Axys ProRmk155 - Turbosnigeln

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Kan säga så här, den är långt ifrån "enkel". Den kontrollerar många mer parametrar kontra dom andra lösningarna som finns på marknaden, ej inräknat vipec.

Man kan väl tro de du säger Henke800 att det inte är optimalt. Men hur den går i fält ger en helt annan erfarenhet/syn på det hela. Har ännu inte provat en enda "trimmad" skoter som är mappad i bänk/fält som gått lika rent å bra som denna lösning.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Vågar ej chansa på något. Men på 7-8 seglar man ifrån sidewinders iaf :p

Lirar allting och jag får tid över, så blir de definitivt å sätta den i en bänk för att mäta
Fast lägger en Sidewinder-ägare lite pengar på sin maskin så blir det nog svettigt. 336 hk ger Sidewindern med MCX steg 3.... utan att motorn ens är öppnad, bara yttre åtgärder. Sen så är det ju så att original så laddar inte sidewindern för fullt under en kort stund om man trycker full mutter från stillastående. Oklart varför, kanske för att eliminera risk att den går i varvstopp?? Så är då styrningen. Med MCX oavsett steg 1,2 eller 3 så finns ej denna "fördröjning", så problemet med att sidewindern är lite trött om man ska jappa över ett krondike försvinner med MCX uppgradering.
 
Reactions: Rölle2

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.706
832
113
Kramfors
Följer de med flera mappar man kan välja att flasha in ber på laddtryck och vilket bränsle man ska köra?
För om en mapp ska klara alla bränslen och laddtryck skulle jag vara orolig för motorns säkerhet.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Det är fint att du har bra erfarenheter med denna lösning. Du verkar ju också ha lite att jämföra med vilket är bra. En mappswitch för bra/dålig bränsle hade ju varit smutt. PCV har switch men är ganska begränsad i övervakning som jag förstått det.

Som Boost säger måste det ju finnas olika mappar för laddtryck. Annars känns det lite halvdant.
Får du någon aktiv boost kontroller (Inte du Boost III :D) till detta system? Eller är det fullt ös från 25% gas?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag har 4 olika mappar att välja på. Men att välja olika mappar pga laddtryck behövs ej. Dom är mappade till cirka 22psi, så de finns lite å gå på ;)

Problemet som uppstår är att bränslepumpen blir maxxad redan på 18psi (tror de var där). Lite osäker hur dom fått till å mappa hela vägen upp till 22psi dock. Eventuellt dom bytt soppapump lr nått :)

Men oavsett så behöver ni inte oroa er. Den kommer gå som ett skott :p

600 cfi Ok.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.706
832
113
Kramfors
Jag har 4 olika mappar att välja på. Men att välja olika mappar pga laddtryck behövs ej. Dom är mappade till cirka 22psi, så de finns lite å gå på ;)

Problemet som uppstår är att bränslepumpen blir maxxad redan på 18psi (tror de var där). Lite osäker hur dom fått till å mappa hela vägen upp till 22psi dock. Eventuellt dom bytt soppapump lr nått :)

Men oavsett så behöver ni inte oroa er. Den kommer gå som ett skott :p

600 cfi Ok.
De låter otroligt bra detta turbokitt speciellt mappen vart kan man läsa om det, vad heter kittet?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Mtntk Turbo

Lite svårläst sida dock.

Vissa saker har dom inte gett riktigt all info på.
Dom har en konkurrent som också använder sig av Bullydog för å flasha om org styrsystem. Dock har dom en liten bantad version som låser sig till att bara använda mot en ecu. Sedan tar dom flera hundra dollar för att låsa upp den till nästa.
Detta gör ej mtntk, då dom har köpt in sig så dom får den värsta bullyn.

Utöver de så säger dom att dom har möjlighet å påverka mer funktioner och parametrar. Men huruvida de stämmer vet jag ej...

Detta är ju lite intressant dock.
"It adjusts automatically for altitude, boost pressure, and temperature. We are even able to adjust the timing and adjust the oil pump to make the most power reliably for the boost level you run."

Har provat logga lite under riktigt kalla puderdagar. Och de är helt sjukt hur låg insugstemp man får med en vattenkyld intercooler. Och de gör ju i sin tur att de går ladda på "säkert".
Utöver de så är spridarna monterad före reedsen. Så bottendelen går nog "kyligare" och mer välsmord nu än vad den gör som stocker.

Så de är många saker som lirar ihop för att kunna ta ut bra med effekt.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Roligt att följa och plus på mycket bilder! (Y) vad är prislappen på ett sånt här kit med allt som behövs? :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.706
832
113
Kramfors
Mtntk Turbo

Lite svårläst sida dock.

Vissa saker har dom inte gett riktigt all info på.
Dom har en konkurrent som också använder sig av Bullydog för å flasha om org styrsystem. Dock har dom en liten bantad version som låser sig till att bara använda mot en ecu. Sedan tar dom flera hundra dollar för att låsa upp den till nästa.
Detta gör ej mtntk, då dom har köpt in sig så dom får den värsta bullyn.

Utöver de så säger dom att dom har möjlighet å påverka mer funktioner och parametrar. Men huruvida de stämmer vet jag ej...

Detta är ju lite intressant dock.
"It adjusts automatically for altitude, boost pressure, and temperature. We are even able to adjust the timing and adjust the oil pump to make the most power reliably for the boost level you run."

Har provat logga lite under riktigt kalla puderdagar. Och de är helt sjukt hur låg insugstemp man får med en vattenkyld intercooler. Och de gör ju i sin tur att de går ladda på "säkert".
Utöver de så är spridarna monterad före reedsen. Så bottendelen går nog "kyligare" och mer välsmord nu än vad den gör som stocker.

Så de är många saker som lirar ihop för att kunna ta ut bra med effekt.
Har du kört detta turbosystem på en äldre skoter redan? Jag läste på Mtmtk och de låter bra men de utelämnar vilket bränsle man ska köra? Uppger man till dem vilket kompförhållande och bränsle man ska köra så får man en mapp som passar den konfigurationen?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
MattiasElg:
Tror de ligger runt 50-55' ink moms. Går väl få billigare om man importerar själv. Men stor risk man blåser sig på tull å fraktkostnad.

Så det är ju rätt kostsamt, men å andra sidan får man ju så otroligt mycket med detta kit iaf. Extra tunnelkylare m.m.


Boost III:
Jo jag körde denna setup ifjol, cirkus 200mil.

Det är som du säger. Jag kan be om mappar beroende på förutsättningar. Men tack å lov är ju 100LL "extremt" vänligt att blanda med 95/98 oktan, då energiinnehållet är nästan identiskt (~12kwh/kg)

Sedan har jag också loggat i fält och skickat in åt dom, så dom får kolla över att allting ser bra ut.
Vilket jag också skall göra nu när man börjar mata på lite extra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.706
832
113
Kramfors
MattiasElg:
Tror de ligger runt 50-55' ink moms. Går väl få billigare om man importerar själv. Men stor risk man blåser sig på tull å fraktkostnad.

Så det är ju rätt kostsamt, men å andra sidan får man ju så otroligt mycket med detta kit iaf. Extra tunnelkylare m.m.


Boost III:
Jo jag körde denna setup ifjol, cirkus 200mil.

Det är som du säger. Jag kan be om mappar beroende på förutsättningar. Men tack å lov är ju 100LL "extremt" vänligt att blanda med 95/98 oktan, då energiinnehållet är nästan identiskt (~12kwh/kg)

Sedan har jag också loggat i fält och skickat in åt dom, så dom får kolla över att allting ser bra ut.
Vilket jag också skall göra nu när man börjar mata på lite extra.
Ok då är jag med på hur de funkar. Hur får man tag i avgas 100LL bränslet de är väl inte helt lätt att få tag på?
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Hur har jag kunnat missa denna tråd.
Det där blir riktigt nice.
Hur tänker du göra med drevningen?Om det är samma som på 17 så är den troligen förlågt drevad för turbo.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Boost III: Det håller vi hemlighetsstämplat :)

RobbanSWE: Blir Tki beltdrive på denna. Fast de är ju kedjedrift så jag kan ändra utväxlingen ändå.
Jag tycker QD modellerna har en rätt lämplig drevningen om jag ska vara ärlig.
Men jag har lite olika drev å välja på.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Lite dåligt om uppdateringar då man varit bortrest på jobb samt har det inte dimpat in dom delar jag väntat på från staterna... Samt är det lite andra saker som har ställt till det.

Men jag kan väl iaf ge någon bild.

Har ryktats från en välrenommerad butik här i svedala att röret i bulken mellan stötdämpartornen är förminskad på -18's axys. Det verkar inte stämma iaf. För mina motorstöd passar då galant på min maskin, fastän dessa stöd är tillverkad för -16-17's axys.





Har också fått en fråga hur mycket material jag tar bort av kammarna på Serie 7 mattan. Jag tar varannan rad av mitten kammarna och skär bort stöden i bakkanten på dom. Så dom viker sig lättare och trycker ner snön. Får jag inte nog med "flyt/popup" så kommer jag skära dom resterande kammarna också.
Jag skär också bort från mittenribban som den biten vilar emot på bild 2.





Väntar på delar..... "The item is currently in transit to the destination as of November 20, 2017 at 9:50 am. :("
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Hemkommen från jobb å hunnit köra lite med stockern. Nu är då inkörningen klar så blir väl å montera på hjälpfläkten i veckan!

Samt kasta min förbaskat klappsluta camso 280 i soporna. När man börjar ha mindre än 50% av kammarna kvar.
Då går de sakta uppförs.... :D

 
Last edited:

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Liter bilder från första kördagen iår. Glömde lägga in dom tidigare så jag gör det nu. Det var från 25:e november.




26:e november.




Var och inhandla lite personliga julklappar på Eson. Tanken var bara fotsteg då jag råka knäcka ena. Men det blev ju självklart mer... :evil:




Sedan till den riktiga jackpoten av julklappsshoppingen. Den nya underhood väskan till axys. Jag säger bara jösses vilken uppgradering från pro-riden!!!
Ordentligt bra med plats i google facket (2st + handskar lätt), samt ett sidofack för rem och diverse viktiga verktyg (remspänning & mattspänning t.ex)








Sedan har jag börjat finputsa på min custom tunnelförstärkning/båge från JIIG här på forumet. Förjävla fin passform på den! Slog till på en i 4mm 7075alu, då jag är rädd att det kommer bli rejäla påfrestningar av den nya boggin runt dropbracket och framåt.
Den kommer nitas ihop med en förstärkningsplatta på insidan av tunneln som också integrerar en ny dropbracket.
Blir att pulverlacka dessa i RAL5017 som är den närmaste jag kan hitta mot denna babyblåa polarisfärg.



 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har också börjat förbereda för turbomontering. Luftburken på axysen tycker jag lämnar lite att önska, särskilt när man kör skotern på ett sleddeck.
Samt vill jag förse snurran med lite mera syre. Så jag slog två flugor i en smäll å styrde upp detta.







På torsdag kommer det en liten update.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.617
98
48
Örnsköldsvik
Du som jag upplever det, kör rätt hårt, har du med dig någon extra QD rem ut du? Kör du Skinz väska för den isf eller vad är det som gäller? Har Polarise en egen för det? Tänker att det kanske gått att implemetera i den nya underhusvväskan. Men klart då hade ju förvaringen för annant krympt.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Alltså jag har slutat med de. För dom håller så sjukt bra nu att de ej behövs. Händer olyckan så har man reserven i bilen. Då får kompisen åka å hämta den.

Dom viktigaste verktygen kan vara bra å ha, samt ett litet första hjälpen kit på någon av skotrarna som är med å kör.

I bilen har jag dock en låda med verktyg och reservdelar som t.ex framvagn, remmar, stift, soppa, boggihjul, broms handtag, primärfjädrar och skidgummin.
Samt de viktigaste av allt. En stor rulle gorillatape och diverse spännremmar.