A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Ang raset så tror jag det beror på för lite olja till turbon, känns som det inte kan vara så mycket annat. Blir nog att skaffa en mekanisk driven pump istället, så man får för mycket tryck och får reglera ner det istället.
Jag ska kolla upp vad man kan göra med turbon på måndag. Man kan ju köpa mittendelen löst ska även finnas som utbytesdel också men vet inte om detta gällde i Sverige
Men vad var det för pump du körde med? Var inte det liknande som mina Silberkit har? För där fungerar det bra, vad hade du för flöde på den pumpen? För en kullagrad turbo behöver ju knapt något tryck, däremot är flödet viktigt.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Åter igen tusen tack!

Ang summan på rep, så har jag inget exakt svar än. Men en ny mittendel till turbon kostar ca 10000kr utbytes kanske runt 7000 om det finns. Ev kan det bli lite billigare om man kan pilsnermecka ihop den, ska kolla igenom turbon på måndag och se hur mycket som är slut. Men kompressorn måste bytas för bladen är inte så fina då de legat emot huset, som om kompressorhuset är slitet eller ej vet jag heller inte än.

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Hoppas att slantarna räcker till en bra rabatt på renoveringen iaf!

Jag tycker inte att du ska känna dig tvungen att fortsätta med turbobygget på stört bara för att vi har skickat in en slant, iaf jag har full förståelse för att du vill ut och köra lite efter dessa ofantligt många timmarna du har lagt i garaget :D
Huvudsaken är att du inte tappar gnistan och känner läget som hopplöst!

Keep up the good work!
Hälsningar
//Eli

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Skickade ett litet bidrag via Paypal ...Allt för att få se fortsättning på denna tråd ;)

Behöver du några detaljer laserskurna, säga bara till så hjälper jag gärna till så gott det går!

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Hoppas att slantarna räcker till en bra rabatt på renoveringen iaf!

Jag tycker inte att du ska känna dig tvungen att fortsätta med turbobygget på stört bara för att vi har skickat in en slant, iaf jag har full förståelse för att du vill ut och köra lite efter dessa ofantligt många timmarna du har lagt i garaget :D
Huvudsaken är att du inte tappar gnistan och känner läget som hopplöst!

Keep up the good work!
Hälsningar
//Eli
Många bäckar små :) Han vill ju renovera den så kommer det bara in tillräckligt så kommer turbon vakna igen ;) Han är påväg mot Blåsjön nu men kollar ju upp renovering på måndag om allt flyter på :)

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Stödjer dig utan tvekan som alla anndra intreserade.Ja Asker det är så underhållande att läsa och intresant,det är sånt här som gör att livet är underbart så hoppas det fixar upp sig nu 100:-insatt :eek:)

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Kanske lite klent detta..men slänger in 50spänn och samtidigt som ett tack för all hjälp/tips/delat med sig av nyttig info jag fått av asker!

K

kenth

Kom igen nu! Det är ju runt 1000 besök här på en dag så 10 000 borde ju gå att få ihop fortare än så här.

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
ang nytt kompressor hjul, satsa på ett billet, oftast bra mycket bättre spool kurva på dessa och ang renoveringenn av lagerdelen kan du även prata med PPF speciellt andreas arthursson..

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ang. Turbotech så har dom gjort iordning några agg åt mig genom åren, och min erfarenhet är att dom är skitbra och billiga när man ska fortsätta att åka med tex en Passat TDI efter 47000 mil, men att det haltar lite när det kommer till mera udda aggregat.
Mitt val i det här fallet skulle vara PPF!

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Inte gjort mycket liv av mig här, men följer tråden slaviskt :)

Självklart ska jag sponsra turbobygget!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
torger: PM skickat.

Ett litet klipp från idag:
[video=youtube;t_0LVePvWF0]http://www.youtube.com/watch?v=t_0LVePvWF0[/video]
Kan nog hända att det kommer upp ett i HD lite senare...

Last edited:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Kan nog hända att det kommer upp ett i HD lite senare...
var just tänkt att klaga på 360 formatet ..
... men så såg jag vad du skrev och så var det avhandlat..

men när och varför tryckte du in en yamaha snurra i den för ;-)