413 eller 441 ramp på freeride 154 2014

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Var ju det jag skrev (också) sånär som på fjädern.
Enligt Mulle är det många som satt i de grejerna, frågan är om någon här har testat.

Orginal blir ju så fruktansvärt hett så något måste testas.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Oj var nog lite trött när jag läste ditt inlägg igår =)

Jag har kört en kompis boondocker 2012 som har den setupen original. men har bara testat den typ 2 min ute på en myr. Så känns som jag inte kan uttala mej. Men han tycker den fungerar bra och har inte haft något interesse av att göra något annat i variatorerna.
Är även väldigt rent under hanns variatorskydd. typ inget damma alls efter 2 år. så det känns positivt.

Men det jag vet är att det är en funktionell setup men är ingen explosiv setup. Men tror man kan gå upp på en primärfjäder med 160 i start tryck för att få lite bättre snärt i början i alla fall =)
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Många 100 tals ny sålda Rave -12 & -14, Mxz -12 & -13 som inte har en tanke på att byta ut nåt i variatorn.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
någon som testat 441 och 160/350 med 47/44 helix?
Kör 441 och 160/350 med 19,4g och original sekundär nu men någon som provat om de matar på bättre med denna helix.
Är rädd för att den ska storkna när man får upp lite fart eller?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Bror ju helt på med vilken fjäder. Men dom V-Kitts helixarna jag sätt brukar ha lägre slut vinkel. Men om du har en liggandes så varför inte testa =)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Bror ju helt på med vilken fjäder. Men dom V-Kitts helixarna jag sätt brukar ha lägre slut vinkel. Men om du har en liggandes så varför inte testa =)
Ok, jag har 44/42 & 47/44 liggandes men frågan vilken som skulle kunna ge nått och som du sa vilken fjäder man skall köra med? Jämförde 47/44 med en CR8 helix å dom såg ganska lika ut i vinkel förresten om någon kört med en sådan?
Jag ligger ju rätt lagom i vikt med 19,4 på cl3 8050varv, så det inte går för tungt med annan helix, men har för mig att någon tyckte rak helix som original var kass, ja vette fan?
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Har en freeride 154 2014 som nu har en setup för teknisk körning i skog. Vilket jag upplever rejält tam.
Ägaren innan mig hade lämnat in den på tords maskiner och dom bytt fjäder i primären och andra vikter.

Jag är mer ute efter en vassare karaktär och full fart på mattan.
Det är väldigt sällan jag gör teknisk körning i skogen, det är mer att hitta en linje och fullgas , myrar och kraftledningar.

Spontana tips för setup? Dj kit känns åt det hållet eller har jag fel?
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Jag har ett DJ kit till 154" (Summit, Freeride) med en extra fjäder så det funkar till även 137". Har haft det i en Freeride 154 och i en Backcountry och det funkar väldigt bra. Kan tänka mig att sälja det ev då jag kör annan skoter nu. 441 ramp och justerbara vikter kommer med kittet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Jo självklart helix också. Ett komplett DJ kit till Summit /Freeride plus en annan sek. fjäder om man vill ha det i en 137". Dessutom ingår 441 ramperna vilket de inte gör om man bara köper kittet från DJ. Helixen är NC-D2.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

lynxenduro583

Medlem
18 jan 2012
34
2
8
Vm i trådlyft, jag har en commander som jag vill ha mer klipp I, ruskigt missnöjd över 413 ramperna. Jag hör många som kör 414 i commander och 441 verkar vara vanlig i summit osv, blir 441 för aggressiv om man fortfarande vill kunna dra sladd och pulka imellanåt?