900 switchback 2006 bekymmer?

psyfox

Aktiv medlem
14 dec 2012
92
1
8
uppsala
Tja!
Jag köpte en 900 häromdagen, kom hem efter köpet och körde en stund och den funka hur fint som helst, när jag skulle dra iväg på morgonen därefter så började det strula, den har fått jätte dålig tomgång när den blir varm, displayen slocknar till och från och visar dåligt batterie samt att den även vart märkbart mycket mer trött och orkeslös, vad kan vara felet?

Tack
 

Swebreeze

Aktiv medlem
20 sept 2010
88
0
6
Höga kusten
Tja!
Jag köpte en 900 häromdagen, kom hem efter köpet och körde en stund och den funka hur fint som helst, när jag skulle dra iväg på morgonen därefter så började det strula, den har fått jätte dålig tomgång när den blir varm, displayen slocknar till och från och visar dåligt batterie samt att den även vart märkbart mycket mer trött och orkeslös, vad kan vara felet?

Tack
Inte insatt i modellen men jag skulle ha börjat kolla jordpunkterna och alla kontakter om du inte redan gjort det.

Lycka till!
 

psyfox

Aktiv medlem
14 dec 2012
92
1
8
uppsala
Går det att kolla upp på nått sätt? Om det skulle vara voltregulatorn kan det göra att maskin blir trött då?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
När instrumenteringen dör och som du säger att laddstapeln? än låg.
Då brukar det vara ett tecken på voltregulator.
Låg laddning kan ju göra insprutningen knäpp. Och i några fel leda till haveri.
Har den bra tomgång då den är kall? alla andra lampor lyser som dom ska?
 

psyfox

Aktiv medlem
14 dec 2012
92
1
8
uppsala
Drog ut å provstarta nyss å de gick fan inte, låter den vill gå igång på vissa ryck men händer ingenting provade att lägga lite gas men då baktände det bara
 

psyfox

Aktiv medlem
14 dec 2012
92
1
8
uppsala
Fick igång skiten igår och den gick klockrent maxad laddstapel å allt men idag så gick den orkeslöst och segt igen men den dog inte på tomgång och den tappade bara 2-3 bars i ladden,

Så min fråga är ska man slänga ut stålar på en ny voltregulator eller kan det vara nått annat?

Just ja service lampan blinkar ett par gånger när man startar den om det kan ha något med saken att göra, skotern har gott strax under 500mil


Tack
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
okej. Ja då kanske det inte är voltregulatorn.
Att den tappar nått streck ner på tomgång är nog inte så ovanligt.
 

psyfox

Aktiv medlem
14 dec 2012
92
1
8
uppsala
Men den låg aldrig full på ladden trots full gas, blir inte klok och är inte särskilt sugen på att punga ut 1500pix för en ny regulator i onödan, har hört att det ska kunna vara nå skit med tps:n vet inte ifall det är den som spökar då?

Tack
 

psyfox

Aktiv medlem
14 dec 2012
92
1
8
uppsala
Meeeen, det sitter ju nån pump/ventil under tändspolarna vilken knackade lite lustigt när skotern gick dåligt, så jag stängde av och knackade till pumpen och starta upp igen och maskin gick klockrent, så jag tänkte vad den gör egentligen och ifall det blev bra för att jag knackade till den eller var det nått annat
 

psyfox

Aktiv medlem
14 dec 2012
92
1
8
uppsala
Nu fick jag tummen ur å kollade vad som hände när skotern börja gå dåligt, den slutar att tända på ena cylindern så då har jag tagit ut tändstiften gjort rent dom satt tillbaka och så har det funkat efter det igen ett tag sen blir det samma skit igen efter någon timma, kan det vara så att det är en tändspole som håller på att packa ihop eller kan det vara något annat??

Tack
 

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
gör den samma med helt nya stift? jag skulle nog ha kollat tps inställningen också.
 

psyfox

Aktiv medlem
14 dec 2012
92
1
8
uppsala
jo slängde i ett par nya stift å då gick den bra ett tag sen börjades det igen att den som slutar tända ena burken, hur kollar jag upp tps inställningen?
 

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
hur du gör en tps testare och hur du testar kan du hitta på snowestonline.com på deras 900 sektion.

kolla kontakterna till tändspolarna också utifall att nått stift har åkt ur, böjts eller nå
 

psyfox

Aktiv medlem
14 dec 2012
92
1
8
uppsala
nä icke gjort det än, är däremot på gång att plocka hem nya tändhattar, kablar, stift och tändspolar för att kunna utesluta dom grejjorna iallafall, just att det kommer och går till och från, varm eller kall tycker jag att det känns som antingen nått glapp eller någon tänt komponent som är på gång att ge upp