A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
loggningens funktionen i vipecen verkar vara underbar, vipecen verkar var framtiden för allt vad det gäller skoter preppning :) kommer bli skoj å se hur du släpper ner den i vatten och "lastar" den. Hur du rent praktiskt gör det mm.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Har ikväll hällt i glykol och fyllt upp med olja. Sen blev det provstart :)
Startade på första rycket och skapade tvåtaktsdimma av bästa sort.
Vipecen levereras med en grundmapp för originalmaskin, men trotts det så var gassvaret mycket bra. Ska bli väldigt spännande att få in turbobasmappen i den :)
Ljudmässigt låter den inte speciellt mycket heller hade maskinen inne i garaget hela tiden och jag upplevde som den inte lät mycket mer än original.

Säger bara att vipec måste va framitden för sånthär... Har kollat igenom mjukvaran och det går fasiken att ställa in precis allt.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Jävligt rolig läsning. . Synd det är sommar..kanske kan ta en tur i blåsjön till vintern :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Låter lovande med Vipec! Vad gick det lös på?
Den gick på runt 20k + extra sensorer mm.

kan man ställa in knacksensor och lufttempsgivaren också ? å ser den vattentät ut ? =)
Vad jag kunde se när jag kikade igenom igår så ska man kunna det, kommer ev att få en rejäl genomgång av vipec ikväll från han jag köpte grejorna av.
Den är nog lika vattentät som originalboxen då vipecen också är ingjuten.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Blev en 1,5timmes genomgång av det mesta i vipecen Blir bara mer och mer imponerad vad man kan göra :)
Nu har jag fått in en turbomap i maskinen och allt som är kopplat till vipecen funkar perfekt så nu är det bara att ställa i ordning variatorerna och ut och gasa.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Efter den här säsongen kommer vi förhoppningsvis att läsa:
Asker Tuning ab monterar din turbo och finjusterar den för för maximal effekt och hållbarhet.
Jag lägger en bokning redan nu!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Blev mest quadmek idag så den är redo imorgon.
Men har fixat iordning variatorerna idag.


Variatorer och rem på plats.


Bara en grej kvar och det är knappen för att aktivera loggningen i vipecen, men kom idag på vilken knapp jag ska använda, har ju ingen stoppknapp på styret så denna knapp blir perfekt som logg-aktiverare.
 

RasmusRajala

Medlem
13 sept 2012
20
0
1
Kiruna
Förlåt om jag tar en fråga lite ot nu. Tänkte beställa lite grejer ifrån USA. Och vilket procentuel ltnpåslag kan jag räkna med om jag åker på tull och allt annat man kan råka ut för?

Asker verkar ha rätt bra koll på det där.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Förlåt om jag tar en fråga lite ot nu. Tänkte beställa lite grejer ifrån USA. Och vilket procentuel ltnpåslag kan jag räkna med om jag åker på tull och allt annat man kan råka ut för?

Asker verkar ha rätt bra koll på det där.
Räkna med 25% moms och 2,5% tull (Schablontullsats) på hela värdet inkl frakt och plus 100kr för hanteringen av posten.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Nu är det mesta fixat, stoppknappen är tillbaka fast nu är funktionen loggning av och på.
Har även fixat ett fäste för bredbandslambdan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Har nu på kvällskvisten kört maskinen i vatten och det har funkat mycket bra, bromsar riktigt hårt i vattnet. Imorgon är det tänkt att det ska bli lite mer finjustreringar på mappen, men överlag så var grundmappen jag fick rätt bra från början (för att vara amerikanskt :) ).

Lite bilder...
Skoter lastad i skopan på traktorn.


Sen en liten skärmprint från loggningen i vipecprogrammet.

http://i.imgur.com/ng3ddfF.jpg

Som man ser i loggarna på denna bild så bromsas skotern riktigt hårt, fladdret på slutet av fullgasrepan är för att det kom vatten på remmen då skotern hade letat sig mer och mer neråt.

Måste bara säga att vipecen är väldigt smidig att köra med man ser ju direkt vart man behöver lägga till eller ta bort soppa och man behöver inte chansa någonstans utan man ser det direkt svart på vitt i loggarna.

Ett litet filmklipp kommer om ett litet tag som lord_nordkvist har filmat.