A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Måste missat men vart armarna av CRO-moly?
Vi körde inte på CrMo eftersom asker beräknade att vi kommer kunna köra armarna rätt tunna ändå och de kommer ändå bli starkare än original armarna. Klar lite lättare hade de kunnat göras med CrMo men...

jahaa jag måste ha läst för fort nånstans. Ja det blir ju kräm så det räcker kan vi ju konstatera. Vad siktar du på å få ut ur din då? Siktar du på nå speciellt antal HK?
Hoppas på landa nånstans runt 150hk, maskinen som motorn kommer ifrån har dubbelpipor original och vi kommer försöka modifiera dom för att passa in i IQ chassit... Men annars kommer inte jag köra på någon direkt trimning nu till säsongen, siktar på att till att börja med på den driftstabil som den är eftersom hela riggen är testad i min ägo :)

Ska även sägas att 800 motorn verkar gå väldigt svagt original i de dyno tester jag sett, mellan 118-137 och de upplevs ändå gå rätt bra då så får jag ut runt 150 bör det räcka till då hoppet från de på pappret 140hk till de 150hk blir större än bara 10hk...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Har idag börjat med hjulen, skickar upp en bild på dagens resultat.
Har inte svarvat navet där lagret ska sitta än. Sen återstår lite finputs.
Blev ingen pulverlack heller idag för det var så regnigt sen gick den digitala termometern till ugnen upp i rök.

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Nu har man pulverlackat a-armarna!
Tyvärr hade det börjat bli lite mörk när jag tog bilden så färgen är inte riktigt rättvis på fotot, men det ser riktigt bra ut i verkligheten :)

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Nu har man gjort klart 4st boggiehjul 135mm ska putsa bort det som är lite vågigt i ur fräsningen av ekrarna, men i princip klart :)
Sen funderar jag på att pulverlacka hjulen också, vad tror man om detta?





Sen tog jag en till bild på a-armarna och fick en hyfsad bild med någorlunda rätt färg.

 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Helvete vad snyggt!:rock: att du lyckas...

(jag) tycker det skulle vara snyggt med boggiehjul av samma färg som a-armarna
 

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
Jag tycker du ska skippa alu hjulen....
skicka dom till mig i stället så ser jag till att slutförvara dom på en säker plats....:ciao:

Fö så tycker jag att sån här högglanspolerad metallporr borde förbjudas på forumet.... ;)
allt för hög "ligga vaken om natten och grubla och VILL ha faktor" på allt som du rör vid....:argh:

Nä ignorera allt som jag tidigare skrev... fortsätt istället att bomba upp massor med tillverkningsbilder... mer metallporr åt folket

Otroligt snyggt bygge btw... men det kanske du fatta..:rock:
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Lackade hjul släpper nog snön bäst, sen blir dom inte fula lika fort.
Klart man kanske kan klarlacka den polerade alu med.

Svart är snyggt men tråkigt matt eller blankt :beer:
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
fy fan så snygga boggiehjulen blev. Och a-armarna,riktigt nice.

Förresten mattsvart till boggiehjulen, det är snyggt de ;) men som någon tidigare sagt så kanske snön lossnar lättare från en lackad yta
 

Easy360s

Välkänd medlem
Bamsegrill: Vad har du/ har du tänkt att ha för drevning på din iq 800? Jag har 23/42 på min och känner att jag vill dreva ner en bra bit.. Men vet inte riktigt hur mycket.. om de räcker med 21/42 eller om jag ska köra på 19/42..
Ingen som kan rekomendera något? vill ju inte ha så extremt ner drevat heller.. bara litte lagomt ;D
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Bamsegrill: Vad har du/ har du tänkt att ha för drevning på din iq 800? Jag har 23/42 på min och känner att jag vill dreva ner en bra bit.. Men vet inte riktigt hur mycket.. om de räcker med 21/42 eller om jag ska köra på 19/42..
Ingen som kan rekomendera något? vill ju inte ha så extremt ner drevat heller.. bara litte lagomt ;D
Kommer troligtvis köra vidare på samma drevning som jag kört på 600an, byggd för optimal resprestanda: 19/45 :cool: 19/42 e för mesar ;)
Nämen det beror ju lite på vad du är ute efter men eftersom du kör kortbandare kan du ju gå köra på lite högre drevning... Har inte labbat så mycket med drevningar så jag vågar inte säga nått exakt men jag hade nog kikat på 19/42 iaf, tacksamt att slippa byta stora drevet då det kostar markant mer än lilla. Så jag hade kikat på 19-20 kuggars...
F.Ö så låter 19/45 rätt extremt men jag reagera inte på 600an att den var speciellt lågt drevad och jag är inte den som gillar att pressa led heller så det passar mig bra...
 

Easy360s

Välkänd medlem
Kommer troligtvis köra vidare på samma drevning som jag kört på 600an, byggd för optimal resprestanda: 19/45 :cool: 19/42 e för mesar ;)
Nämen det beror ju lite på vad du är ute efter men eftersom du kör kortbandare kan du ju gå köra på lite högre drevning... Har inte labbat så mycket med drevningar så jag vågar inte säga nått exakt men jag hade nog kikat på 19/42 iaf, tacksamt att slippa byta stora drevet då det kostar markant mer än lilla. Så jag hade kikat på 19-20 kuggars...
F.Ö så låter 19/45 rätt extremt men jag reagera inte på 600an att den var speciellt lågt drevad och jag är inte den som gillar att pressa led heller så det passar mig bra...
Ja, jag tycker de känns som 19/42 är lite väl.. eller så är jag så ***** lat så jag inte orkar kapa kedjan på en länk :p Tror ju att 21/42 kan bli rätt bra också men jag är inte heller så insatt på drevning.. vet bara att min är definitivt i behov av en ner drevning! Ska ju köpa nya skidor så de är ju dumt att slita på dom i onödan ;D