Arctic Cat M8 Sno Pro LE -09

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Tillverkaren säger inte så mycket. Låg höjd lågt tryck.
Jag vet inte om det inte framgick vid beställning att jag var på väldigt låg höjd.



Har vart ute och testat med saab wastegateklockan och det funkar åt mig som grundladd.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Nu är den igång.

Har vart ute och mysåkt ca 5 mil idag.
Imorrn blir det korvgrillar tur.

[video=youtube;sxda8TdCDB0]http://www.youtube.com/watch?v=sxda8TdCDB0[/video]
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Standard bränslesystem klarar inte att leverara till mer än ca 210hk har jag för mig.
Den varvar ur otroligt fort så jag har inte kunnat sätta nått maxladd för nuvarande bränsle.
Men man kan ju kosta på bättre bränsle så fårman lite mera effekt.
Laddtryck styr jag från EBCn på styret.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Gratulerar!! hoppas du får njuta resten av vintern
skidorna verkar då lätta en aning (fniss!!)
0.5bar i ladd borde väl inte vara nått problem
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Har vart ute på fikatur idag. Tror det blev ca 9mil. Maskin fungerar bra och inga felkoder eller knackningar/spikningar.
Lite ska trycket skruvas upp det är klart.
Måste testa med org primärfjäder eller tyngre vikter först.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Tjo.
Jo den går bra.
Har gjort 25mil på den nu med turbon monterad.
Dock var helgens tur ca 10mil väldigt tung då ver var blött i snön.
Ska till å beställa andra vikter ikväll till primärvariatorn.
Ett jäkla drag i apparaten tycker jag.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Är sugen på att åka upp över nån vecka efter påsk då snön är väldigt blöt och tung där vi brukar åka.
Snömängden är det inget fel på men över 1meter blötsnö nää.
Vi får se vad det blir framöver. ska mecka lite variator innan påsk.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Meckade dit 85g vikter och 060 remmen igår så idag blev det ut å köra in remmen
Körde lugnt å fint, drack kaffe och hade väldigt trevligt.
Skotern blev helt annan med dessa vikter då jag tidigare hade 80g monterade.
Ju mer jag gasar desto mer reser den sig.

När jag började närma mig hem igen efter dagens 8mil av reminkörning var ja ute på åkern för att kolla lite varvtal och temperatur.
Åkte en repa max varvtal blev 7800-7900 och det gillade jag.
Vände å skickade på tillbaka då hände något. Ingen felkod eller hög temp inte heller högt varvtal men ett konstigt ljud.
I alla fall motorn dog.
Men fasiken då skar den nu tänkte jag.
Öppnade huven å kollade lite snabbt såg inget konstigt, Drog till i snöret och den startade igen, Ok skönt inte helt stumt då.
Åkte hemåt provade att gasa på men kom bara till 7000 v/min sen lät den konstigt.

Väl hemma meckade jag ur APV ventilerna och kollade in kolvarna
Ena kolven såg inte alls bra ut så det blev att dra in den i garaget.
Jag som hade tänkt lasta när ja kom hem för att ta den med norr ut imorgon.
Ja fick lasta fyrhjulingen istället.

Av med pipan och y-rör tittade in på kolven. det ser inte bra ut.
Meckade bort resten och tog av cylindern.
Jag vill byta minst en kolv. Skulle kunna gå att pilla loss ringen men ja vill ha det riktigt.

Men vad har då orsakat detta?
Det första ja tänkte på var så klart för lite soppa/för klen soppa.
Men sen såg jag tändstiften och började fundera på om de kan vara orsaken?
Kanske skulle man monterat kallare stift BR10EYA istället.

Tror ändå lite på soppan/komp/squish
Vem kan fixa squishen åt mig eller hur gör jag
Om vi kommer fram till att det inte är tändstiften som vart för varma.

Bilder finns det så klart










Andra kolvens topp


Flera större bilder på http://foto.thullen.se/#6.108
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
De har gått riktigt snålt! Du måste kolla stiften oftare så slipper du kanske ras i framtiden.
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Var oringarna i toppen trasiga? Om inte så borde det vara knackningar som orsakat att tändstiften pajat. Jag kör med samma stift och det är inga problem. Svårt att se om det är märken efter stiftet eller knackningar på kolven? Har du koll på soppatrycket vid laddtryck? Justerat i bromsbänk? Jag backade tändingen 2 grader för att vara säker på att man slipper förknackningar. Better safe than sorry :/
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Är det material borta på avgassidan av kolven? Isåfall är det ganska säkert knackningar. Jag skulle backat tändningen 2 grader. Läste att du inte kört i bromsbänk? Kan vara bra att göra det och se att bränsletrycket inte dippar och ställa bränslet rätt, svårt att veta annars.
 
Last edited:

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Ajaj, ser tråkigt ut!! Å du säger att du inte fårr nån felkod för knackning? konstigt för det ser så ut!
Jag som kör med rätt mycket race soppa, bland det bästa som går att få tag på, fick knack varningar när jag var i fjälls förra veckan, å då kör jag min väldigt fett! =mkt sås! Justerade upp bränslet lite till och det var lungt, kunde hålla full plugg 1-2 min på 10psi.Som sagt, tror din har gått lite snålt. Vad har du för avgastemp vid halv respektive fullgas?? och vad laddar du?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Tackar för att svar.
Det hade ju kunnat vara mycket värre än såhär. Det kostar mig ett par kolvar och lite tid nu bara.
Kan inte se att det är något matreal borta på avgassidan.
Oringarna i toppen var inte trasiga
Jag har fått felkod tidigare då ja körde med 7psi wastegateklockan men nu med andra klockan har det funkat bra i ca 45mil
Jag har maxladd på ca 6psi, Åker man lugnt över en sjö å ligger på 5500-6000 v/min så blir den otroligt varm, har satt varningen på 635 celsiusgrader
På fullt blir den inte så varm. men när detta nu hände så var det just efter att jag åkt över en lång sjö men hög temp och sen upp på en åker.
Hög temp på mellan ger även en helt standard maskin en "lean spot" som dom säger på de amerikanske forumen.

Jo nog kan vi vara överens om att den fått för lite soppa. Vad gör jag nu åt det? Handlar VP 103 eller 100LL?
Ska öven kolla bränsletryck och sen ska jag börja kolla stiften lite oftare också.
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Min bränsletrycks regulator som följde med kittet höll inte måttet, den satt monterad direkt på pumpen. Den skulle öka bränsletrycket 1:1 men sänkte det istället när laddtrycket ökade. Tänkte om du kanske har samma problem? Jag löste det med att köpa en extern regulator för 100 dollar för bilar, linjär 1:1. Sedan gjorde jag en till returanslutning på fuelrailen och reglerar bränsletrycket på returen istället, då har jag alltid fullt flöde fram till spridarna, känns mer stabilt! Rekommenderar det för alla turbosar. Kör med ca 40 psi i grundtryck.

Min går också tunt på mellanregister, går en bit över 1200F. blev inge bättre av att tillsätta mer bränsle. Något att fundera på hur man skall få bukt med detta.
 
Last edited: