850 e tec ras efter 200mil råd

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Byt vattenpump innan du sätter i den!! -17 hade dålig kvalla på drevet på pumpaxeln. Iofs om den är hel i skurna motorn så flytta över från den, lossa hus, impeller sedan plugg på baksida och knacka ut den. Du kommer annars ångra dig till våren när det gått varmt och drevet smält 🤣

Edit: Eller vänta nu, är det shot start på nuvarande motor? Skiljer på vattenpumparna mellan shot och inte shot. Varför vet jag dock inte! Men det går nog att ta reda på vad som skiljer isåfall.

Byt bränslefilter också som sagt men andra cylinder har ju fått soppa så tyder som sagt på spridarfel.

Remdamm är vanligt och i regel inget som orsakar haveri om det nu inte är extremt mycket. Är otätt i gummit mellan luftburkarna på röret så att säga samt är det extremt viktigt att vara noga med att få burken ordentligt på plats på spjällhusen. Lite jävligt dock på 850 men låt det ta tid.

Edit igen: När du bytt vattenpump så vickar du motorn framåt och fyller upp huset med olja, via pluggen på baksidan. Många glömmer det när dom bytt pump och så går den sönder igen ganska snart.
Vet du vad som skiljer på en shot motor vs inte shot? Tänkte vad som behövs flyttas över om man vill att det ska fungera
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.146
108
63
Du måste nästan jämföra delar med sprängskisser. Har inte koll vad som skiljer men jag gissar bland annat stator och svänghjul, eventuellt ECU? Vattenpumpen kom jag på för jag har bytt många på -17 men den har helt utgått så man måste köpa komplett pumpaxel impeller m.m till -18 och nyare men har då sett att det är olika utan och med shot.

Kolla epc.brp.com blir du inte klok av det måste du nog ge dig på nått USA forum där nån borde veta exakt vad som skiljer motorerna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Är de mässingrev till vattenpumpen på 18-?
Brp har ju tidigare kör plastdrev och då drog de både oljepump och vatrenpump.De va inget överdrivet problem med dem men vist de gick sönder oftare än mässingdrev.Hur skyddar brp 850 sig mot övergettning tappar den först effekt i olika steg för att tillslut stanna som en Polaris?
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Är de mässingrev till vattenpumpen på 18-?
Brp har ju tidigare kör plastdrev och då drog de både oljepump och vatrenpump.De va inget överdrivet problem med dem men vist de gick sönder oftare än mässingdrev.Hur skyddar brp 850 sig mot övergettning tappar den först effekt i olika steg för att tillslut stanna som en Polaris?
I fjol råkade jag ut för en fastkörning som tog lite tid att reda ut och fronten var väldigt högt upp. Troligtvis hade jag en luftficka vid tempsensorn för tempen skenade och den började varna i omgångar upp till 100 grader tror jag det var som den reducerade effekten rejält så den blev okörbar. Då motorn var ny hade man ju smått panik så det blev en massa skottande innan den var på plan mark igen. Då försvann luftfickan och allt var som det skulle. Så ja, den reducerar effekt och jag tror den börjar varna redan vid typ 80 grader. Minns inte om den stängde av sig dock.
 
Reactions: Boost III

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.146
108
63
Är de mässingrev till vattenpumpen på 18-?
Brp har ju tidigare kör plastdrev och då drog de både oljepump och vatrenpump.De va inget överdrivet problem med dem men vist de gick sönder oftare än mässingdrev.Hur skyddar brp 850 sig mot övergettning tappar den först effekt i olika steg för att tillslut stanna som en Polaris?
Alla har plastdrev men bättre kvalite som tål mer värme från -18 och framåt. Har inte hört om något problem på dom. Däremot vanligt på -17.

Reducerad effekt i olika steg. Stänger av sig till slut, minns dock inte grader men gissar på runt 100.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Alla har plastdrev men bättre kvalite som tål mer värme från -18 och framåt. Har inte hört om något problem på dom. Däremot vanligt på -17.

Reducerad effekt i olika steg. Stänger av sig till slut, minns dock inte grader men gissar på runt 100.
På 17 modellerna skrev de nog ut platsdreven i en 3d printer 😅
Men fan va drygt om man måste klyva motorn för att byta skiten.

By the way så hörde jag av en skoternörd igår att Boondocker år 18 går 7 reser bättre än alla andra 850 pga att de reduserat effekten på före 18 och efter pga remsprängningar. De va stor skillnad påstår dem som kört den motorn.'
Gäller de även Ski-doo? Om de är sant blir man rakt förbannad då de sänker effekt istället för fixar remproblemen.
Han viste dock inte om de släpt på full effekt på någon nyare årsmodell typ efter 22 eller likn ev ännu tidigare?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
På 17 modellerna skrev de nog ut platsdreven i en 3d printer 😅
Men fan va drygt om man måste klyva motorn för att byta skiten.

By the way så hörde jag av en skoternörd igår att Boondocker år 18 går 7 reser bättre än alla andra 850 pga att de reduserat effekten på före 18 och efter pga remsprängningar. De va stor skillnad påstår dem som kört den motorn.'
Gäller de även Ski-doo? Om de är sant blir man rakt förbannad då de sänker effekt istället för fixar remproblemen.
Han viste dock inte om de släpt på full effekt på någon nyare årsmodell typ efter 22 eller likn ev ännu tidigare?
Lär nog vara fixat på 2023 och framåt åtminstånde då de har bättre motorfästen samt kapslad variator likt atv.
Min turbo r är jag imponerad över hållbarheten på remmen, ca 70mil hittills och remmen ser ut som ny fast den har plågats väldigt mycket. På polarisarna höll remmen ca 70mil.
Men remmarna blir bättre också. Så kör alltid på den senaste remmen som passar tex 571 eller 574 till brp och 216 till polaris (kan ersätta 115, 183).
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Lär nog vara fixat på 2023 och framåt åtminstånde då de har bättre motorfästen samt kapslad variator likt atv.
Min turbo r är jag imponerad över hållbarheten på remmen, ca 70mil hittills och remmen ser ut som ny fast den har plågats väldigt mycket. På polarisarna höll remmen ca 70mil.
Men remmarna blir bättre också. Så kör alltid på den senaste remmen som passar tex 571 eller 574 till brp och 216 till polaris (kan ersätta 115, 183).
Har du en Polaris eller brp 850 turbo nu?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.146
108
63
På 17 modellerna skrev de nog ut platsdreven i en 3d printer 😅
Men fan va drygt om man måste klyva motorn för att byta skiten.

By the way så hörde jag av en skoternörd igår att Boondocker år 18 går 7 reser bättre än alla andra 850 pga att de reduserat effekten på före 18 och efter pga remsprängningar. De va stor skillnad påstår dem som kört den motorn.'
Gäller de även Ski-doo? Om de är sant blir man rakt förbannad då de sänker effekt istället för fixar remproblemen.
Han viste dock inte om de släpt på full effekt på någon nyare årsmodell typ efter 22 eller likn ev ännu tidigare?
Man måste inte klyva motorn för att byta. Men man måste däremot lyfta ur motorn. Kanske går utan men jag skulle då inte ens prova för när man gjort det en gång tar man ur motorn på en 850 etec på en timme. Sjukt smidigt gjort faktiskt.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
På 17 modellerna skrev de nog ut platsdreven i en 3d printer 😅
Men fan va drygt om man måste klyva motorn för att byta skiten.

By the way så hörde jag av en skoternörd igår att Boondocker år 18 går 7 reser bättre än alla andra 850 pga att de reduserat effekten på före 18 och efter pga remsprängningar. De va stor skillnad påstår dem som kört den motorn.'
Gäller de även Ski-doo? Om de är sant blir man rakt förbannad då de sänker effekt istället för fixar remproblemen.
Han viste dock inte om de släpt på full effekt på någon nyare årsmodell typ efter 22 eller likn ev ännu tidigare?
Vet inte om de går 7 reser värre men jag hade ju en 2020 och den hade en annan gång i motorn jämfört med 2017. Mulle på M Performance skriver följande
"2017 Summit har en hög höjds inställning, den ändrar jag till samma som Lynx BD har, dvs för Nordiska höjder över havet.
(Som korta maskiner alltid haft)
Alla som vill får 2020 års grundmapp, många upplever att den är bättre."


När man läser på amerikanska forum så verkar det finnas lite olika mappar till dem genom åren men inget som BRP erbjuder uppgraderingar på tyvärr. Mappen på 2018 summit verkar vara den som är tamast och 2020-2021 verkar bra. Svårt att veta men det var som sagt en helt annan gång i vår 2020.
 
Last edited:
Reactions: Boost III

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
30386
Fick motorn idag och håller på att montera ihop nu och har en fråga ang oljepumpen, är det normalt att det rinner lite olja från nedersta nippeln eller ska det vara helt tätt?
Edit: Pumpen på bild är från samma maskin som 2017 motorn
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
De är nog inge fel för har man ryckt lös slangar så rinner de ut olja. Jag är förvånad att de inte droppar utr alla nipplar.
Vd första start så finns de säkert ett oljeprimerläge som mman måste ställa in. Jag är dålig ppå e-tec så jag vet inte hur man gör om de ens finns det som Polaris. Om jag får gissa så kan de hända man ställer in storage mode för då ger pumpen mer olja. Fyll upp oljeslangen till pump med olja så de blir så lite luftfickor som möjligt.
Kompisaren Hampus här på forumet va smart och startade upp oljepumpen på sin Polaris 850 med ström från 12v batteri i några sekunder. Men då gäller de att man tjuvkopplar rätt så inte de blir en kollhög av pumpen :oops:
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
När jag satte ihop en 600 etec i fjol så fyllde jag upp alla slangar mm så gott det gick sen körde jag igång sommarkonserveringsläget för då skjuter den ju på en massa extra olja åt alla håll och kanter. Jag körde det en par gånger. Tycker det borde funka. Har kört 140 mil sen dess.
 
Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Och jag skulle hällt i 1% olja i tanken dessutom sä gör de inget om de tar ett tag innan pumpen fått ur sig luftfickor.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Varför jag undrar om oljepumpen ska vara tät är för att gamla pumpen (den som satt i med skurna motorn) är helt tät. Hur aktiverar man sommarkonserveringsläget?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
De är nog inge fel för har man ryckt lös slangar så rinner de ut olja. Jag är förvånad att de inte droppar utr alla nipplar.
Vd första start så finns de säkert ett oljeprimerläge som mman måste ställa in. Jag är dålig ppå e-tec så jag vet inte hur man gör om de ens finns det som Polaris. Om jag får gissa så kan de hända man ställer in storage mode för då ger pumpen mer olja. Fyll upp oljeslangen till pump med olja så de blir så lite luftfickor som möjligt.
Kompisaren Hampus här på forumet va smart och startade upp oljepumpen på sin Polaris 850 med ström från 12v batteri i några sekunder. Men då gäller de att man tjuvkopplar rätt så inte de blir en kollhög av pumpen :oops:
Det hampus gjorde var att koppla ett batteri till systemet sen körde han oilpump prime programmet, typ samma som brp:s sommarprogram. Man kan inte koppla in 12v direkt på dessa pumpar då dom är av solenoidtyp så de måste ha pulser med både + och - för att driva pumpen, sen har de sensorer för att bekräfta att de pumpar som de ska. Därför är det egentligen inte ett problem för själva pumpen att köra med en seg olja då pumpen alltid pumpar de slag den ska annars får man felkod.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Det hampus gjorde var att koppla ett batteri till systemet sen körde han oilpump prime programmet, typ samma som brp:s sommarprogram. Man kan inte koppla in 12v direkt på dessa pumpar då dom är av solenoidtyp så de måste ha pulser med både + och - för att driva pumpen, sen har de sensorer för att bekräfta att de pumpar som de ska. Därför är det egentligen inte ett problem för själva pumpen att köra med en seg olja då pumpen alltid pumpar de slag den ska annars får man felkod.
Hampus har alltså polaris 850 .Han kopplade inte in sig i kabelhärvan och körde sommarprog för den har väl inte det? Han satt o duttade med 12 från batteri i bara 5 min. Han fick i stora mängder olja den rök utan dess like han fyllde en stoooor lokal med rök.
De va ju annars bet enklare attt starta ecu med batteri och köra sommarprog om du inte menar e-tec snurran?
 
Last edited:

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
30390
självklart är serienummret skadat på PTO sidan… Vilket gör så att återförsäljaren inte kan koda in den, går det att ta ut själva spridaren från spridarhuset på MAG sidan och flytta över? Vill ju inte sätta dit den spridaren som satt då det var PTO som rasade 😅😅