A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Har fått hem lite mer grejor idag.
Dämpare, helix och gaswire. Och givetvis så behövs hjulet på gasspjället byggas om för att kunna gasa fullt.


En bild på en riktigt bra nödstoppslina. Tyvärr var jag lite blind när jag beställde den så det blev för fatbarstyre men det löse sig med några mellanlägg.
Sitter riktigt bra och inte sådär jobbigt löst som originalstoppen som lätt lossnar när man spinner i skogen... och eftersom jag inte har någon nödstoppknapp på styret så använde jag den kontakten till denna.


Bild på förstärkningarna vid styrinfästningarna och styrsänkningen:
 
K

krickus

Riktigt sjysst!! Ska bli kul att följa detta.

Själv beställde jag evol dämpare och iceage skenor idag till min 2014 PRO Rmk, inget är som väntans tider:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Har fixat hjulet och fästet för wiren till spjällhuset nu.

Sågar till en liten bit alu:


Som blev ett wire fäste:


Och så blev hjulet med fäste och wire:


Kvar att fixa är en ny arm till oljepumpen och sedan ska motorn ner i chassiet. Sen ska elen göras klart när allt är på plats så man får lämpliga längder på kablarna.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Självklart kommer det att rasa, är ju en polaris... :)
Haha, som man brukar säga; så sant som de e sagt :cheesy:

Appropå kombon skoter & trim finns ju även talesätten "som man bäddar får man ligga" samt "kasta inte kolvringar i turbinhus". :bigsmile:
Fast nu lät de lite negativt, är det nån som gillar projektet i närheten lika mycket som asker så är det ju jag... :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Har fixat lite mer ikväll.
Spjällhuset helt ihopmonterat och tog även att rundade av kanterna ner mot tps:en då det går en kylarslang nära där så det inte blir skav på den.


Sedan blev även wirefäste för oljepumpen klar och har fixat en oldschool arm till oljepumpen.


Har även provmonterat motorn i chassiet men såg att wiern till oljepumpen behöver justreras lite mer och en nippel till extraspridarna behöver vinklas.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Haha, som man brukar säga; så sant som de e sagt :cheesy:

Appropå kombon skoter & trim finns ju även talesätten "som man bäddar får man ligga" samt "kasta inte kolvringar i turbinhus". :bigsmile:
Fast nu lät de lite negativt, är det nån som gillar projektet i närheten lika mycket som asker så är det ju jag... :)


Jag tog det obligatoriska Polarisraset med den så förhoppningsvis får det räcka med det :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Har fått klart rätt mycket i helgen.
Motorn på plats, elen är klar så när på en switch på styret. Alla sensorer mm är på plats, saknas bara lite anslutningar till vatten och olja till turbon och en vinklad nippel till soppan.

Fixade ett hjul till startsnöret så den inte ska ligga emot turbon.
Började med en fyrkantig liten aluklump:


Hjulet på plats:


Och lite övriga bilder på installationen:






Så det är mest bara soppasystemet kvar att fixa. Så det borde kunna bli provstart mot helgen.
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
Fruktansvärt imponerande bygge, kommer du att köra maskinen i bänk för att tuna? kommer att bli kul att följa och höra hur vi-pec funkar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Kul att det gillas :)
Ang bänkning och tuning så kommer inte maskinen att köras i bänk till en början (om det änns blir).
Får en grundmapp för turbo från han jag köpte vipecen ifrån, i med ungefär rätt variatorgrejor och drevning sedan tänkte jag släpa ner maskinen till sjön och ha mattan ner i vattnet och gasa. Sen baserat på loggarna så kan han sedan finjustera mappen, sen ner igen och gasa mer och ev mer finjusteringar...osv
Och baserat på det så borde man ha en hyffsat rätt mapp inför vintern sen får man väll finjustrera mer i vinter.
Låter kanske lite väl enkelt men har bara gjort typ 10% av turbo projektet än, så att få allt att funka riktigt bra tar tid.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Har fixat lite mer ikväll har kollat vart alla soppa relaterade grejor ska sitta och hur mycket slang som behövs.
Har även monterat bort original bränsletrycksregulatorn och ersatt den med en täckbricka.




Sedan ska det dit en 1:1 regulator.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Grymt imponerande jobb! Och riktigt snyggt jobbat med alla smådetaljer...jag vet ju hur mycket "extra" tid det tar men känns bra efteråt då man monterar dom :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Nu är soppasystemet klart, alla övriga slangar på plats och allt ihopmonterat. Saknas bara olja och kylarvätska så är det snart dags att se om den vill starta...