Arctic Cat 2012

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
De här är alla bulletiner som ska vara gjorda på 2012 års xf 1100 turbo.


UPPDATERINGARSKIT

Arctic Cat meddelar att man satt samman ett uppdateringskit som alla 2012 års M/XF 1100
Turbo-modeller ska utrustas med.

Följande områden berörs på 2012 M/XF 1100 Turbo:
 Skruvförband i boggie
 Växelmekanism byts till 2013 års utförande
 Ljuddämparupphängningens isolatorer byts ut
 Skruv i vänster bakre motorfäste byts ut
 Bränslereturledningen flyttas på tanken
 Skruv vid variatorskydd byts för att ej riskera komma i kontakt med kylslang

MONTERA FÖRBÄTTRAT SNÖSKYDD I VÄNSTER SIDOKÅPA

Tester under förra säsongen visade att under extrema snöförhållanden kunde snö tränga in
under huven. För att motverka detta har en uppdateringskit tagits fram som styr sidokåpan
bättre i nederkant samt ett effektivare snöfilter i kåpans luftintag.
För att säkerställa driftsäkerheten under alla snöförhållanden ska alla 2012 års F, M och, XFmaskiner uppdateras med Extreme Snow Kit.

MONTERA SLANGSKYDD

Vi har funnit att en kylarslang riskerar att skadas vid vänster ramben. Detta kan leda till
kylvätskeläckage och driftstörningar. Det är av största vikt att detta kontrolleras och åtgärdas
för att säkerställa driftsäkerheten.

KONTROLLERA BRÄNSLEFILTRETS PLACERING

Arctic Cat meddelar att bränslefiltret kan var monterat, men inte låst, i fästbygeln på tunneln.

KONTROLLERA P-ÄNDE

Arctic Cat meddelar att man funnit att styrstaget mellan styrstolpe och mellanarm kan vara bristfälligt
fastsatt i styrstolpen och måste omgående kontrolleras/åtgärdas.

SÄKRARE 90° SLANGANSLUTNING

Arctic Cat meddelar att man funnit att vevhusventilationens slanganslutning vid luftfiltret inte
uppfyller kraven och skall bytas ut.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Zollinger; Utmärkt lista, finns den till 2013s också?, verkar vara lite oklart vad som gäller?!, beror på vilken handlare man frågar typ...
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Service Bulletins for 2013 Sleds
When determining if your sled is affected by a recall or update only use the last 6 digits of the VIN

Bulletin No: BS201307

Subject: Shift Fork Update

Affected Models: 2013 F/M/XF 1100 cc models within the VIN ranges of 100949-103962 and 808001-808211.

Condition: The existing shift fork may fail where the fork contacts the reverse gear and should be replaced.

Solution: Install new Shift Fork Update Kit (p/n 0637-414) on all affected models.

Bulletin No: BS201312

Subject: Slide Rail End Caps

Affected Models: 2013 M8, M 1100 Turbo, and M 1100 non-Turbo

Condition: The slide rail end caps do not meet Arctic Cat standards on the affected models only and should be replaced.

Solution: Install new Slide Rail End Cap Update Kit (p/n 0637-420).

Bulletin No: BS201313

Subject: Skid Frame Relocation

Affected Models: All 2013 XF models including XF High Country models

Condition: The lower mounting location in which the skid frame was mounted during assembly on XF models may cause adverse wear to the slide rail end caps and wear strips.

Solution: The skid frame should be relocated to the upper locations.

Bulletin No: BS201314

Subject: Skid Frame Front Arm Mounting

Affected Models: All 2013 RR models

Condition:The cap screws securing the front arm to the slide rails may come loose during the operation of the snowmobile resulting in wear to the slide rail.

Solution: Install new RR Front Arm Mounting Update Kit (p/n 0637-421). (kit includes 2 thinner washers, and 2 new bolts)

Bulletin No: BS201315

Subject: Driven Clutch Update

Affected Models: Specific 2013 F and XF models,
and specific 2013 M 800 and M 1100 Turbo Overseas models... If your secondary has a white spacer in it, the update has already been done.

Condition: The existing movable sheave bearing in the driven clutch on the affected models may cause the sheave to stick when operating the snowmobile and should
be replaced. A spacer is also being added to the driven clutch.

Solution: Install new Driven Clutch Update Kit (p/n 0637-416). Instructions will be included in the kit. (kit includes a bushing, snap ring, helix bolts, and a spacer)

Bulletin No: BS201315

Subject:Harness Wrap

Affected Models: All 2013 F 800 RR models

Condition:The existing harness wrap does not sufficiently protect the wire harness near the resonator causing the wires to possibly melt.
Solution: Install new Harness Wrap Update Kit (p/n 0637-423). Instructions will be included in the kit.


Bulletin No: BS201401, 02, 03, 04, 05

Subject: Driven Clutch
Affected Models: Specific 2012 and 2013 F, XF and M models eligible for factory warranty as of March 1, 2013

Condition: Arctic Cat has determined that in certain conditions the existing driven clutch may cause reduced performance and excessive heat resulting in reduced belt life.

BS201401:

For affected 2012-2013 XF800 High Country and M800 (excluding Overseas)models, order new Driven Clutch Update Kit (p/n 0637-442). Instructions willbe included in the kit.

BS201402:

For affected 2013 XF 800 models, order new Driven Clutch Update Kit (p/n0637-443). Instructions will be included in the kit.

BS201403:

For affected 2012-2013 F 800 and 2012 XF 800 models, order new Driven Clutch Update Kit (p/n 0637-444). Instructions will be included in the kit.

BS201404:

For affected 2012-2013 F and XF Turbo models, order new Driven Clutch Update Kit (p/n 0637-445). Instructions will be included in the kit.

BS201405:

For affected 2012-2013 XF High Country and M Turbo models, order new Driven Clutch Update Kit (p/n 0637-446). Instructions will be included in the kit.

Bulletin No: BS201408

Subject:Starter Pinion Shaft

Affected Models:2013 F 800, XF 800, and M 800 electric start models

Condition:The snap ring securing the PTO side of the starter pinion shaft may loosen causing the shaft to impact the drive clutch.

Solution:Install new Electric Start Update Kit (p/n 0637-427). Instructions will be included in the kit

Bulletin No:BS201410

Subject:Track Tension/Rear Wheels

Affected Models:2013 F 800 RR and 2013 F 1100 Turbo RR

Condition:The track tension may not be able to be adjusted sufficiently with the existing rear wheels causing the track to ratchet.

Solution:Install new 8-inch Rear Wheel Update Kit (p/n 0637-449). Instructions will be included in the kit
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Säger nån Yamaha så tänkar jag bara på detta:


Trist men så är det=/
Ehh? Kom du inte på nå bättre? =D Med nån mer verklighetanknytning.

Tror säkert det finns maskiner som detta inte är åtgärdat på? Det blir ju som ett dåligt ryckte för AC. Först sitter 90-talets tupperware känsla kvar och sedan detta. Nä hoppas på att Yamahas maskiner som byggs nu av AC in tappar kvallitet. Säger absolute inte att Yamaha är det man ska köra, skulle ja köpa något idag skull ja nog köpa en Polaris. Men som sagt finns ju skit med alla maskiner=)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det var väl en (1) enda 1100T som brann upp ifjol i sverige. Såklart en för mycket, men det är lite höna av en fjäder kan man tycka.
Vet inte hur många drabbade det var i nordamerika.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Haha camata den va bra :)

Jo de var en som tog eld sen blev de recall på alla maskiner.
Sen så var de inte alla som de satt fel på heller.

Tycker yamaha åkare ska vara riktigt nöjda att fått ett modernt chassie.
Nytron är ju bland de värsta man kan åka om man inte åker efter e4an.
Precis som ngn skrev varför göra en höna av en fjäder?

Hur många rotax och polarisar rasa inte ihop varje år?
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Det var väl en (1) enda 1100T som brann upp ifjol i sverige. Såklart en för mycket, men det är lite höna av en fjäder kan man tycka.
Vet inte hur många drabbade det var i nordamerika.
Finns några klipp på tuben iallafall, sen hur många som inte hamnade där är ju svårt att veta. Men som sagt för trist.

Nån annan än jag som upplever att man tar i knäna mkt på denna maskin?
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Haha camata den va bra :)

Jo de var en som tog eld sen blev de recall på alla maskiner.
Sen så var de inte alla som de satt fel på heller.

Tycker yamaha åkare ska vara riktigt nöjda att fått ett modernt chassie.
Nytron är ju bland de värsta man kan åka om man inte åker efter e4an.
Precis som ngn skrev varför göra en höna av en fjäder?

Hur många rotax och polarisar rasa inte ihop varje år?
Höna av fjäder, är väl till att överdriva att det skulle vara mitt inlägg, att jag upplever det som att AC fått ett dåligt ryckte pga av detta. Jag menar hör man att folk pratar om det så är de ju något som är problem.

Sen påstår du att Nytron bara går att göra efter e4an, ja alla är vi ju olika förare. Jag föredrar inte ett AC chassi, har provkört några modeller, ej nå längre sträckor men ett antal ggr på olika testbanor. Jag upplever att när jag sitter ned, att knäna tar i i huven och det är väldigt obekvämkörställning. Men får som föra rumpan back och luta sig fram när man sitter. Nån annan som upplever samma sak?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Håller med om att knäna tar i. Det är något jag lärt mig hantera men även anledningen till att jag hatar rev chassiet...

Nytron är ingen dum skoter... första gången jag någonsin köpte en ny skoter var tack vare nytron. Efter en provkörning så kände jag att jag måste ha nytt, så det blev en m8 -09 då jag gillade "nyskoterkänslan" och att allt bara fungerade med en ny maskin. men det hade å andra sidan inte spelar någon roll om jag provat en polaris heller för den delen, en ny maskin är en ny maskin.

Men jag klarar inte av styrningen på nytron, har aldrig gjort och vet inte om jag någonsin kommer göra det det.

Men än om jag är "lite" märkesfärgad så nog tycker jag nytro motorn fick ett bättre leverne i AC chassiet, då nytron kräver (enligt mig) för mycket modifieringar för att det ska bli helt rätt.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Sitta gör man ju alldeles för sällan på en "skoter" men nu åker jag bara långa maskiner så att knäna tar i när man sitter gör mig ingenting.
Har kört så många nytros genom tiderna allt från helt originala till totalt ombyggda, turbokonverterade och dom funkar bara bra på öppna ställen.
Sen har ja aldrig varit ngn 4 takts kille.
Men efter provkörning av nya xf 7000 så kändes det som en betydligt bättre maskin än gamla nytron.
Och en bättre motor för oss på arctic cat.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Kanske är så att har man inte gjort en massa fel så har man inte gjort en massa rätt? ;)

Får se hur XF7000 blir, roligt att testa på lite mer av den tror jag=)