A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ja, jag tycker de känns som 19/42 är lite väl.. eller så är jag så ***** lat så jag inte orkar kapa kedjan på en länk :p Tror ju att 21/42 kan bli rätt bra också men jag är inte heller så insatt på drevning.. vet bara att min är definitivt i behov av en ner drevning! Ska ju köpa nya skidor så de är ju dumt att slita på dom i onödan ;D
Haha jag menar det, man ska jobba oslitna styrstål :p
Jo 21 lär inte vara fel det heller, svårt o säga som sagt eftersom det beror på motor, trim, matta och vad man själv gillar... Men eftersom din e trimmad så kan du ju gå lite högre drevning och ha bra vrid ändå. Men som sagt, svårt att säga exakt.

Easy360s

Välkänd medlem
Haha jag menar det, man ska jobba oslitna styrstål :p
Jo 21 lär inte vara fel det heller, svårt o säga som sagt eftersom det beror på motor, trim, matta och vad man själv gillar... Men eftersom din e trimmad så kan du ju gå lite högre drevning och ha bra vrid ändå. Men som sagt, svårt att säga exakt.
Ja va fan jag provar väll 21 och ser vad jag tycker dom kostar ju inte mer än 279Kr styck så egentligen kan jag ju köpa båda. :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Idag har man lackat motorblocket så det får rätt färg.
Riktigt trevlig färg tycker jag den heter "aluminium" och det verkar stämma bra :) , jämför mellan ytan mot cylinderfoten som inte är lackad och det övriga.
Har även plockat ur boggien och börjat lackat fjädrarna som inte hade mycket färg kvar på sig. Blir en bild på detta också så fort dom har blivit kalla.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Fii fan vad nice. Den där färgen var riktigt fin !!

Grymt projekt det här. Fan vad man skulle göra grejer om man hade dina kunskaper, maskiner och kassa ;) Då skulle man inte köra en F6a inte ;)

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Idag har man lackat motorblocket så det får rätt färg.
Riktigt trevlig färg tycker jag den heter "aluminium" och det verkar stämma bra :) , jämför mellan ytan mot cylinderfoten som inte är lackad och det övriga.
Har även plockat ur boggien och börjat lackat fjädrarna som inte hade mycket färg kvar på sig. Blir en bild på detta också så fort dom har blivit kalla.
Glasblästring och 500% gloss klarlack är lika tjusigt, men kommer med den enorma fördelen att smutsen nästan går att blåsa bort! :)

Har det framgått tidigar vad ni har för powder gun?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Har det framgått tidigar vad ni har för powder gun?
Det är en hobbypistol köpt från england så den har 230V. De flesta brukar ha 110V men kostar dock mindre...
Rätt enkel pistol men vi är helt klart nöjd med den, den gör ju sitt jobb :)
Ska bara skaffa fler färgkoppar så man kan ha alla färger i kopp så man slipper söla med färg hela tiden, har bara 2st nu.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag köpte något rat från USA, som skulle vara toppenbra, men som givetvis är 110V. En inverter senare så var misslyckandet totalt - fick aldrig någon laddning och den puffade bara pulvret. Den har koppen upptill. Jäkla skitgrejor.
Just nu har jag då det stora maskineriet, med elektrostatisk slang... Kanske lite väl stora tunnor om man ska göra småjobb. =)

Brukar du förvärma ämnet någonting?

Nu är fjädrarna klara, så det åker upp en bild på en sådan.

Vid vilken temp. anlöper man fjädrar?
Kanske en bra bit över 200*C?
Har tre kompisar med framvagnsfjädrar pulvrade och de känner ingen märkbar försämring, iaf.
Hur ser det ut rent teoretiskt att utsätta dem för denna värme?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Jag köpte något rat från USA, som skulle vara toppenbra, men som givetvis är 110V. En inverter senare så var misslyckandet totalt - fick aldrig någon laddning och den puffade bara pulvret. Den har koppen upptill. Jäkla skitgrejor.
Just nu har jag då det stora maskineriet, med elektrostatisk slang... Kanske lite väl stora tunnor om man ska göra småjobb. =)

Brukar du förvärma ämnet någonting?

Vid vilken temp. anlöper man fjädrar?
Kanske en bra bit över 200*C?
Har tre kompisar med framvagnsfjädrar pulvrade och de känner ingen märkbar försämring, iaf.
Hur ser det ut rent teoretiskt att utsätta dem för denna värme?
ja det är något liknande med koppen upptill, denna puffade också bara pullvret i början men sen satte jag en tryckregulator direkt innan handtaget. Så kör jag maxtryck genom slangen. Då funkar det bra. Puffar endast då man lagt pistolen fel så det farit in massa pulver i loppet.

man ska upp i temperaturer i över 400grader innan det börjar hända något speciellt med fjädern. Sen är det relativt kort tid man bakar i 200grader.

Brukar bara torka grejerna en liten stund i ugnen innan jag lackar, men det har vart princip kallt när jag lackat.

Du råkar inte ha 2st koppar du vill bli av med? :) är nog lika...

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Yes efter två veckors uppehåll för min del så sida jag återigen upp med Asker under söndagen för att göra mitt chassi mer "800 vänligt" :)

Markering inför kapning

Efter en omgång sticksåg & vinkelslip

Under tiden jag kirurgerade på mitt chassi underhöll sig Hansa (Asker) med att tillverka mina insugsadaptrar...

Och ja det sjukt j*vla bra!

Idag påbörjade vi även arbetet med motorplattorna (Hansa ska även tillverka två plattor till KalleT & MatsT här på forumet)

Och detta blir resultatet med motorn monterad, låg och bra tyngdpunkt :)

O

Ollestlnacke

Måste ju säga att era byggen är brutala:beer:
Denna tråd kommer följas med spänning... KOMMER DET INTE MER SNART:D

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
sjukt roligt att se vad ni gör, är det jag har utbildat mig till och som arbetslös kliar mina fingrar sönder, behöver ni arbetskraft? :D