A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
.. oljeburken din är inte från en lynx rave 643 ca 93? eller närliggande släktskap iaf? inte äre då polaris?
Självklart är det riktiga grejer monterat :) oljeburken kommer från en lynx rave 670 1996. Samma sak med insugsgummina. Försöker lära bamsegrill att man ska undvika polaris grejer om man vill att det ska funka :beer:
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag tackar djupast för bumpen faktiskt, kul med intresse :)
Har själv varit rätt passiv sen förra veckan då jag bl.a hjälper till med en garage utbyggnad och haft lite andra saker för mig. Siktar dock på att pilla lite imorgon och kanske lyckas skicka upp bilder på våra progress då :)
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
lite off topic men är intresserad av vilken sida du beställde remmarna där som var så billig :p förövrigt grymt arbete massor med tummar upp
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Har hållit på att designa en luftburk. Och igår kom det en bra idé, så den håller på att byggas nu. Har funderat väldigt mycket och länge på denna burk :)
Så det ska upp lite bilder nu i helgen på detta super insug.

Sled-parts.com är sidan som vi beställde remmarna ifrån
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Kan lägga upp två bilder på den första revisionen av luftburken. Dock kom vi troligtvis fram till en ny design igår som asker lär börja på i helgen...
Det finns en stor bit till som skulle på ovanför som asker bockade till, en hyfsad origami utmaning men jag tog aldrig något kort på det...



 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Först och främst Inpad av energin i bygget och duktigt handkraft!!:rock:

Trim farbror som jag är måste jag bara lägga näsan i blöt på insuget från förgasare till luftburk.

Jag har och ska bygga liknade på min nu snart 200+ Tc 1000 och det är ju snorviktigt med längden mellan fugge och mynning tratt med eller utan burk!! Jag ser att eran längd in till luftburk är i längsta laget vilket kommer medföra viss/stor förlust på högre varv ,,typ 7500v+ -Kan rör sig om 10hk!!

En sak till som är viktigare än man kan tro är att ha Stor radie på trattarna (ni har säkert redan trattar som ska dit)
Jag rekomenderar en bra billig tratt ... Basreflexlåda tratt!! Finns i alla storlekar..Kolla biltema som ex.. tratt eller inte 5 + - hk kan det röra sig om!!

Jag kommer nog prova olika längder för att få trevligaste register, Jag ska också prova så långa som ni har först för att sedan kapa mig närmare fugge. Troligast hammnar jag på 0 insugläng för att få rätt sluteffekt. På min mc har jag 2st olika insugslängder att byta imellan ber på körning...
Ex på kompisarens Trippel 900 där kör han Utan insugsläng . Vi har svarvat av det lilla utstick som fanns på mkikunisarna vm 44 ,,,svarvat tratt direkt i förgasarna! Och Unifilter direkt på,,Den måste ha så annars går den skit på högre varv, Trotts så stora fuggar och 0 insugslängd är den brutalt råstark på lågvarv,. (stallvarv 2800v) Nu ska piorna kapas 10cmk på denna för att få upp varvet till 9500v Ev får man då förlänga insuget om man tycker botten var för svag.

Vika fuggar kör ni storlek?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Lectron 44
Ok 44mm är lagomt stort. Lecktronare är "jag" lite tveksam till faktist då dom har för få inställningsmöjligheter för blandad körning,,Svårt att få dom att ge exakt med soppa i hela registret. passar bäst i dragracing och evnt cross. Jag har kört lectron själv och inte riktigt fått till hela registert (mc bike) Hoppas ni har bättre erfarenheter av dom,,,För helt klart ger dom bäst flöde /effekt för sin storlek.

Hoppas att ni får till hela registert så även jag törs köpa Lectronare :D

(Jag Söker 3st mikuni vm 40-46mm förgasare )
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Boost III, bra med tips, tack
Dock så kommer inte den riktiga burken att se ut som dom på bilderna. Insåg också att det blev väldigt tight med trattarna med denna konstruktion. Så skiljeväggen kommer att hamna framför drivaaxeln, och på så sätt blir även insugsröret som hamnar ovanpå rakare, sen den största ändringen blir att själva luftintaget hamnar vid konsolen.

Vad tycker du om min lilla kines-portning?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Boost III, bra med tips, tack
Dock så kommer inte den riktiga burken att se ut som dom på bilderna. Insåg också att det blev väldigt tight med trattarna med denna konstruktion. Så skiljeväggen kommer att hamna framför drivaaxeln, och på så sätt blir även insugsröret som hamnar ovanpå rakare, sen den största ändringen blir att själva luftintaget hamnar vid konsolen.

Vad tycker du om min lilla kines-portning?
Ok det låter vettigt.....Försök bygga så tight mot gasarna som möjligt så du kan ha extremt korta trattar,, Men det ska hellst även gå att förlänga in i burken ca 0-10cm. Man behöver i regel bara köra en kort sväng med kort respektive längre insug för att lista ut vad som är bäst. Jag brukar testa först med stoooor längdskilnad typ Direkt tratt och sedan 10cm tratt för att markantare känna skillnad, Eller ännu bättre se i bänkning,, Jag kommer nog ha med mig 2 längder till bänkningen.

Regel att följa ...Ju större gasare man har desto längre insug kan man ha eller ska man ha för att få igen bottendraget som losas av stooooorgasare

Jag kan inte se bilderna i pixbox just nu av någ underlig anled? Så jag kan inte uttala mig om portningen (är säkert bra som allt annat) Ska kolla senaren när skiten funkar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
[

Vad tycker du om min lilla kines-portning?[/quote]

Nu såg jag dina kinesportningar he he..Det serr bra ut , Har du varit i min källare och spionerat :eek: I stort sett samma typ av takesätt jag kör med ,,,kul inte ofta man ser. Måste vara bra killar som tagit fram dom cyllportningarna He he.. Den bild jag saknar att se är rakt uppifrån ner i vevhuset och snett bakåt mot insugsidan vevhus. Cylindrarna insugssida vore även intresant att se hur mycket matrial som finns kvar mellan boostporten och närmst överströmmare. Det ser ut som det går att ta upp hörnutblåsarna och även huvud porten mer utan att tappa nämnvärt med livslängd . På insugsidan behövs heller inte mycket cylinderyta mellan Boosten och närmsta överströmmare. 5-7mm åt varje håll från ring gap duger länge,,så 10 till 14mm är dugligt . Man måste ha stenkoll på vart ringstoppern går bara så den hamnar exakt i cc mellan portarna!