A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Visst sitter väl snurran i en Blade bakvänd, är därför piporna passade så bra!
Stämmer det så därför ser det ut som att piporna är designad av typ Stewie Wonder :laugh:
Får se hur det går, vi lekte runt igår med att placera in dom på ett ungefär och det verkar faktiskt som att original lyktan ska gå in, dock inte säkert men det skulle underbart j*vla skönt iaf, både för att de riktiga lamporna och det verkar vara väldigt ovanligt att folk kan det när man kör med dubbelpipor :)
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
En anledning till att vissa pipor har stingern in i pipan är helt enkelt ljuddämpning man sänker ljudet något på det viset... ur effektsynpunkt ska det inte göra nån skillnad tydligen!?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Så då hade man kört lite lördagsmek i hopp om att ta in lite tid på snön.

Börjar med luftburken som jag jobbat lite med senaste tiden, till synes ingen stor grej men det tog lite tid innan planen för hur den skulle göras kom fram. Trodde först inte ens att originalburken skulle gå att använda men efter lite överlägg och några kirurgiska ingrepp på burken verkade det ändå som en vettig lösning. Så burken är kapad, aluplåt fastnitad och tätad med silikon.
Som förgasarngummin gjorde vi helt enkelt så när vi upptäckte att burken naturligt trycks rätt hårt mot förgasarna att vi tog gummislang från ett traktordäck, skar ut, nitade fast och skar upp hål för förgasarna. Vi har tätkollad den med ficklampa för att se läckage och den läcker inte än en konventionell lösning iaf, troligtvis även mindre...
Detta blev iaf resultatet, inte det snyggaste men den funkar :)




Den ser konstig ut med "två nivås gummit" men det fick bli så då jag kapade ur lite för mycket på burken så det blev hål i sidan...
Gummit ska även tätas mot burken med silikon senare.



Bild på insidan av burken...
Tänkte fråga Boost som gillar det där med insug om lite input, fundersam på det där med trattarna men förgasarna hamnar dessvärre rätt nära botten på burken, är det värt att försöka fixa nått iaf?

Vidare till piporna som asker jobbat på ikväll, vi beslutade att vi kör på att ta ut stingers på sidan av piporna, detta gör att piporna kan placeras så lågt att både original insuget och lyktorna får plats, vilket är guld! Här piporna en bit in i svetningsjobbet:



Ungefärlig placering av enda pipan, det uppåtvända utblåset ska kapas bort och vändas...



Bild på båda ungefärliga placering, som ni ser blir det helt klart ett väldigt speciellt "one off" bygge, eller sär som vissa skulle säga :laugh:



Som sagt, speciellt :p



Men ser ut att bli j*vligt bra iaf i slutändan, och får man dessutom vara lite annorlunda på kuppen är det väl bara bra så varför inte :beer:

Har även slagits av hur luftig maskinen faktiskt är under huven, tja iaf utan pipor då ^^ Vet dock inte om det syns så bra, men jag har iaf konstaterat att motorn sitter lågt o fint placerad =)





Ja som ni ser har jag lyckats få dit huven, om än inte permanent. Så jag tänkte visa en bild på ungefär hur den kommer se ut, ingen hysterisk styling utan rena och "cleana" maskiner är vad jag gillar :beer:



Over and out
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Ang Luftburk och fuggar /tratt eller ej.. Ser ju bra ut med mått å sååå, (jag gör nått liknande) . Men ett varnade finger är nitarnas insida,,,,Kolla 4 guds sake att nitdragarna/spikarna inte kan vibrera lös in i luftburken :eek: (testa dra ut dom med tång,,, eller kläm ihop dom våldsammt. Förgasarnas instick och avslut ser ja bra ut,, dom har ju en naturlig tratt som bara behöver puttsas till,,,jag ser en lite vass kant just i slutet av radien på gasarna som måste rundas av ,,,bäst vore att svarva dom med never ending radie så att säga ,,dvs radie som forsätter bak¨åt en bit ,,dom är något bättre än vanlig 90 graders utsvängs tratt. Men om du senare vill prova en längre tratt så gör det inget om den måste klyvas lite för golvet tar i. Men troligast går den bäst utan förlängningstrattar på maxvarv åtminstonde.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Kom att tänka på 2 saker ,om ni ska dra pipan förbi variatorerna blir inte remmen jäkligt varm då med dålig hållbarhet mm som följd? sen eftersom motorn suttit i en blade som har baklängesmontage snurrar då motorn åt "rätt håll" eller är det samma som på vilken skoter som helst ?

sen så måste jag säga snyggt jobbat med svetsningen och luftburk,kommer att apa efter lite på luftburken samma tänk som en annan haft :)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ang Luftburk och fuggar /tratt eller ej.. Ser ju bra ut med mått å sååå, (jag gör nått liknande) . Men ett varnade finger är nitarnas insida,,,,Kolla 4 guds sake att nitdragarna/spikarna inte kan vibrera lös in i luftburken :eek: (testa dra ut dom med tång,,, eller kläm ihop dom våldsammt. Förgasarnas instick och avslut ser ja bra ut,, dom har ju en naturlig tratt som bara behöver puttsas till,,,jag ser en lite vass kant just i slutet av radien på gasarna som måste rundas av ,,,bäst vore att svarva dom med never ending radie så att säga ,,dvs radie som forsätter bak¨åt en bit ,,dom är något bättre än vanlig 90 graders utsvängs tratt. Men om du senare vill prova en längre tratt så gör det inget om den måste klyvas lite för golvet tar i. Men troligast går den bäst utan förlängningstrattar på maxvarv åtminstonde.
Nitarna borde vara lugnt för dom sitter stenhårt, var tvungen att ta loss nitarna en omgång och sätta dit nya och inte ens när jag borrat bort skallen lossnar dom direkt lätt utan måste slås bort med hammare, men jag ska ha det i bakhuvudet och hålla koll så att de inte vibrerar loss...
Sen tänkte jag faktiskt på det med kanten på förgasaren, är totalt novis på det här med "effektiva flöden" på motorer osv men det stämmer att det man en liten vass kant runt om på förgasarens tratt. Och det var så hade fundering på isåfall att man kapar av nederdelen på tratten så att den blir plan nertill så den passar men har ju ingen aning om hur mycket det hjälper :) Men då avvaktar jag på extra trattar men slipar den kanten, tackar :)

Kom att tänka på 2 saker ,om ni ska dra pipan förbi variatorerna blir inte remmen jäkligt varm då med dålig hållbarhet mm som följd? sen eftersom motorn suttit i en blade som har baklängesmontage snurrar då motorn åt "rätt håll" eller är det samma som på vilken skoter som helst ?
sen så måste jag säga snyggt jobbat med svetsningen och luftburk,kommer att apa efter lite på luftburken samma tänk som en annan haft :)
Blade motorn går tydligen år det normala hållet vad jag förstått det, det kommer annars bli väääälidigt jobbigt att köra i vinter så jag hoppas det iaf :p Pipan o variatorn så det är klart att det kommer finnas en större värmekälla där nu, vi har inte gått igenom det så mycket men jag tror inte det kommer vara något direkt problem, IQn är rätt öppen runt variatorn som standard och inte så instängd som på konsumentmaskinerna och får rätt stora luftflöden runt variatorn åga öppningarna i huven och plasten bakom variatorn. Skulle det krävas så går det även att ta upp och sätta mesh på sidan av buken och direkt framför variatorn så man har iaf stora möjligheter att fixa bra luftflöde :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Vilken diameter bör man köra på stingersarna? Jag har kört på 32mm på mina i vinter. Men frågan är om man ska ha större eller mindre?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Vilken diameter bör man köra på stingersarna? Jag har kört på 32mm på mina i vinter. Men frågan är om man ska ha större eller mindre?

Det var intressant att höra.....Du har alltså kört 32mm innerdim på 1200 trippeln? Kör du Utan motstånd i burken/burkarna? Rättare sagt vad har du för slutdämpare?

Det låter inte fegt direkt !!!! Då skulle jag vara ytterst tveksam att minska,,,Kan faktiskt tänkas att den bygger upp farlig kolvsmältarvärme vid lite längre repor rerdan nu :eek:

Detta här är ju svinsvåra saker som måste bromsas fram i bänk försiktigt. Jag tror Dynomite borde veta exakt dim då han har 250hk på sin maskin.

Det ska bli väldigt intresant att höra vad Dynomite kör på och vilka dämpare om ens dämpare :D

Jag kommer ivf Prova 32mm men då har jag bara 1000 cc. ORG på tc 1000 är 35mm men då har man visst motstånd i burken som motsvarar mindre stingers!! Som dom flesta gatskotrara har ,,,motstånd i dämpare för att få 2 flugor i en smäll,,motstånd och lägre ljudnivå.


Frågan är ju också hur man kör.. En crossmakin kan jui med fördel ha väldig smala stingers då den bara går full gas på o av hela tiden. Men ska man köra flygande milen så håller man ju stumt länge och bör ha gröbre stingers.

Man får olika motorkaraktärer med grov vs smal stinger också.

Med grövre så får man rappare svar i botten men tappar toppeffekt .

Smalare lite sämmre direktsvar på låga varv endast) men bättre slutkläm Pike hk,

Man kan faktist se själv om man ligger i riskzonen till för smal stinger kolla kolvens framsida i utblåset om den är svart kålad,,Mörkbrun,,,,Då ligger man redan farligt till och bör förstora stingern.

Kör man helt utan motstånd i Ljuddämparna så ska man kunna gå ända ner till 27-30mm stingers på en 350-500cc cylinder för max effekt. Jag är såklart sugen att prova 30mm menn jagv testar först 32mm. Man kan sätta in förminsknings rörstumkar inne i befintlig stinger just där det går över ti9ll revcona för tiöllfälliga tester i bänk.


En uträkning av stinger är också 50-60% av utblåsets dim/aria,,,OBS Porten i cylinderväggs dim!!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
OK.
Jag vill heldre kunna stumma i 10 minuter än att ha max effekt...
Ljuddämparn jag kört med har nog rätt högt motstånd i också, den har 3 kammare beroende på hur man räknar. Kan lägga ut en ritning på denna också så får du se vad du tror.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
OK.
Jag vill heldre kunna stumma i 10 minuter än att ha max effekt...
Ljuddämparn jag kört med har nog rätt högt motstånd i också, den har 3 kammare beroende på hur man räknar. Kan lägga ut en ritning på denna också så får du se vad du tror.

Ok ,,,,du har motstånds burk :eek: Då skulle jag inte tordas hålla fullt längre än 5 sek utan en bromsning som talar om att det är lungt. Jag är ju tveksam till 32mm fast jag bara har 1000cc och kommer ha fullflödes trippla dämpare . Mina dämpare byggs så att dom är ca 8mm större i innerdim från mynning dämpare till utblås. Detta är minimalaste motånd man kan ha med hyffsat ljuddämpning.

Du har några alt att välja på-------------

Du kan byta slutdämpare till max flöde med så lite motstånd som möjligt för att minska riskaen för härdsmälta ,,,,,Endera 1 st 3 tums dämpare utan mellanväggar perforerat rör rakt igenom (högljud) eller 3 st separata som jag ska ha = fränt ljud

Eller större dim stinger typ 35mm som tc 1000 har standard kan evnt vara bra mot en motståndsburk.

Men Mest pullver har du som det är "nu" ,,förutsatt att den klarar längre repa än 200 meter! Prova först att bromsa/bestycka in den som den är,,,har du svintur kan funkar det bra
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Ja frågan är hur bra 3st 50-60cm ljuddämpare med perforerat rör dämpar? Men det är betydligt enklare att räkna på flödet.
Vill inte att den ska låta allt för mycket, annars hade det vart väldigt enkelt :)
Och tur brukar jag inte ha... med tanke på hur kolvarna såg ut i påsk så är det nog för tight.
 

Nordmarken

Aktiv medlem
16 jan 2009
84
0
6
Pipan o variatorn så det är klart att det kommer finnas en större värmekälla där nu, vi har inte gått igenom det så mycket men jag tror inte det kommer vara något direkt problem, IQn är rätt öppen runt variatorn som standard och inte så instängd som på konsumentmaskinerna och får rätt stora luftflöden runt variatorn åga öppningarna i huven och plasten bakom variatorn. Skulle det krävas så går det även att ta upp och sätta mesh på sidan av buken och direkt framför variatorn så man har iaf stora möjligheter att fixa bra luftflöde :)
Det skulle ju också gå att lägga avgasbandage på piporna och göra som du sa om meshtyget.

har för mej också att det ska finnas någon avgasfärg som sänker värmen rejällt.
kanske var på denna sidan: http://www.weirdperformance.se/
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Jeg har byggd totalt 8st w/c 1200cc (+3st 1050cc), noen av disse blir kjørt mye (300mil pr vinter) som trailmaskiner, jeg bruker 29mm ID stinger 0-3000f og 3" enkeldempere med performert rør rett igjenom og lyddempende materiale mellom performert rør å yttervegg på demper, ikke så ille lydnivå.
Har tillgode å få motiorhavari.
Ikke legg komp/tenning for høyt så unngås mye trøbbel.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jeg har byggd totalt 8st w/c 1200cc (+3st 1050cc), noen av disse blir kjørt mye (300mil pr vinter) som trailmaskiner, jeg bruker 29mm ID stinger 0-3000f og 3" enkeldempere med performert rør rett igjenom og lyddempende materiale mellom performert rør å yttervegg på demper, ikke så ille lydnivå.
Har tillgode å få motiorhavari.
Ikke legg komp/tenning for høyt så unngås mye trøbbel.
Tackar, bra info :) Vi behöver ju bygga helt nya stingers till mig och funderar på vad som blir optimalast för min 800 men asker ska som sagt även han se över om han ska ändra sina stingers så det är bra att få inputs från andra... *Edit, ja han svarade ju precis innan mig :p

Det skulle ju också gå att lägga avgasbandage på piporna och göra som du sa om meshtyget.

har för mej också att det ska finnas någon avgasfärg som sänker värmen rejällt.
kanske var på denna sidan: http://www.weirdperformance.se/
Tackar, får ha den länken i bakhuvudet om det skulle skita sig totalt med värmen. Vi räknar dock med att det kommer funka bra då pipan ändå hamnar en bit från variatorn plus att varitatorskyddet troligtvis kommer skilja och absorbera värmen rätt bra så tillsammans med luftflödet under huven borde det inte påverka remmen :) Piporna är dessutom "klädda" original men vi får se hur mycket av de bitarna som passar efter vårt pusselsvetsande :laugh:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Tack Dynomite för det svaret! Då behåller jag nog dom stingers som sitter på och gör en ny ljuddämpare.

Nu får vi tacka Dynomite för jäkligt viktig info (även jag!!) Nu är jag helt säker på att 32mm i öppen dämpare är lungt ända upp till 1200 och tokvässat! . Nu går jag nog ner ännu mer till 30mm och trippla dämpare.:)

Om även du bygger med trippla dämpare så behövs inte så stor volym på varje,, Jag kommer bygga ca 80-100mm i dim och högst 400mm långa. Går nog bra med endast 70*350mm ,Fränt ljud!! Så finns platts! bygg trippel.

Till basegrills lär en stinger på 29-32 också bli perfekt om fullflödes dämpare byggs. Samma cubik per cylle som en trippel1200 med andra ord .
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Nu får vi tacka Dynomite för jäkligt viktig info (även jag!!) Nu är jag helt säker på att 32mm i öppen dämpare är lungt ända upp till 1200 och tokvässat! . Nu går jag nog ner ännu mer till 30mm och trippla dämpare.:)

Om även du bygger med trippla dämpare så behövs inte så stor volym på varje,, Jag kommer bygga ca 80-100mm i dim och högst 400mm långa. Går nog bra med endast 70*350mm ,Fränt ljud!! Så finns platts! bygg trippel.

Till basegrills lär en stinger på 29-32 också bli perfekt om fullflödes dämpare byggs. Samma cubik per cylle som en trippel1200 med andra ord .
Ja vi har hittills kikat på 32mm till mina stingers, vidare så blir man ju fundersam på separata dämpare eftersom du verkar vara så tänd på dom :)
Men vi köpte redan i somras ett alurör i diametern liknande en mcdämpare så det vi tänkt hittills är att bygga en fullflödesdämpare i 2" perforerat rör igenom med ull, den är förövrigt rätt lång, uppåt 50cm lång...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Ja vi har hittills kikat på 32mm till mina stingers, vidare så blir man ju fundersam på separata dämpare eftersom du verkar vara så tänd på dom :)
Men vi köpte redan i somras ett alurör i diametern liknande en mcdämpare så det vi tänkt hittills är att bygga en fullflödesdämpare i 2" perforerat rör igenom med ull, den är förövrigt rätt lång, uppåt 50cm lång...
Enkeldämparen är ju tystare då ljudet crossas mot varandra. Och vad gäller en twinn så ikan det tänkas att enkeldämpare låter fränare ? Jag har aldrig hört en twin twin . Viktigare på en trippel att ha trippel!

2 tums perforör duger säkert bra till din twinn. Enklast är att köpa en beg slipon från mc som är färdig..Jag rek då en kolfiberdämp då dom ger tystare och djupare sound och är snorlätt
Finns även bra sprillans nya ,,Viper kolfiber med ca 50-52mm perforör och ca 50cm dämarhus Endast 2800kr Mycket lätt.. Finns att köpa korta och långa ovala som runda aluminium viper hos www.locknersbilochmc.se


Men twinn twinn skulle varit skoj att höra också!!:rolleyes:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Vart kan man köpa kolfiberrör i ca 70-80mm i diameter? :)
Får nog inte plats med ett grovt rör så det får nog bli 3st separata.