Arctic Cat 2016

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Är gammeln inte såld innan skoternsdag så byts den in. Priset jag har på rent köp håller jag mellan mig och min handlare. Men ac har riktiga kanonpriser måste jag säga :)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Är gammeln inte såld innan skoternsdag så byts den in. Priset jag har på rent köp håller jag mellan mig och min handlare. Men ac har riktiga kanonpriser måste jag säga :)
Men avslöja handlarn, då!! :D
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Har inte ställt dom mot varandra. Dialogen jag har med dom på storforsvarv och servicen + priset dom har gett mig och närheten (bor i samma "by" bergsviken) är nog för att handla där... Har förr i världen köpt från abnian och varit nöjd. Men är mer än nöjd nu :) Däremot köper jag släp på abnian :)
 
Last edited:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har inte ställt dom mot varandra. Dialogen jag har med dom på storforsvarv och servicen + priset dom har gett mig och närheten (bor i samma bergsviken) är nog för att handla där... Har förr i världen köpt från abnian och varit nöjd. Men är mer än nöjd nu :) Däremot köper jag släp på abnian :)
Kompispris gills inte! :D

Nian gav mig ungefär jag hade förväntat mig, iom att de redan fått bjuda på en del av kampanjen med fri service och "monster cash".
Men lite mer ska det väl ändå gå å göra, tycker jag...
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hör med storforsvarv oxå... :)
Redan gjort! :D
En Vasa bättre där.

Plus för dem är ju då priset, intresset och förhoppningsvis kunskapen/servicen, samt att jag ofta vistas i krokarna.

Nian har två andra plus (som ingen annan än jag ser som fördel), varav det ena är ett nästintill oslagbart måste-plus.
Om Storfors kan lösa det på liknande vis så blir det nog Bergsviken jag kör igenom för uthämtning av en 153" LTD ES om 7-8 månader.

Navis ligger något avigt till (Nian också, men mer lättillgängligt) och om man går på de 8% jag fick i rabatt vid prisförfrågan inför 2014 (hittade anteckningarna med det, och det var exakt 8%!) så ligger de dyrt till (men jag har inte känt något större intresse i att ta reda på aktuellt pris inför nästa år). Samt att intresset för mountainmaskiner hos dem känns något svalare än hos de andra två.
Hade dock inga som helst problem med dem som ÅF då jag handlade 2012an där.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Vilka plus menar du hos nian? Sitter i Luleå och tänker handla nytt till nästa säsong och det är ju nära till alla tre..
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vilka plus menar du hos nian? Sitter i Luleå och tänker handla nytt till nästa säsong och det är ju nära till alla tre..
Bara skitsaker för alla andra, förutom mig - så det är absolut inget du ska låta "hänga över dig".
Förlåt att jag är hemlig, men det är som sagt ingen annan än jag (förmodligen) som ser dessa fördelar/plus.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
:weird::heh:Vadå.. Gott kaffe och snygg personal?? Eller kan du skriva dotterns ridstövlar som släpvagnsrep!? :heh::weird:
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
:weird::heh:Vadå.. Gott kaffe och snygg personal?? Eller kan du skriva dotterns ridstövlar som släpvagnsrep!? :heh::weird:
Långsiktigt "samarbete" beroende av livsavgörande val någon gång under sommaren, om jag nu ska behöva förklara mig.



Har någon pratat pris på tillbehör i samband med nyköp?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Långsiktigt "samarbete" beroende av livsavgörande val någon gång under sommaren, om jag nu ska behöva förklara mig.
Det där var väl inte så klargörande.


Men hursomhelst, om vi nu går vidare och inte rotar i camatas privatliv: Är det någon fler än mig som verkligen tycker att såhär skulle ju arctic cats nya chassi varit från början när den kom -12? Den nya variatorn är ju lite pricken över i:et utöver att den är smalare och en massa andra grejer. Denna maskin är nog en riktig femetta.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Det där var väl inte så klargörande.


Men hursomhelst, om vi nu går vidare och inte rotar i camatas privatliv: Är det någon fler än mig som verkligen tycker att såhär skulle ju arctic cats nya chassi varit från början när den kom -12? Den nya variatorn är ju lite pricken över i:et utöver att den är smalare och en massa andra grejer. Denna maskin är nog en riktig femetta.
Det ända som saknas är att det nya mätarhuset som sitter på 6000.
Den mätartavlan satt på vipern och är suveränt!

Men frågan är, kommer det vara möjligt att köra på 36" med eftermarknadsskidor?
Distanserna på orginalskidorna är ju enorma...

Har även jag beställt en hardcore 153"!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det där var väl inte så klargörande.


Men hursomhelst, om vi nu går vidare och inte rotar i camatas privatliv: Är det någon fler än mig som verkligen tycker att såhär skulle ju arctic cats nya chassi varit från början när den kom -12? Den nya variatorn är ju lite pricken över i:et utöver att den är smalare och en massa andra grejer. Denna maskin är nog en riktig femetta.
Det var väl just runt 2012 som detta märkliga "behov" av en framvagnsbredd lika som mattans kamhöjd uppstod, och då är det lite svårt att revidera halva sortimentet instantly.

För mig, som inte alls hade bytesplaner, så blev det snabba tankar den dagen de släppte 2016.
Ungefär exakt vad jag bara hade vågat drömma om - förutom att de har kvar den ruttna huvudbromscylindern och den märkliga oljetanken.

Känns som ett bra år för Arctic.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det ända som saknas är att det nya mätarhuset som sitter på 6000.
Den mätartavlan satt på vipern och är suveränt!

Men frågan är, kommer det vara möjligt att köra på 36" med eftermarknadsskidor?
Distanserna på orginalskidorna är ju enorma...

Har även jag beställt en hardcore 153"!
Dom har ju gjort det ganska smart, med att skidan är den absolut största källan till justerbarheten.
Gissningsvis tappar man någon tum åt vardera håll, om man moddar dit andra skidor. Tyvärr.

Var det inte någon galenpanna på HCS eller SW som höll på å fixa med en "smart gauge"??
Alltså en riktigt fancy manick, som skulle vara PnP - men grymt mycket finare än standard gauge.
Detta var nog i slutet på säsongen 2013 som denna idé dök upp, sen var det tyst ett bra tag, men sen kom någon uppdatering.

Edit:
Hittade något här:
http://www.snowest.com/forum/showthread.php?t=383455
Men jag vill minnas att det var nästan OEM mätarhus som användes...
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Med lite tur kanske de nya skidorna gör jobbet. Jag är ju bortskämd med gripper som utan tvekan är den vassaste orginalskidan och jag tycker nog ACs nya ser ut att mer än bara "påminna" om gripper. Vore kanon om de funkade! Och kul om de kom i alternativa färger.