A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Precis det är för att få maximal respons. Tanken är att köra utan BOV.
Karaktären ska också upplevas som mindre "turbo" och mer som ett bigbore.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Äntligen bidde de snurra.. Vad vart det för turbo du beställde? Nå kullagrat med stort avgashus?
Hmm ca 1 bar ladd så har duju fyllnadsgrad som en 1600cc twin :) å förmodligen en rätt hög toppeffekt som bonus. Körde inte push kitten med spjället innan turbon? Känns i min värld som man tappar lite av själva grundmotorns rapphet när man flyttar spjället långt bort..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Äntligen bidde de snurra.. Vad vart det för turbo du beställde? Nå kullagrat med stort avgashus?
Hmm ca 1 bar ladd så har duju fyllnadsgrad som en 1600cc twin :) å förmodligen en rätt hög toppeffekt som bonus. Körde inte push kitten med spjället innan turbon? Känns i min värld som man tappar lite av själva grundmotorns rapphet när man flyttar spjället långt bort..
Det blev en kullagrad garrett 2860 sen blir det nog en sådan oljepump som du kör med om den funkar bra? Jo push kitet har spjället innan turbon.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Behövs det inte en tätad turbo till en sån installation? Eller går det bra med en vanlig pga det låga vacuum som blir i en 2t motor? Kör man med plenum även fast spjället sitter innan turbon eller?
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Jajjemen, med 0,86ar på avgashuset?
Hehe jo den har funkat kanon, turbon haju inte skuri än, så olja har den pumpat runt, å visade sig tåla mycket fladdrig ström också (dock inte lambdan) så jag kan nog inte säga annat än gott om den..
Strömsnål å den rackarn, de eju tacksamt i skoter..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Jajjemen, med 0,86ar på avgashuset?
Hehe jo den har funkat kanon, turbon haju inte skuri än, så olja har den pumpat runt, å visade sig tåla mycket fladdrig ström också (dock inte lambdan) så jag kan nog inte säga annat än gott om den..
Strömsnål å den rackarn, de eju tacksamt i skoter..
Japp med 0,86 huset.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Nu har det hänt lite grejor med turbo projektet.
Har fått hem turbo och spjällhus.
Så det första som gjordes var att passa in spjällhuset mot turbon.

Svarvade bort flänsen på kompressordelen.


Svetsat dit en flänns.


Klart, har även passat in tps:en. Är lite mer pill på spjällhuset kvar.


Sedan är vipec:en och det runt om till denna beställt. Dyrt som satan men funkar det så är det kanske värt de... :)
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Roligt! Är det en kullagrad snurra det? Har du forskat nå isåfall ang vakumet som blir så du inte suger ur oljan ur lagrena å den kastar in handuken? lite tråkigt på en dyr snurra isåfall menar jag.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Sv: Re: A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

Roligt! Är det en kullagrad snurra det? Har du forskat nå isåfall ang vakumet som blir så du inte suger ur oljan ur lagrena å den kastar in handuken? lite tråkigt på en dyr snurra isåfall menar jag.
Japp det är en kullagrad snurra, verkar inte vara ett problem på pushkiten med att det sugs ut olja, och dom kör också med kullagrad garrett mittendel. Har fått förmig att det är större risk på en glidlagrad snurra då man har betydligt högre tryck på oljan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Inte hänt så mycket än, men har tagit och mätt upp en originaltopp.
Oljepumpen kom idag men väntar fortfarande på vipec paketet.
Har även monterat på en 7psi wastegate actuator till turbon.

Såhär ser själva originaltoppen ut i genomskärning.


Och kompförhållandet får jag till 12,3:1
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
12,3-1 låter högt komp-f , du ska väl köra med ic?

Oljepumpen skulle jag vilja veta vart man köper och vad det är för elförbrukning på om det nu var en elpump?