440 Haveri......

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag har inte kollat sprängskisserna på din motor, men jag gissar att den måste klyvas.

Och starta borde den göra, men den skär nog rätt snabbt eftersom kylvattnet rinner ut hela tiden...
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Ja starta gör den ju om det bara är det som hänt..
Främre lagringen kommer du ju åt utan att klyva den och även byta tätning går utan.
Men börja med att känna på axeln om den är glapp och du kan även ta lös främre lagringen och kolla hur den ser ut.
Den sitter bakom täckplåten där oljepumpen sitter i vanliga fall.
 

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
Ja starta gör den ju om det bara är det som hänt..
Främre lagringen kommer du ju åt utan att klyva den och även byta tätning går utan.
Men börja med att känna på axeln om den är glapp och du kan även ta lös främre lagringen och kolla hur den ser ut.
Den sitter bakom täckplåten där oljepumpen sitter i vanliga fall.
okej okej
jag bytte ju o ringar i toppen för ja trodde det var det som felet kanske kunde vara men icke å kolvarna å cylindrarna såg fina ut men skoterfan starta ändå inte vad kan det då vara som är felet, gnistan är då fin så ja tycker ju att den borde tända i allafall..
ska se över axeln å lagrena i morn nu blire till å försöka sova.....
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
När samma sak hände för mig drog den in lite vatten i vevhuset och då ville den inte starta..
Så om du hade fylt kylsystemet på den kan det vara därför den inte startar. Pröva isf att tömma den och se om den vill starta.
Ha bara inte igång den utan kylning :)
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Vet inte riktigt vad skillnaden är men, på mitt 800mod 04 block så skar lagret och tätningen for och impellern blev skrot, då blev även veven helt stum åt ena hållet?
 

enberg_187

Välkänd medlem
18 sept 2008
346
0
16
Det ska gå att byta både lager och tätningar enl arctic cat utan att ta isär motorn.


Mvh markus
 

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
var desutom till den lokala AC återförsäljaren här i Rättvik å han var säker på att lagret var totalslut samt packboxen,
bilder kommer senare på eländet :p
 

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
Halloj i måndags så blev motorn klyven å då var det ganska enkelt å se varför skotern inte gick lagret som sitter på axeln var totalslut å glappade kanske 1,5mm! och tätningen in till drevena var också körda så nu väntar jag bara på en tätning så ska det bara va å smacka ihopp motorn.
Men ett litet problem jag har nu är att ja hittar fan inte åtdragnings moment nånstans? så om nån vet moment till block å cylindrar så skulle ja bli väldigt tacksam ;)
lite bilder:
gissa vilket som är nytt?


denna var inte heller så vacker...
 

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
Halloj !
Nu har ja fått tillbaxs nmotorn å skruvat i den i chassiet och nu läcker han inte vatten nå mer. MEN den startar inte det är som att den inte får bensin stiftena är torra men ibland så poffar den till?
jag har tagit ut slangarna från vakumpumpen som går till förgasarna å då kommer det bensin har även gjort rent förgasarna men den vill ändå inte starta.
jag har kollat kompet å det är lika på båda cylindrarna.
jag börjar sakta men säkert bli långsamt less på det här så snälla kom med tipps på vad det kan vara !
 

Liinus

Välkänd medlem
6 okt 2010
168
1
6
Gävle
Kolla choken,grymt svår startad utan choke.Kan ha ärjat fast fast i förgasarna eller om du har chokekit kan vajrarna ha hoppat ur.Startar den med startgas ?
 

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Hade ungefär samma problem med min nu i helgen, sög ingen soppa från tanken och startade därför inte.
Tog iallafall lös bara en av slangarna som går från pumpen till gasarna, då startade den nästan direkt! Var bara att dra ett par gånger.
Stängde av den, satte tillbaks slangen och drog igång den direkt igen

Hoppas det kan hjälpa på nåt sätt!