre...
Men DJ menar att han försökt få till kit med 413 ramp men inte lyckats...
Har tom för mig att en eller ett par killar här på forumet hjälpte honom att testa grejer här i sverige med 413 ramp.

All ära till DJ, men det kan ju vara så att hans kit passar till hillclimb där man eftersträvar max trackspeed.
Det kanske inte är optimalt till skogskörning där man går av och på gasen hela tiden...
Det verkar vara svårare att få till...

Diablo kör väl andra viktarmar och således en helt annan ramp.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vet inte hur mycket det är ramperna eller min sekundär setup som gör det.
Men när jag drar iväg så matar den på bra men när jag ligger på skrå i ljup tung snö kliver den upp rejält i varven så den slutar mata lite mycket och börjar svara blixt snabbt på gasen istället. Så jag mer eller mindre kan styra vart jag ska med gasen. vilket inte går med STD variatorer.

Det känns som det går lätt för variatorerna ur en bra synvinkel så det inte borde slita så hårt i remmen.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Någon som har koll på maxvikt på 600RS justerbara viktpinnar, har så jävla kass våg. lär skaffa en ny!
Är rädd för att inte dessa räcker till?
Vad motsvarar dessa: 11-16g eller 13-19g ???
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Ingen som testat nån annan ramp än 441 för skogsåkning?