A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
12,3-1 låter högt komp-f , du ska väl köra med ic?

Oljepumpen skulle jag vilja veta vart man köper och vad det är för elförbrukning på om det nu var en elpump?
Samma pump som jag kör, walbro fra-4.. Googla så finner du :)
När jag letade pump så fick jag tips av justin på silberturbos att söka rätt på en sådan direkt, fast ja va intresserad av att köpa den han sålde till kitten sina.. Hmm iaf verkar både va en stryktålig å driftsäker pump iaf.. Haft nada bekymmer med min under säsongen..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
12,3-1 låter högt komp-f , du ska väl köra med ic?
0.48 bar vet jag funkar utmärkt med originaltoppen och utan ic i bänk och verkligheten.
Kommer att köra utan ic, finns knappt plats för någon heller då turbon kommer hamna väldigt nära insuget så det blir minimalt med rör mellan kompressor och insug på motorn. Det kommer att tas in frisk luft utanför huven också.

Däremot en grej jag funderat på.. förbränningsrum i koppar? finns det något att vinna på detta?
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
näst bäst ledningsförmåga efter silver.. leder bort/till värmen snabbast. Om det nu är någon fördel :)
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Sv: A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

12,3-1 låter högt komp-f , du ska väl köra med ic?
Eftersom det kommer finnas full kontroll på tändning så borde det inte vara så stort problem, man ser ju bara vilka effekter det går att plocka ur gamla bilar idag där det varit som gammal regel att "den där håller inte för mer än 300kusar" nu plockas det 500 istället med standard innehåll.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
0.48 bar vet jag funkar utmärkt med originaltoppen och utan ic i bänk och verkligheten.
Kommer att köra utan ic, finns knappt plats för någon heller då turbon kommer hamna väldigt nära insuget så det blir minimalt med rör mellan kompressor och insug på motorn. Det kommer att tas in frisk luft utanför huven också.

Däremot en grej jag funderat på.. förbränningsrum i koppar? finns det något att vinna på detta?
på tal om koppar så har jag beställt koppar avgasbussningar till min. de fixar ju du hemma på en kvart. bara en ide. originalen är ju inte särskilt billiga heller och kopparn lär ju inte "blåsas" ur.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Förbränningsrum i koppar är nog ingen bra ide för man vill ju i första hand stänga inne värmen i förbränningsrummet så det blir till effekt istället. Därav att jag och många andra lägger på keramik på kolvtopp och topp.

Keramika toppen och kolvarna så står den imot mer spikning och mindre risk för kolvbränning + mer effekt. Man kan köra snålare bestyckning med keramik utan att skada motorn. Kolvringarna får också ett lugnare liv genom att 30% av strålvärmen från kolvtoppen åker ut genom utblåset istället för att gå ner i kolven och ut genom ringarna till fodret.

Fler o fler exklusiva bilmärken/hoj kör numer med keramikade kolvar o toppar redan från fabrik.

Försök hitta keramiken CBC2 som den heter . Den var lätt att köpa från us för någ år sedan men nu verkar det vara problem med giftighet och sälja till privatpersoner.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
I min värld är keramikbehandling i motorn lite av att rundgå ett problem istället för att lösa det. Missförstå mig rätt, funkar säkert kanon och kan säkert rädda motorn om olyckan skulle vara framme vid en misslyckad mappning eller dyl.

Som limpdjur säger så har man ju kontroll över tändning också med vipec, så då blir det ju en helt annan femma.. Då kan man ju köra lite högre kompa å säg 98 oktan, normalhög eller liite högre tändning i bottenregistret där man vill att det ska grymta till lite hårt för att sedan backa över mellanregister å vridmax där det oftast är kritiskt..
Å sedan gå upp nån grad igen på slutet av kurvan..

Nu när det handlar om variator så kommer den sällan bli långdragen i mellanregistret med fullt ladd särskillt många sekunder heller iochf, så det kan hända det aldrig hinner uppstå nåt farligt cylindertryck eller spik som när man långdrar en turbobil på högväxel från låga rpms..

De är det som herr asker kommer få grotta på med nu framöver, och väljer han att coata kolvar å topp har han såklart lite mer marginal för att upptäcka sånna här grejer, utan att behöva stoppa i nya kolvar pga en liten miss i mappen :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Låter som man inte behöver fixa några koppar toppar då. Blir rätt dyrt också jämfört mot alutoppar.
Trodde vipecen skulle dimpa ner i brevlådan vilken dag som helst men den blev inte skickad förrän idag :( så den är väll ca 2 veckor bort.
Har fixat lite mer på spjällhuset i väntan på mer delar.



Så just nu går det inte att göra så jätte mycket mer innan jag får vipec paketet, för då ska det beställas lite alubitar och rör.
Topparna ska dock fixas när jag bestämt mig för vilket kompförhållande jag ska prova med. Men jag tror jag gör ett par på 12:1, har 11:1 och 12,5:1 och prova med också om jag vill.
Men det är långt kvar av säsongen så det är egentligen ingen brådis med turbon...
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Julafton!
Idag fick man hem ett litet paket med mer prylar till turbon.


Sen har jag en efterlysning/tävling... jag tappade min slitna röda BCA spade i helgen i skogarna runt Stora Blåsjön. Den som hittar denna får 1st asker bumper och 1st motorstöd av mig!

Bild på den borttappade spaden:
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
OK, har kollat hos dom åxå, men inte sett nå bilder på den.
Verkar den vara välgjord?(amerikanska Bolton prylar kan ju vara lite si&så):bigsmile:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Lite närbilder på insuget:




Sen har jag börjat bygga lite smått så idag blev det ett lock till oljetanken.


Klart.


Sen har jag beställt det mesta av det material jag behöver, så det blir mer byggbilder inom kort.