Arctic Cat 2016

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Alla 2014`s LTD är ju listade med den "lilla" kylaren i USA, men KGK är livrädd att skotern kommer att köras av dom som inte har koll på tempmätaren så därför monterades det kylare hela vägen på dom Svensksålda.
Vet inte om det vart samma historia i fjol (2015) ?

Iaf så skulle jag inte bli förvånad om HardCore modellerna får kylare i hela tunneln i Sverige.
Och i "snow build-up", vad blev utgången för er här i Sverige?

Om den längre kylaren har en bra/stor inverkan på kylningen så hoppas jag verkligen att de sätter den långa på HardCoren (varför kallas den ens så?) - så slipper man elstarten och får den i grönt med häftiga dynan.
Här kör vi rätt så annars än vad som är tänkt med våra skotrar, så det är absolut ett bra beslut att överväga stora kylare för oss.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Men vad ska man ha för längd 2016?
2012 tyckte jag 153" var i kortaste laget vad gäller benägenhet för rulleåka.
Sen vill man ju alltid ha materialet för att komma högre/högst! :)
Men det får ju inte bli för klumpigt...
M1100T 162" fick mig att hata skoterkörning de 20 milen jag hade den - men klumpighet level 1000 kom nog inte med 9" extra matta?

Det jag kanske egentligen funderar är om det går att ha roligt på en 162"?
153" med KISS coupling, eller liknande, känns spontant som en schysst idé.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Och i "snow build-up", vad blev utgången för er här i Sverige?

Om den längre kylaren har en bra/stor inverkan på kylningen så hoppas jag verkligen att de sätter den långa på HardCoren (varför kallas den ens så?) - så slipper man elstarten och får den i grönt med häftiga dynan.
Här kör vi rätt så annars än vad som är tänkt med våra skotrar, så det är absolut ett bra beslut att överväga stora kylare för oss.
Självklart har den det, men för det du kallar för "annan" körning vet jag inte vad det innebär.
Jag ser det som en viktbesparing.

Samtliga av mina katter, både med stora och lilla kylsystemet, 153" eller 162" och två samt fyrtakt, har gått varm på vårkanten.
Det som hjälper samtliga i mitt fall är isrivarna.

För mig själv så tycker jag att stora kylaren bara är nödvändigt på fyrtaktarn.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vad brukar man kunna få för rabatter på en ny släde? Småsugen på en hardcore 162" men aldrig ägt en AC tidigare! :)
Nu kommer jag inte riktigt ihåg exakt, men jag tror det var 7-8% jag fick vid köp 2012 och vid prisförfrågan inför 2014. När jag köpt BRP så har jag fått mer än så.
Denna gubbe ger 10% på left-over http://www.blocket.se/jokkmokk/Arctic_Cat_M8000_SP_LTD_ES_ny_2015_59212105.htm?ca=1_6&w=0
Så ungefär där bör det vara.
Men sen tror jag att handlarna själva står för en hyfsat stor bit av "monsterabatten", så GISSNINGSVIS så går det att göra sig bättre procentuell rabatt om man väntar tills man inte får något alls med på köpet. :)
GISSNINGSVIS 2 så ligger svenska priserna ganska bra som det är, och med så pass hög dollar nu i jämförelse med tidigare, så känns det spontant som att det någonstans är taget av marginalerna - för att priserna inte ska skjuta i höjden.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
synd att inte 800 rr går att få i 137" , dom nya variatorerna är enligt mig den största nyheten , dom tidigare var tydligen tillverkade i kina vilket man kan förstå då bussningar är slut efter några 100 mil , och delarna är svindyra om dom ens går att köpa ..

http://www.arcticinsider.com/Article/Explained-Inside-Arctic-Cats-New-TEAM-Clutches
Håller med dom variatorerna är den största nyheten. Nu får man hoppas att dom andra tillverkarna får dessa grejor också snart.

Ang marginaler så är det max -13% på listpris som det går att göra på ac. Så 7-8% låter helt klart rimligt.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
dåligt av Arctic cat att inte ha med nån hardcrore med på visningarna åkte nästan 30 mil i onödan då det stog den skulle vara med på roadshowen :/
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Var väl bara en "ny" instressant maskin? En M6000? Sen nå uppkittade 2015 M samt nån Bearcat, som är byggd på en traktor likt vikingen.
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Satt och gämförde hardcore och hcr och konstarerade att man för 4000 till får gammla 66 mattan, bredare framvagn och ett annat dekaler fördom pengarna så man kan ju undra hur man ska motivera någon att köpa hcr? Nån som känner till fler skillnader?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Satt och gämförde hardcore och hcr och konstarerade att man för 4000 till får gammla 66 mattan, bredare framvagn och ett annat dekaler fördom pengarna så man kan ju undra hur man ska motivera någon att köpa hcr? Nån som känner till fler skillnader?
Tänk på att HCR är Hill Climb Racer på USA sätt.
Den har ju XF bred (42-38") framvagn i M utförande (AWS Bone typ).
På den typen av hill climb finns antagligen ingen anledning till mer än 66mm mattan. Har väl även haft hårdare gummi i mattan tidigare.
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
4 papp för ett dödmansgrepp... Kändes vettigare med ett högre pris när man fick bättre dämpare. Shimsnigen lär nog skilja 2016 men inte nåt man betalar för på en ny skoter.