A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Nu sitter boggien i skotern igen.


Ska i med ett par framdämpare så jag kan köra in den i garaget igen så det blir lite fart i skruvandet.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Nu måste jag krypa fram under stenen man tydligen legat under och fråga..
Vad är historien bakom Arctic vändhjulen?
Vad har -13-14 maskiner för speciellt med dom främre hjulen?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Nu måste jag krypa fram under stenen man tydligen legat under och fråga..
Vad är historien bakom Arctic vändhjulen?
Vad har -13-14 maskiner för speciellt med dom främre hjulen?
Grejen med arctic hjulen är att dom är 8" och original är typ 7,5" eller något sådant och iceage gör bara skenorna för 8" eller större hjul.
Det som är speciellt med 13/14 främre hjulen är att dom är mindre och sitter direkt på axeln till dämparen alltså på insidan av skenorna, fördelen är att man spar lite vikt på detta och jag tycker det ser mycket bättre ut också.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Har äntligen haft tid att fixa det sista på de nedre 37" a-armarna. Så snart går produktionen igång på dom.
Alla övre 37"orna är dock klara redan.

Bild på dom övre:




Bild på ena sidan i jämförelse mot en zbroz 38"


Fäste för krängningshämmare kommer att finnas om man tänker åka original 13/14 dämpare.

Svarta frontbumpers har jag fått tillbaka från pulverlacken så jag kommer att börja skicka ut meddelanden till dom som har bokat, sen finns det någon extra över om någon har missat.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Nä äntligen är båda sidorna klara, jiggen är klar och alla rör kapade :)



CC 935mm = 36.8" med distanserna i mittenläget och skotern står på egna "ben". Alltså kan man välja mellan 36" och 36.8 och 37.6" på spårvidden.
Nu när jag har monterat dom så kan jag konstatera att styrstagen ska kapas 20mm.



Nu är det inte allt för långt bort tills dom är klara.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Ser sjuuukt bra ut :D När finns dessa för leverans?
Fullbokat just nu, de som har bokat olackade börjar levereras nästa vecka om allt går som det ska.
Sen kommer det att göras några frontbumpers till för dom som vill ha röd eller vit färg, efter det måste jag jobba klart det sista på maskinerna så dom e klar till snön. Efter det blir det tillverkning av fler a-armar om någon då är intresserad.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
eller MMA? ;)
ser bra ut!
är det original spindelleder du använder eller vet du av något bra ställe att köpa från? du kanske vet vad det är för dimension på konan?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
eller MMA? ;)
ser bra ut!
är det original spindelleder du använder eller vet du av något bra ställe att köpa från? du kanske vet vad det är för dimension på konan?
Kör med original leder och bussningar till framvagnarna. Det är ingen kona på dom utan bara rakt och m10 gänga på dom övre.