Börjar tappa förtroendet för skidoo :(

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Någon kanska har läst mitt tidigare inlägg, men glöm det helt och hållet.
Frågorna/frågan gäller en ski doo rev 600 03a. Stort tack till er som tar er tiden att läsa & försöka hjälpa.


När jag ska starta den, behövs MINST tre drag och fullgas hela tiden annars startar den inte. När den går igång bluddrar den/fyrtaktar i mängder några sec när jag håller fullgas, sen går den perfekt. Sen om jag ligger & puttrar lite så fyrtaktar den/bluddrar och går därefter lika orent som när jag startade första gången, Tar ca 3-5s med fullgas så går den rent igen. Samma visa om & om igen.


Har Rengjort förgasarna flera gånger, provat med startgas om tjuvluft men inte gick den upp i varv inte. Har haft lös reedsen/reedkorgen och där visade det sig att reedventilerna inte håller helt tätt. Vissa reeds av de åtta som finns är ständigt öppna & vissa känner man är riktigt mjuka. (har provat vänt på dem men nästa dag då jag skruvade isär samma grejer så var det en ny glepa i reedsen) Kan även tillägga att efter jag kört så droppar det alltid 0.5-1dl bensin på marken.


1. Min gissning: Reedsen håller inte tätt på lägre varv så cylinder/vevhus blir fyllt & den börjar blöddra då jag ska dra på? Dessutom på högre varv så hinner den bensinen som läkte på låga varv förbrännas och den går som den ska?

2. Farsgubben min gissade på bränsle pumpen var paj/hängt sig så den ständigt pumpar bensin när den är igång så den får allt för mycket?

3. Kan en läckande vevaxeltätning/packbox skapa detta sympton?



Pipan var det även ca 1dl bensin i när vi kollade! Mycket att läsa, jag vet. Uppskattar verkligen alla tips om vad som skulle kunna vara fel.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Låter som att du har kassa reds eller att nålventilen är pajj.
Skulle det vara vevaxel tätningarna skulle maskninen bara gå på tomgång eftersom den pumpar inte fram nog med soppa då.
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Bensinpumpen drivs väl av tryckpulser från vevhuset via en slang , är membranet paj i pumpen kan man fylla vevhuset med soppa.
 

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
samma var det för mig då var det grenrörs packningen som var deet en liten spricka i. sen när motorn vart varm så öppnades den så den gick dåligt
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Låter som att du har kassa reds eller att nålventilen är pajj.
Skulle det vara vevaxel tätningarna skulle maskninen bara gå på tomgång eftersom den pumpar inte fram nog med soppa då.
Precis .. reeds eller nålventil.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Bensinpumpen drivs väl av tryckpulser från vevhuset via en slang , är membranet paj i pumpen kan man fylla vevhuset med soppa.
Om membranet är paj pumpar den väl inget bränsle alls.

Det låter absolut som det är nålventilerna som inte håller tätt, reedsen har väl inget att göra med att den är sur när man ska dra igång den. Att ha full gas när man rycker igång den är precis den medicin som behövs när den är sur, tror att nålarna inte orkar hålla tätt speciellt när den varm eller har stått parkerad i utförsbacke.
Prova att ställa den i uppförsbacke när du parkerar och du ska se att den är mycket lättare att dra igång. Byt sen givetvis nålventilerna.
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Nålventil stämmer nog bättre som sagt.

precis byt nål ventilerna sen ska du se att prbleme är löst.. hade typ samma problem med min förra skoter.. men prova att ta lös dom och ge dom en riktig rengöring först det kan funka för ventilerna är inte billiga..
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
om reedventilerna har stora glapp mellan läpparna så tycker ajg att du ska fixa nya sånna också.. den kan spotta tillbaka en hel del soppa ut genom förgasan om dom inte sluter tätt, men nålventilen kan också vara trasig men inte är det då pga det den blöddrar.. den ska inte få in mer soppa än vad den fått förut..

om nån vet varför den skulle få mera så förklara för mig : ), för jag tror juh inte det ska gå... : p
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
om reedventilerna har stora glapp mellan läpparna så tycker ajg att du ska fixa nya sånna också.. den kan spotta tillbaka en hel del soppa ut genom förgasan om dom inte sluter tätt, men nålventilen kan också vara trasig men inte är det då pga det den blöddrar.. den ska inte få in mer soppa än vad den fått förut..

om nån vet varför den skulle få mera så förklara för mig : ), för jag tror juh inte det ska gå... : p
Om inte nålventilerna stänger så kommer flottörhuset att överfyllas med bensin och det kommer då att tränga in i förgasaren genom huvudmunstycket= mycket förmycket bensin på låga varv. Därav har han soppa i pipan också, det rinner rätt igenom.

Blås rent nålventilerna med tryckluft, ev justera läpparna som stänger ventilerna lite lite så ska du se att problemet är löst.
 

MarreX

Aktiv medlem
21 apr 2007
87
0
6
Rossön
Var precis lika på min, var nålventilen i en förgasare.
Garanterar att det är samma för dig, som sagt rengör den, blås rent med tryckluft.
Stänger den ändå inte så kan du vinkla upp läppen lite!

Lycka Till
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
lars: hmm, har aldrig tänkt på det så. låter faktist vettigt!.
men det mesta överflödet far igenom överflöds kanalerna.. men men lät helt logisk iaf!! :)

nålventiler är inte billigt, testa blåsa igenom dom isf, eller så försöka repa dom gamla med slip pasta..
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
samma var det för mig då var det grenrörs packningen som var deet en liten spricka i. sen när motorn vart varm så öppnades den så den gick dåligt
Den går lika dåligt kall som varm.




Till alla andra: Tackar så hemskt mycket för er tid, har inte haft någon internet uppkoppling därför har jag inte kunnat kika in tills nu. Första jag gör i morgon är att ta en eller två extra kollar på nålventilerna efter de tips ni gett mig. Kanske har några mer funderationer ang just detta & justeringar! så ha tråden i minnet är ni snälla.

Tusen tack.


Edit: Kan tillägga nu efter rengörningen så håller båda nålventilerna tätt! Innan var det en katastrof, läckte hur mycket som helst! Nu ska jag bara skruva tillbaka grejerna i morrn och hoppas på det bästa! :) tackar!
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Edit: Kan tillägga nu efter rengörningen så håller båda nålventilerna tätt! Innan var det en katastrof, läckte hur mycket som helst! Nu ska jag bara skruva tillbaka grejerna i morrn och hoppas på det bästa! :) tackar!
Det var felet!