A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ledtråden var för uppenbar... :fish:
Jo boggien är ju rätt säregen så jag misstänkte att vet man om den så känner man igen den rätt lätt... Och eftersom jag ville använda den mest distinkta delen av boggien så räknade jag med att det skulle listas ut rätt snabbt.
Det var därför jag poängterade att det fortfarande är väldigt osäkert om de blir av eller inte... Men oavsett, 1 poäng till dig eftersom du var först ;) Mats gills inte :p

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jo boggien är ju rätt säregen så jag misstänkte att vet man om den så känner man igen den rätt lätt... Och eftersom jag ville använda den mest distinkta delen av boggien så räknade jag med att det skulle listas ut rätt snabbt.
Det var därför jag poängterade att det fortfarande är väldigt osäkert om de blir av eller inte... Men oavsett, 1 poäng till dig eftersom du var först ;) Mats gills inte :p
Sjukt bra byggen grabbar!

Men ni som är så händiga, kan du inte göra en sån boggie själv? Ser ju inte ut att vara allt för svårt, om man gemför med vad ni åstakommit hittils! :)

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Sjukt bra byggen grabbar!

Men ni som är så händiga, kan du inte göra en sån boggie själv? Ser ju inte ut att vara allt för svårt, om man gemför med vad ni åstakommit hittils! :)
Tanken fanns, ursprungligen fanns planer på att replikera askers boggie.
Men det skulle vara möjligt enbart för att vi har alla mått och har något vi kan kopiera från. På EzRyde boggien finns inga ritningar med mått eller något och man fri kopierar från bilder och ungefär hur det ser ut att vara är risken stor att det blir skit... EzRyde är ju designad och utprövad och man har kommit fram (kan man ju förutsätta iaf då) att designen de kör på är den optimala...
Vi skulle mao troligtvis kunna få fram en duglig kopia, men troligtvis inte en lika bra... Sen är skenorna är rätt stor utmaning pga detaljarbetet att få alla mått perfekt. Plus ja oerhört många små detaljer för att få geometrin att stämma...

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Måste bara säga att det här är den absolut bästa tråden jag läst på svenska forum sen man började kika runt för snart 8 år sen!

tusen tack!

som sagt förut så hoppas jag på en puder helg i Blåsjön i vinter!

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Måste bara säga att det här är den absolut bästa tråden jag läst på svenska forum sen man började kika runt för snart 8 år sen!

tusen tack!

som sagt förut så hoppas jag på en puder helg i Blåsjön i vinter!
Det där värmde bra nog, tackar ödmjukast :)
Även om asker, Dynamite o Boost står för de mesta :p

Ja ser du två IQs som virrar runt i Blåsjön i vinter får du stoppa oss ;)

Fiat500

Banned
9 nov 2009
104
0
6
Östersund
Boost III

I första anblicken ser det inte klokt ut..
Men jag kollade upp % på bandet och det är kanonbra 48,19 % av borret.

Nu har vet jag inte dadan på motorn...

Men jag utgick från följande

Borr 83
stake längd 140
slag 70 ????????

För att locket pika var pikart till 8000v som det5 säkert är då det har så brett band så måste Squishbandets lutning från kolvtopp vav 2grader och klämspalten satt till 1,4mm

Då gav den 24,25m i sek på 8000v
Om man har så hög fart så tidigt i varv så måste man var försiktigt med högt komp förhållande,,,,,,!!
Den lär vara känslig för högt komp om den ligger på dom mått jag angav Men jag vet ju inte jag hur brant vinkel dom har satt på bandet eller klämspalten så den kan pika mycket högre och därmed tåla högre komp,,
fabrikanter hittar ju på så galena klämspalter som uppöver 2mm :stupid:

Korfattat ett bra bottendrags lock för crossåka
:mod: Asker & Bamsegrill , Sorry för lite OT :mod:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Boost III

Lite mera fakta om 800'a toppen/motorn...

Borrning : 82,00 mm
Slaglängd : 75,70 mm

Compression ratio : 13.5:1

Max effekt vid : 7950 Rpm
Max vrid vid : 7850 Rpm

Är det OK att köra med 95 Oktan ?

Är detta en bra utformad Original topp ?

Vad är denna topps fördelar + så som du ser det ?

Vad är denna topps nackdelar - så som du ser det ?

:confused:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
För att vi inte ska virra för mycket i Blåsjön så utrustas maskinerna med gps :)
Som man ser har alla kablar och wirear dragits om något för att dels passa med luftburkan och dels få plats med hållaren för gps:en på ett bra sätt.

Sen har jag börjat att fixa klart det sista på topparna, här är en klar:

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
För att vi inte ska virra för mycket i Blåsjön så utrustas maskinerna med gps :)
Som man ser har alla kablar och wirear dragits om något för att dels passa med luftburkan och dels få plats med hållaren för gps:en på ett bra sätt.

Sen har jag börjat att fixa klart det sista på topparna, här är en klar:
Blir bra, du er ett råskinn på maskinering!!

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Sv: Boost III

:mod: Asker & Bamsegrill , Sorry för lite OT :mod:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Boost III

Lite mera fakta om 800'a toppen/motorn...

Borrning : 82,00 mm
Slaglängd : 75,70 mm

Compression ratio : 13.5:1

Max effekt vid : 7950 Rpm
Max vrid vid : 7850 Rpm

Är det OK att köra med 95 Oktan ?

Är detta en bra utformad Original topp ?

Vad är denna topps fördelar + så som du ser det ?

Vad är denna topps nackdelar - så som du ser det ?

:confused:
Holy shit 13,5-1 och den feta banbredden 0ch borr öööööö Den skulle jag inte tordas åka 98 med ....Om det ska vara möjligt måste den vara modifierad i alla vinklar och mått,, Men 95 är uteslutet,, och 98 okt skulle vara på jäsken :madgrin:

Nu vet jag inte squihmåttet eller staklängd stingergrovlekar eller Portning men jag har svårt att tro att man kan åkan utan spik med den toppen på en 98 okta

Hade du sagt 12-1 i komp så skulle den nog gått på 95 okt i bästa fall,,Det beror på så många faktorer...Hur hårt dom satt klämspalten är ju viktig för farrten på quish in till centrum,,,och även vinkeln på Squishen,, det kan väl hända att den är kompencerad där , DVS seriöst moddad,,Inte bara planad))

För att veta mer om toppen måste man veta klämspaltmåttet och grader den lutar upp från kolvtopp ,,stakens längd mm

Denna topp skulle var så in i H... råstak och tvär rapp från tomg till max pike ,,men sedan tvärdö,, dvs det skulle inte finnas mycket till övervarv,, Tvärslut effekt så att säga,,, ved dragning topplock eller close racing cross .. Hög sluteffekt skulle bli lidande och känslig för spik

Du kan pma för fler frågor,,,,,,så vi inte stjäl tråden...

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Tack Boost, din expertis är givetvis välkommen att hjälpa folk, och folk är välkommen att ställa frågor som på nått sätt kan vara relaterat till våra byggen och hjälpa på något sätt.
Men annars är det nog bättre att köra med PM... Blir bäst också eftersom det blir mer direktkontakt med dig... Intressant dock att se olika toppar osv men för längre OffT diskussioner är pm bättre :) Vill dock inte skrämma iväg folk från att ställa relaterade frågor eftersom det som sagt är intressant att se olika referenser...