Avdragare vs bulten

Empafoshoo

Välkänd medlem
15 feb 2010
116
0
6
Kiruna
Tjo!

Tänkte nämligen ta lös primären från axeln, så de jag undrar över är om de bara är å gängtejpa variatorbulten å hälla lite olja i hålet å sen gänga in bulten? eller behövs de avdragare? Eller man kanske kan ta en lång bult som passar genom variatorn å gängtejpa den å testa? eller vad tror ni?

Skriv hur ni vet/brukar göra! :)

Mvh E
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Kör med riktig avdragare, det brukar vara det enda som fungerar till slut endå. Och med olja så får du olja fulla motorn...
Och med fett så får du inte ur all luftl, och den kommer fjädra när du drar
 
K

krickus

Kör med riktig avdragare, det brukar vara det enda som fungerar till slut endå. Och med olja så får du olja fulla motorn...
Och med fett så får du inte ur all luftl, och den kommer fjädra när du drar
Du är inte bara båtexpert, du är även skoterexpert, hatten av...
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Kör med riktig avdragare, det brukar vara det enda som fungerar till slut endå. Och med olja så får du olja fulla motorn...
Och med fett så får du inte ur all luftl, och den kommer fjädra när du drar
helt annan erfarenhet, kommer nog alldrig mer använda avdragre då det är enormt drygt när dom går av, nädu tackar vet ja olja och gängtejp, tippa upp skotern på sidan och häll ner en skvätt olja, lina gäng tejp på primär bulten, gänga sakta sen kommer varitorn börja "prata och knaka" sen smäller de till då är den lös, klart enkelt o snabbt, har du en gammal rem kan de vara att föredra att he på den då den kan få redig kraft när den släpper från veven
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Jag brukar köra vatten istället för olja, drar så hårt jag vågar och sedan häller jag kokande vatten på variatorn.
Har funkat varje gång för mig. Avdragare har jag lite olika erfarenheter av. Ibland funkar det ibland inte.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Nu är ju detta en P85a och inte en TRA variator så det enda du kommer att åstadkomma med olja och gängtejp på bulten är att spränga variator tappen.

Avdragare är det enda sättet du får av en P85a på då avdragaren gängas fast i variatorn och trycket ifrån mot tappen.
Alternativt kan du kapa av avdragaren ett par cm under gängorna, fylla hålet med vatten/olja och linda gängtejp på avdragaren och dra lös den så.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
En sak till, ni får alldeles för litet gängingrepp med originalbulten så då får ni svarva en bult med längre gängor istället.
Sumpar ni gängorna i variatorn så är den rökt

Dom avdragare jag själv gjort har jag gjort i två delar, en gängad del å en stång som pressar mot axeln med en kullagerkula som lagring inuti. Behövs inte men skadar heller inte.
Rätt smörja på gängorna och dra, inget klaffs med olja eller fett och skiten ploppar av.

 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Jag fick då bort min P85 med en UNF bult, kom inte ihåg tummen men skaffa en mminst 5 cm gäng som passar i gängen i hålet. Tippa motorn, i med olja, vulkband på bulten (gängtejp höll inte tätt). Och så drat, till slut så poppat variatorn loss. Spärrskaftet åkte i taket då jag höll till på bänken med motorn i famnen.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag fattar inte hur någon överhuvudtaget någonsin har lyckats få lös en Variator, med hjälp av variatorbult och olja.

Lyckas någon förklara hur man gör, och hur det ens vore teoretiskt möjligt är jag mycket tacksam...
 
K

krickus

Fan Krickus, det var ett tag sen. Går du under annat "nick" nu?
Nej, det ser du väl att jag inte gör.

Men du syftar ju naturligtvis på klubben för inbördes beundran, och där är jag icke medlem.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Jag fattar inte hur någon överhuvudtaget någonsin har lyckats få lös en Variator, med hjälp av variatorbult och olja.

Lyckas någon förklara hur man gör, och hur det ens vore teoretiskt möjligt är jag mycket tacksam...
på TRA variatorerna så är bulten bara gängad längst ut, där den även är tjockare, så när man gängat lös bulten från veven så är det ett mellanrum sedan måste man gänga den "genom" variatorn, lite svårt att förklara vettigt men är samma storlek på gängan på veven som variatorn, med ett mellanrum därimellan.
Trode fö att det var skotern (Ski-doo MXZ REV 800 HO 2004) som står i signaturen det gällde
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
helt annan erfarenhet, kommer nog alldrig mer använda avdragre då det är enormt drygt när dom går av, nädu tackar vet ja olja och gängtejp, tippa upp skotern på sidan och häll ner en skvätt olja, lina gäng tejp på primär bulten, gänga sakta sen kommer varitorn börja "prata och knaka" sen smäller de till då är den lös, klart enkelt o snabbt, har du en gammal rem kan de vara att föredra att he på den då den kan få redig kraft när den släpper från veven
+1, kör dock med vatten...
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Men herregud, kan inte Ski-doo folket hålla sig till sin egna forumsavdelning när det gäller teknik snack och sluta förvirra ev. läsare av denna tråd..?

MAN KAN INTE ANVÄNDA PRIMÄRVARIATOR BULTEN SOM AVDRAGARE PÅ EN POLARIS!

1. Antingen använder man en riktig avdragare, var inte snål och köp den billigaste kina snopro avdragaren du hittar!
Har man problem med att få lös variatorn med avdragare så kan man med fördel kapa av avdragaren nedanför gängorna, hälla vatten i hålet och gängtejp på avdragaren för att "Hydraliskt" pressa av variatorn.

Eller!

2. Leta upp en bult med gängor som passar variatorn och gör samma prosidur som med en avkapad avdragaren.

Thats it, det finns inga andra mirakel/snålbonde lösningar om man vill vara säker på att det ska funka!

Och för tusan, slå inte på variatorn/avdragaren i spänt läge. Risken är stor att du då skadar vevaxel/lagring.

Punkt och slut. =)
 

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
3/4" unf är det till polaris variatorerna, själv kör jag med gängtejp och vatten.

//Ozzy
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Jag tog av variatorn på min IQ rr för 1 månad sedan, jag hade en riktig avdragare och tog i allt vad jag kunde. Men det hände ingenting, sedan körde jag med mutterdragare och knackade försiktigt på ändan av utdragaren. Hände inget då heller, då frågade jag på ett amerikanskt forum vad fan jag skall ta mig till ? Dom sa att jag skall sätta gängtejp på utragaren, och pumpa hålet fullt med vaselin ! 10 minuter senare hade jag Primär variatorn i handen. Men den satt som berget, jag föll nästan omkull då den släppte från veven :)
 

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Kan inte fatta att alla tar omvägar och tjorvar på med fett/olja/vaselin när det går precis lika bra med vanligt vatten, som man dessutom bara kan blåsa bort efter att primären är lossad :)