A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
BG: jag kommer inte ihåg om de e avhandlat, men vilken boggie använder du?
Standard IQR boggien men med 144" skenor, som vi förövrigt inte har lyckats komma fram till märke på. Det är inte några RMK skenor då den är byggd för 8" hjul men det verkar inte vara klassiska Ice skenor heller då det inte finns deras, eller nått annat märke nånstans för den delen...
Den liknar original skenorna till 95% men vi har varit tvungna att borra nya infästningar på vissa ställen för att få geometrin att stämma, vi har även försökt att sänka skidtrycket och labbat runt med olika avstånd och infästningar (de två hålen i dropbracketen är t.ex för att testa att justera saxens position lite och få en mjukare rörelse)...

Last edited:

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Alright tack tack
Inga problem :)

BG: Om du har nån bra bild på skenorna kan vi nog hjälpa er att komma på vad dom kommer ifrån :)
Tja vi kan ju testa iaf, slänger upp en på den. Den har som sagt inga märken, loggor eller liknande utan är helt anonym... Kanske är nån lustig oem variant, vad vet jag.

Här är även en bild på vad som har hänt under dagen :)
Vart lite pillergöra lite här och var innan den var helt klar att montera, typ fräsa ur lite till ur chassit. Sen är även lite småsaker gjort som matchat reedsadapternt till förgasaradaptern och lite annat.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
>> Julafton :D

Nu har ett till paket dimpt ner och jag är skitnöjd :)

Det är väl kanske inte så intressant för de flesta egentligen men de kanske är nån som vill veta vad som fanns i så jag tog ett demo case :p

Allt är ju inte skoterrelaterat men jag tog en bild på allt på en gång...
Det är iaf en j*vlans massa remmar, främst till Asker ser med andra ord ser positivt på kommande säsong, eller vad man ska säga :rolleyes:

Det jag gillar mest är de variator grejer som tillhör mig, dvs nya SLP MTX vikter, fjädrar till primär & sekundär samt en ny helix. Tändstiften kostade typ 10kr styck så vi köpte ett 10 pack. Sen skymtar även en ful men förhoppningsvis bra hjälmkamera till höger i bild. Ska bli intressant att testa den o se vad man ska få till :) Tidningen tog jag bara för att företaget tydligen e sjysst o skickar med en med varje order :)

Last edited:

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
godis är väl bara tillåtet på lördagar? :beer: det ser ju iaf ut som om någon inte vill bli ståendes i skogen med trasig rem i vinter iaf :laugh:

förresten det är lag på att ni måste visa nå schyssta filmer med hjälmkameran ;)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Mina lakritsremmar!
Lovar att vi ska använda hjälmkameran mycket när vi är ute ock kör :) ska bli riktigt intressant hur bra den är.
För övrigt så tog jag och beställde en ny liten leksak idag... den är skoterreggad och rotax :D

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Hur mkt fick du ge för remmarna?
jag inhandlade mig 3st 166remmar i fjol från ebay för ca 600:-st, kul att veta hur mkt ni +a på remmarna . .

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
godis är väl bara tillåtet på lördagar? :beer: det ser ju iaf ut som om någon inte vill bli ståendes i skogen med trasig rem i vinter iaf :laugh:

förresten det är lag på att ni måste visa nå schyssta filmer med hjälmkameran ;)
Gjorde ett undantag idag ;) Och jo nån film borde man nog kunna lägga upp, ska bli kul o se hur bra de går att fånga när färmst asker klättrar :)

kan din nya leksak heta Can-am?
Nu har asker inte svarat än så jag säger att det stämmer alldeles ypperligt, en Can-Am 450 bör anlända under nästa vecka :)

Grymma skotrar som ja inte är ett dugg avundsjuk på...nä men riktigt snyggt jobbat! :beer:
Tack :)

man vill ju inte vara rädd för att inte ha en extra rem hemma;) länge sedan man såg något från jessi james kom jag på nu när jag så tidningen:)
Haha man kan ju som inte stå utan va ;)

Hur mkt fick du ge för remmarna?
jag inhandlade mig 3st 166remmar i fjol från ebay för ca 600:-st, kul att veta hur mkt ni +a på remmarna . .
Mina remmar kostar ca 400kr styck och askers ca 550kr styck. beroende på dollarpriset då...

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
550?? 400????? fan nu framstår ni som lite snåla grabbar som inte köpte fler remmar ;-) keep it going grabbar! väntar spännt på ögonblicket då ni säger att ni skojjar och att ni egenteligen håller på att bygga 2 tripperREVar ;-)

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
550?? 400????? fan nu framstår ni som lite snåla grabbar som inte köpte fler remmar ;-) keep it going grabbar! väntar spännt på ögonblicket då ni säger att ni skojjar och att ni egenteligen håller på att bygga 2 tripperREVar ;-)
Haha REV-chassit är för fegisar ;)
Och trots priset tycker man ju att fem remmar var (jag har sen tidigare köp) borde räcka ett tag ;) Men visst är det billigt när man jämför med de vidriga oem priserna...

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Haha REV-chassit är för fegisar ;)
Och trots priset tycker man ju att fem remmar var (jag har sen tidigare köp) borde räcka ett tag ;) Men visst är det billigt när man jämför med de vidriga oem priserna...
Ursäkta min offtopic fråga hoppas det är OK att jag lånar tråden för en liten fråga men känns onödigt att starta en tråd för detta, vad betyder OEM? jag förstår att det är orginaldelar osv men vad betyder de?

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Tänkte uppdatera med bilder på vad som hänt med min maskin senaste dagarna, hoppas det uppskattas...

Motorn har ju monterats och så även VESen, som de flesta säkert vet är det något av ett krav att byta alu ventilerna mot rostfria om det inte är gjort. Rostfritt till vänster, alu till höger...

Något som maskinen inte vill gå in för att vara är iaf servicevänlig VESen måste monteras ihop bit för bit direkt på motorn, annars får man inte dit den :argh: Man kan ju dock inte klaga eftersom maskinen bredvid faktiskt måste den mest serviceovänliga maskinen någonsin, men det blir ju mer manligt så :D

Jaja, oljebehållaren var vi tvungna att relokalisera och jag hittade en rätt så ***** bra plats ändå, lågt och centralt.

Hållaren tillverkad, pulverlackad och provmonterad.

Hållaren monterad inkopplad och fylld men smörja, har även dragit mina fina slangar klart, allt gick förhållandevis j*vligt bra ändå :)

Såhär löste fastsättningen på ovansidan...

En helhets bild på hur den ser ut just nu, börjar likna nått :beer:

Det är nu det börjar bli riktigt kul att meka när man får se hela skapelsen komma till liv igen :)

Visst ser det bra ut? Jag själv e nästan förvånad över hur smidig monteringen har varit än så länge :p