800 e tec läcker kylarvätska

99valnil

Medlem
29 nov 2015
24
0
1
Boden
Hej! Har en summit 800 - 15
Har renoverat den i sommar med nya vevlager kolvar mm
Men nu har den börja läcka in glykol i toppen
Första gången höll den ca 15 mil lugn körning
Böt sedan alla packningar i toppen då den börja vitryka och man ser att ena cylindern blivit renspolad.
Nu hann jag köra ca 2 mil med lite hårdare körning innan den börja vitryka efter en fullgasrepa.
Testat se om toppen blivit skev men ser inget större fel. Någon som vet hur känsliga dessa toppar är?
Skotern har båda gångerna gått bra innan den börjat vitryka. Cylinderfotspackningen verkar hel då den håller nivån i cylinderväggarna.
Tacksam för tips!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Klämmer du sönder oringen vid montage tro? Eller köper du pirat topp oringar?
Hursom så mont jag alltid oringstoppar med Loctite packningsklister spray för då blir de tätt även med lite skadad oring eller lite skev topp alt revor i ytan. Man sprayar hela ytan på toppen och cylindrarnas packningsyta, sedan väntar man minst 30 min innan man trycker ner oringarna i spåren för då fastnar de som berget.
 

99valnil

Medlem
29 nov 2015
24
0
1
Boden
Oringarna låg då på sin plats när jag lyfte toppen andra gången och ser inte att de är missformade utan runda och fina, använde o ringsfett vid montering
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
Är du hundra på att det är toppen som läker? Korsdraget och med rätt moment?

Varför renoverades veven? 800R och e-tec har vattenkylt vevhus och ett vevstakshaveri kan skrapa hål i blocket så att vatten kan läka in den vägen.
 

99valnil

Medlem
29 nov 2015
24
0
1
Boden
Är rätt säker på att det är toppen då nivån håller sig i cylinderväggarna när den står dvs det verkar inte läcka ner i vevhuset via cylinderfotspackningen. Jo dragit 29nm korsvis enligt handbok. Renoverades i förebyggande syfte inget haveri, sista turen i våras kördes skotern rätt varm är därför jag Börjar fundera om toppen blivit skev men är svårt att se något direkt fel
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Oringarna låg då på sin plats när jag lyfte toppen andra gången och ser inte att de är missformade utan runda och fina, använde o ringsfett vid montering
Oringsfett på topplock låter inte bra i mina öron. Står de i någon brp verkstadsbok eller vart har du fått det ifrån? Man vill ju hellre limma fast oringar än göra dem halare. De finns ett knep till förutom packningsspray för att få besvärliga toppar med oringar tät. Man lägger på ett extremt tunt lager packningssilikon bara såpass att de täcker ytan, även i oringsspåren . Sedan trycker man dit oringarna och duttar på ytterst tunt lager silikon även på oringarna.
Men hur som så måste de va något fel för de ska gå att få tätt utan silikon. Oringsfettet är jag lite fundersam över,,är de någ fler som kör med det för jag har aldrig hört talas om det på en topp.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Stod inget i min manual att man skulle kladda på något på oringarna. Som Boost III säger så är nog fett inte lämpligt på en oring i en topp. Det passar bättre på oringar som sitter på saker som tas isär ofta eller liknande.

Jag hade nog rengjort dem noga och även kollat upp att toppen är rak när den ändå är avplockad och satt ihop allt igen.