A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Alltså vad fan har hänt med forumet och hur den listar inläggen i tråden?!
Jefla synskt forum; Dynamite citerar asker en timme innan asker skriver inlägget :hmmmm:
Hehe, ja jeg er visst synsk:ciao: eller så har noen i forumets "stab" fått for mye cognac:unsure:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Sv: Boost III

Boost III

Jag skulle vilja veta dina åsikter & tyckanden ikring nedanstående 800 cc twinn topplock :confused:

Det är sagt att motorn skall leverera mest effekt vid 8000 rpm !

Diameter i förbräningsrummet : 83 mm
Squish band bredd : 20 mm

Jo den kan lätt pika till 8000v

Orginal pikar skotrar lite högt i varv förmodligen pga rädsla för spik pga hård tungt körsätt låååååånga fullgas i tung snö ....

Gäller att ha lågt komp om man ska pika dom till så låga varv (kan spika annars)

Fiat500

Banned
9 nov 2009
104
0
6
Östersund
Boost III

Jo den kan lätt pika till 8000 rpm

Orginal pikar skotrar lite högt i varv förmodligen pga rädsla för spik pga hård tungt körsätt låååååånga fullgas i tung snö ....

Gäller att ha lågt komp om man ska pika dom till så låga varv
(kan spika annars)
Vad tycker du lite mera i detalj om själva utformningen på förbränningsrummet ?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors

Vad tycker du lite mera i detalj om själva utformningen på förbränningsrummet ?

I första anblicken ser det inte klokt ut.. Men jag kollade upp % på bandet och det är kanonbra 48,19 % av borret.

Nu har vet jag inte dadan på motorn,, Men jag utgick från följande

Borr 83
stake längd 140
slag 70 ????????

För att locket pika var pikart till 8000v som det5 säkert är då det har så brett band så måste Squishbandets lutning från kolvtopp vav 2grader och klämspalten satt till 1,4mm

Då gav den 24,25m i sek på 8000v
Om man har så hög fart så tidigt i varv så måste man var försiktigt med högt komp förhållande,,,,,,!! Den lär vara känslig för högt komp om den ligger på dom mått jag angav Men jag vet ju inte jag hur brant vinkel dom har satt på bandet eller klämspalten så den kan pika mycket högre och därmed tåla högre komp,,fabrikanter hittar ju på så galena klämspalter som uppöver 2mm :stupid:

Korfattat ett bra bottendrags lock för crossåka

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal

I första anblicken ser det inte klokt ut.. Men jag kollade upp % på bandet och det är kanonbra 48,19 % av borret.

Nu har vet jag inte dadan på motorn,, Men jag utgick från följande

Borr 83
stake längd 140
slag 70 ????????

För att locket pika var pikart till 8000v som det5 säkert är då det har så brett band så måste Squishbandets lutning från kolvtopp vav 2grader och klämspalten satt till 1,4mm

Då gav den 24,25m i sek på 8000v
Om man har så hög fart så tidigt i varv så måste man var försiktigt med högt komp förhållande,,,,,,!! Den lär vara känslig för högt komp om den ligger på dom mått jag angav Men jag vet ju inte jag hur brant vinkel dom har satt på bandet eller klämspalten så den kan pika mycket högre och därmed tåla högre komp,,fabrikanter hittar ju på så galena klämspalter som uppöver 2mm :stupid:

Korfattat ett bra bottendrags lock för crossåka
borrningen är 85mm på en 800...... resten får nån annan fylla i:bigsmile:

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Tänkte bara kolla hur mkt ni har kvar innan det är tid för en provtur. vad som fattas? samt om ni har någon deadline när skotrarna ska vara körklar?
Eller blir det när det blir:ciao:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Tänkte bara kolla hur mkt ni har kvar innan det är tid för en provtur. vad som fattas? samt om ni har någon deadline när skotrarna ska vara körklar?
Eller blir det när det blir:ciao:
Väntar på kolvar och grejor till variatorerna men det borde vara här om ca 2 veckor. Sen ska det vara klart. Kanske en liten detalj som kan göra Bamsegrills maskin mycket trevlig borde också komma om 2-3 veckor om det blir av.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
OBS. Det är väldigt löst att det blir egentligen så det är knappt värt att ta upp men skulle det bli av så är detta en hint ;)

Det skulle vara sjukt najs om det blev det men jag vågar inte hoppas på för mycket än... Annars hade en turbo också varit najs ;)