Bengansmotor

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
kan tillägga nu, att delen som saknades i mitt paket fick jag som dom lovat, idag, i rekommenderat brev. Dom hade även lagt med en stor "black magic" klibba. så JAG upplevde inte några problem med dom!
Det är ju klart att de gör så, efter att de har läst den här tråden.
 

SEsnopro

Medlem
12 mar 2012
18
0
1
Beställde repsats till en variator, gick väldigt fort att få svar på mailet samt snabb leverans men har hört polare som tycker att dem kan vara svår att få tag i.
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Håll i dig för nu ska du få en laddning hemmasnickrad juridik.

När vi skriver saker här på forumet så omfattas det av lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor. I korthet innebär det att ägaren till hemsidan har det fulla ansvaret för vad som blir skrivet här.

Om en artikel blir publicerad i en tidning med utgivningsbevis, vilket snowmobile har, så träder automatiskt tryckfrihetsförordningen in och då kan tidningen och ägarna skydda sig bakom grundlagen, inklusive källskydd, viss ansvarsfrihet och att personuppgiftslagen upphör att gälla.

Om någon blir upprörd över forumet så kommer den vanliga gången med polis, förundersökning, åklagare och brottmål att gälla. Polisen kommer såklart att lägga ner ärendet i brist på spaningsresultat trots att du samlat in alla bevis. En privatperson kan förstås väcka åtal också, men det kostar.

Om någon blir upprörd över tidningen så blir det ett tryckfrihetsmål med jury och justitiekanslern där tidningen måste bevisa att allmänintresset av att veta sanningen var större än skadan som en privatperson blir drabbad av. En skoterlurare är i högsta grad relevant för en skotertidning så hur snowmobile kan förlora det målet förstår jag inte.

Kort sagt så balanserar ni mycket längre in i lagens gråzoner om bengansdiskussionen förs på forumet än i tidningen.
Kul med lite juridik på ett skoterforum. Det är inte alls illa för att vara hemmasnickrat men det är ändå inga råd jag skulle lämna till en skribent på en tidning.

- I sak är 1998 års lag tillämplig men den tar sikte på grövre brott i 16 kap. BrB (exempelvis hets mot folkgrupp) och intrång i upphovsrätt.

Att på ett forum diskutera problem med uteblivna leveranser, dåliga utförda arbeten etc. innebär ingen risk. Däremot är gränsdragningen mot vad som utgör förtal enligt 5:1 BrB diffus, så man bör vara försiktig i sin kritik och inte ta i så det knakar.

- Förtal i samband med tidningsutgivning resulterar i ett tryckfrihetsmål precis enligt arjeplogarns redovisning. Det blir dock svårt att hävda att det är av allmänintresse att sprida uppgifter om en "skoterlurare".

Hur mycket vi än gillar skotrar så utgör vår hobby ett särintresse och inte ett allmänintresse i juridiskt mening. Att en politiker misstänks för något brott är ett bra exempel på ett allmänintresse. Det finns en anledning till att tidningar inte går ut med namn och bild på någon innan denne är dömd. Förtal i tryckt form utgör tryckfrihetsbrott och det vill man undvika.

Så det är mao. ingen bra idé att skriva ner en person eller företag i en tidning utan att en dom tidigare avkunnats. Alternativt kan man skriva om någon som misstänkt - dock måste en förundersökning ha kommit igång.

- Anledningen till att polisen inte skulle utreda misstänkt förtal (på internetforum) är för att det inte faller under allmänt åtal och inte på grund av bristande bevisning eller "spaningsunderlag".

- Enskilt åtal kan bli dyrt men vill man driva en förtalsprocess gör man det enklast och billigast i ett förenklat tvistemål där man yrkar skadestånd för förtal. Småmål är inte dyra i och med att de oftast klaras av utan juridiska ombud.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Kul med lite juridik på ett skoterforum. Det är inte alls illa för att vara hemmasnickrat men det är ändå inga råd jag skulle lämna till en skribent på en tidning.

- I sak är 1998 års lag tillämplig men den tar sikte på grövre brott i 16 kap. BrB (exempelvis hets mot folkgrupp) och intrång i upphovsrätt.

Att på ett forum diskutera problem med uteblivna leveranser, dåliga utförda arbeten etc. innebär ingen risk. Däremot är gränsdragningen mot vad som utgör förtal enligt 5:1 BrB diffus, så man bör vara försiktig i sin kritik och inte ta i så det knakar.

- Förtal i samband med tidningsutgivning resulterar i ett tryckfrihetsmål precis enligt arjeplogarns redovisning. Det blir dock svårt att hävda att det är av allmänintresse att sprida uppgifter om en "skoterlurare".

Hur mycket vi än gillar skotrar så utgör vår hobby ett särintresse och inte ett allmänintresse i juridiskt mening. Att en politiker misstänks för något brott är ett bra exempel på ett allmänintresse. Det finns en anledning till att tidningar inte går ut med namn och bild på någon innan denne är dömd. Förtal i tryckt form utgör tryckfrihetsbrott och det vill man undvika.

Så det är mao. ingen bra idé att skriva ner en person eller företag i en tidning utan att en dom tidigare avkunnats. Alternativt kan man skriva om någon som misstänkt - dock måste en förundersökning ha kommit igång.

- Anledningen till att polisen inte skulle utreda misstänkt förtal (på internetforum) är för att det inte faller under allmänt åtal och inte på grund av bristande bevisning eller "spaningsunderlag".

- Enskilt åtal kan bli dyrt men vill man driva en förtalsprocess gör man det enklast och billigast i ett förenklat tvistemål där man yrkar skadestånd för förtal. Småmål är inte dyra i och med att de oftast klaras av utan juridiska ombud.
Väl skrivet. Kul att vi har en jurist här, då får vi ordentliga besked i alla fall.

Skoterhobbyn är ett särintresse och snowmobile är en tidning med en särställning då den ges ut till en särskild målgrupp. Tidningen är helt inriktad på att skriva om detta särintresse och köparna av tidningen förutsätts ha anknytning till detta särintresse. Kan du säga att denna nyhet inte har ett tillräckligt stort allmänt intresse hos tidningens målgrupp och att detta tillsammans med tidningens begränsade spridning inte uppfyller det juridiska kravet för allmänintresse?

Förtal blir det när när man får någon annan att verka klandervärd "dock ej om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgift i saken och han visar att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den."
Om man följer alla pressetiska regler och dessutom, vi utgår för resonemangets skull från att han är skyldig, uppfyller båda ovanstående rekvisit så torde det finnas grunder för tidningens frikännande.

Svensk poliskår är troligtvis västvärldens sämsta och har satt i system att slentrianavskriva en rad olika brott under rubriken "inga spaningsresultat". Troligen finns det något ärende angående bengans nånstans, troligen har ärendet blivit avslutat också. Men om det mot förmodan ligger och skräpar en förundersökning nånstans så är det väl bara att hämta ut den från närmaste tingsrätt, förutsatt att den gjorts offentlig. Det är ju om inte annat det en tidning är till för.
 
Last edited:

salorer

Medlem
24 okt 2013
26
0
1
jag vill ha min motor tillbaka !! varför svarar ni aldrig mej de har fan gått 1 år snart?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Någon som hört av sig till Engström? Det skulle vara intressant med lite grävande journalistik i skoterbranschen. Och kanske rensa upp lite för det finns en hel del att önska hos vissa handlare. T.om kanske titta och undersöka varför svenska handlare ofta måste ligga på 3-dubbla priser, jämfört med USA, på original reservdelar. Något led i Sverige måste tjäna skapliga pengar.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Någon som hört av sig till Engström? Det skulle vara intressant med lite grävande journalistik i skoterbranschen. Och kanske rensa upp lite för det finns en hel del att önska hos vissa handlare. T.om kanske titta och undersöka varför svenska handlare ofta måste ligga på 3-dubbla priser, jämfört med USA, på original reservdelar. Något led i Sverige måste tjäna skapliga pengar.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Skulle vilja veta varför dom kan ha sånt helvetes prispåslag mot USA-priserna. Gräv gärna i det :)
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
kan meddela att INGEN har hört av sig hittills, ska jag släppa detta?
-eller ska vi göra en "uppdrag granskning" ?
JAG törs!:boxing: men måste ha kött på benen och det måste ni drabbade bistå med.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Skulle vilja veta varför dom kan ha sånt helvetes prispåslag mot USA-priserna. Gräv gärna i det :)
Skoterdelar är väl en sak , de åker ju båt över atlanten, musikskivor däremot bränns
ut på plats här i Sverige och ökar på ett mirakulöst sätt i värde från 9,90 dollar inkl
fri frakt inom USA till 189 SEK på "najs prajs"-hyllan på macken !!!!
 

i440xcr99

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Borlänge
Skulle vilja veta varför dom kan ha sånt helvetes prispåslag mot USA-priserna. Gräv gärna i det :)
Ja, det vore lite intressant.
2014 Polaris Switchback® 800 Assault i USA 84K SWE 143K.
2014 Ski-Doo Renegade Adrenaline ACE 900 USA 69K SWE 114K
Flåt för OT mitt inlägg har inget med Bengan att göra.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
kan meddela att INGEN har hört av sig hittills, ska jag släppa detta?
-eller ska vi göra en "uppdrag granskning" ?
JAG törs!:boxing: men måste ha kött på benen och det måste ni drabbade bistå med.
Tycker det är lite konstigt att så pass många skriver av sig i trådarna om hur arga och besvikna de är på Bengan men att ingen hör av sig till Engström när han kan tänka sig att ta upp det och kanske göra någon skillnad?

Fan stå på er ni som har haft problem! annars är det inte ett dugg konstigt att Bengan fortfarande kan hålla på och kommer kunna fortsätta på detta sätt..
 

salorer

Medlem
24 okt 2013
26
0
1
jag har blivit blåst av Bengan o jag har e post o allt kvar..... min skoter skar i hop så jag leta en ny motor så jag hitta hans sida o jag fråga om han hade en ny motor till min skoter o de hade han så då fråga jag om han kunde ta min motor som inbyte så jag fick ner priset lite på den o de fick jag så jag skicka min motor till han o de jick nån månad o jag tjata på han hella tin att jag ville ha den nya men jag fick den aldrig så då sa jag att jag vill ha till baka min motor så köper jag en motor från nån annan så han skicka tillbaka den till mej men han skulle ha 14000 för att jag skulle få tillbaka den o jag sa att jag betalar inte för min motor men sen sluta han svara o jag har inte fåt tag på han en i dag :/ o de är säkert mer en ett år sen nu :/ HJÄLP MEJ NÅGON :,(
 

salorer

Medlem
24 okt 2013
26
0
1
kan meddela att INGEN har hört av sig hittills, ska jag släppa detta?
-eller ska vi göra en "uppdrag granskning" ?
JAG törs!:boxing: men måste ha kött på benen och det måste ni drabbade bistå med.
jag är med jag har all e.post kvar som bevisar att han har gort jävligt fel