Böteskostnad?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
När tråden är endå på gång.
Bötes kostnader för oreggad skoter?
Blir det 1500kr pga ingen reg plåt. Lite svårt för dom o veta om den är reggad eller inte då? . ..:rolleyes:


//Rasmus
Plus brukande av oregistrerat motorfordon ...
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Många ovanligt korkade inlägg på den här tråden
Om man kör på tex en skidåkare på skoterleden (vilket faktiskt är olagligt) och skadar denne så får du kanske en livslång skuld på 1000000kr istället för att lägga ut några fjuttiga hundralappar på en trafikförsäkring, har man pengar att köpa en skoter så nog f*n måste man orka med en försäkring

Ang försäkringsbedrägerier, så vem f*n inbillar ni er får betala för dessa, jo just det försäkringstagarna, inte är det försäkringsbolagen om nu någon i sin enfald trodde detta

Ang. av/påställning av skotrar om detta sker flera ggr/säsong är det ju förståeligt att somliga bolag har upphört med den möjligheten och att andra har reducerat den, att även att vägverket vill hejda detta ofog med 50kr/reg är ju ganska naturligt. Begrunda all den hantering som försäkrigsbolag och VV skall utföra om många skoterägare av/påställer sin skoter 10-30 ggr/säsong
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
dom flesta försäkringsbolag kör väll med helårsförsäkring?
det är väll nästan bara trygghansa som har det gammla vanliga systemet?
 

Tjernell

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
47
Hudiksvall Sverige
Jag blir oxå nyfiken på vilket försäkringbolag du använder? Jag använder Trygg-Hansa och ställer av och på min skoter, DOCK får jag bara ställa av och på två ggr/säsong och kan alltså inte ställa på så fort jag ska ut och köra.

Kan inte låta bli heller att säga att köra försäkrat är en självklarhet.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Puffen, Quethec m.fl; Jag känner ju inte till hela historien mer än han som hade skotern, men det kan ju tänkas att grannen var med och åkte, och därmed visste om hur det förhöll sig? Eller var det ett sånt där sk*thål som undrar hur man har "råd med en sån fin skoter när man redan har så fin bil/hus/mc/kärring(välj vad som passar)"
Surfar man in på vv.se så står det ju faktiskt vilket bolag man har valt att försäkra i-vet dock inte om infon står där även om det är avställt...
Summa summarium är jag kluven-samtidigt som jag tycker att det är rätt åt honom, känner jag med honom på samma gång. Jag har också varit ute och kört med skotern avställd, visserligen bara på lägdan bakom garaget-men det kan hända saker där med.
En sak är klar-jag har även om jag visste att han körde avställt och tyckt att han var en idiot för den saken, inte ringt försäkringsbolaget.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Kan ju vara så att hela historien är påhittad för att dölja att han i själva verket körde onykter och polisen vart inblandad...inte så där jätteovanligt fenomen.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Plus brukande av oregistrerat motorfordon ...
Men hur ska de veta att den är oreggistrerad, visst dom kan ju kolla upp mitt person nummer o se att jag inte äger någon sådan skoter men kan ju ha lånat den av en kompis etc.?

Är det någon rutin för dom att ifall en skoter inte har reggplåt kolla upp om den är registrerad?

(kanske låter som en dum fråga, men har aldrig blivit stoppad)

//Rasmus
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men hur ska de veta att den är oreggistrerad, visst dom kan ju kolla upp mitt person nummer o se att jag inte äger någon sådan skoter men kan ju ha lånat den av en kompis etc.?

Är det någon rutin för dom att ifall en skoter inte har reggplåt kolla upp om den är registrerad?

(kanske låter som en dum fråga, men har aldrig blivit stoppad)

//Rasmus
Har din skoter ett chassinr?

Isåfall så kollar man chassinr mot vägverkets databas och ser om någon skoter finns inreggad med just det chassinumret..

Har din skoter inget chassinr.... ?

Alla inreggade skotrar har ett alltså dom som inte har ett =

oreggade ...
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Många ovanligt korkade inlägg på den här tråden
Om man kör på tex en skidåkare på skoterleden (vilket faktiskt är olagligt) och skadar denne så får du kanske en livslång skuld på 1000000kr istället för att lägga ut några fjuttiga hundralappar på en trafikförsäkring
Vad är det som är olagligt?? Att köra på en skidåkare?
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Vad är det som är olagligt?? Att köra på en skidåkare?
Tillhör du oxå den vilsna kategori som tror att skoterleder endast är upplåtna för skoteråkare, skoterled = allemansled

Så till din fråga, använd natten till att fundera och låter oss veta under morgondagen vad du kommit fram till
 

rotaxkungen

Aktiv medlem
9 jan 2008
80
0
6
Har personligen inte råd att helförsäkra skotern" 21921 kr/år"därför bytte jag till halvförsäkring och kör med insidan av njuren.

Personligen tycker jag att försäkringsbolagen skulle sänka Helförsäkringspremien till några futtiga tusenlappar,men sen höja självrisken för vagnsskada till 20-25000...då kanske folk körde lite mer aktsamt med sina skotrar i vetskapen att det blir svindyrt att nyttja försäkringen.
Men då blev det vell ännu fler försäkringsbedrägerier istället " suck"
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Tillhör du oxå den vilsna kategori som tror att skoterleder endast är upplåtna för skoteråkare, skoterled = allemansled

Så till din fråga, använd natten till att fundera och låter oss veta under morgondagen vad du kommit fram till
Genom meningsbyggnaden kan man även tolka ditt första inlägg som att det olagliga består i att köra på skidåkarna, jag gissar att det är det han tänker på?
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Genom meningsbyggnaden kan man även tolka ditt första inlägg som att det olagliga består i att köra på skidåkarna, jag gissar att det är det han tänker på?

Precis!! Eftersom jag noterat i någon/några trådar att det finns någon/några som uppfattar en skidåkare på skoterled som mer eller mindre lovligt byte så jag fann mig för tydlighetens skull nödvändigt att poäntera detta
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ok, jag trodde det var tal om missuppfattning. Kan själv tycka att det är extremt irreterande när man möter en skejtande skidåkare på leden när det går ett skidspår två m. parallelt med skoterleden, men det är ju tyvärr bara att gilla läget.
Och även om man hade rätt att köra på dom om "dom var på min planhalva" så är det kanske inte sådär jättesmart ide-jämför med dom som tycker att det är kul att sparka på dom som ligger.
*Jisses vilket svammel, tillbaka till topic innan jag börjar prata om maskrosvin eller nåt!*

Peace!
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Många ovanligt korkade inlägg på den här tråden
Om man kör på tex en skidåkare på skoterleden (vilket faktiskt är olagligt) och skadar denne så får du kanske en livslång skuld på 1000000kr istället för att lägga ut några fjuttiga hundralappar på en trafikförsäkring, har man pengar att köpa en skoter så nog f*n måste man orka med en försäkring

Ang försäkringsbedrägerier, så vem f*n inbillar ni er får betala för dessa, jo just det försäkringstagarna, inte är det försäkringsbolagen om nu någon i sin enfald trodde detta

Ang. av/påställning av skotrar om detta sker flera ggr/säsong är det ju förståeligt att somliga bolag har upphört med den möjligheten och att andra har reducerat den, att även att vägverket vill hejda detta ofog med 50kr/reg är ju ganska naturligt. Begrunda all den hantering som försäkrigsbolag och VV skall utföra om många skoterägare av/påställer sin skoter 10-30 ggr/säsong
Håller med till 100% Har du råd till skoter så har du väl råd till soppa och försäkring oxå. Denna diskution borde inte ens finnas, f-n så korkat att tro att det blir billigare försäkringar om alla gör FB. Idioti!
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Tillhör du oxå den vilsna kategori som tror att skoterleder endast är upplåtna för skoteråkare, skoterled = allemansled

Så till din fråga, använd natten till att fundera och låter oss veta under morgondagen vad du kommit fram till
Jag vet att en skoterled är allmän farled. De flest vet även att det inte är lagligt att köra på folk....
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: Böteskostnad?

böterna kostar 1500 kr om man inte har någon reg-skylt,
1200 kr om man åker fast å skotern är avställd..
jag fick böta 750 kr för att jag inte hade nån regskylt, och dom frågade varför och jag svarade att jag hade rullat i ett sandtag och haft skylten på rutan, och det var bara skrot kvar av rutan, så jag lämnade den, men i själva verket hade jag inte reggat in min iq då;p men ruta på iq HAHA xD . störtskön snut:p
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: Böteskostnad?

Har din skoter ett chassinr?

Isåfall så kollar man chassinr mot vägverkets databas och ser om någon skoter finns inreggad med just det chassinumret..

Har din skoter inget chassinr.... ?

Alla inreggade skotrar har ett alltså dom som inte har ett =

oreggade ...


alla skotrar som kommer ut från fabrik har väl ett chassi nummer ? förutom vissa rääcers.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sv: Re: Sv: Böteskostnad?

alla skotrar som kommer ut från fabrik har väl ett chassi nummer ? förutom vissa rääcers.
Inte riktigt säker på vad du är ute efter med det inlägget men visst är du medveten om att det går att plocka bort chassi nr?