Bensin

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Politik och jag går inte ihop alls! så det kan jag inte yttra mej om...ända jag ha fått fö mej är att dom som styr å bestämmer måste vara helt ***** störd...Seriöst vad är bra med sverige igentligen?

Men att bensinen är för dyr det tycker väll alla ?!?! gör man inte det anser jag att man är en 08 eller utvecklings störd som inte fattar bättre...jag bor i västernorrland och fritidsintressena här är motorfordon oftast iaf! cross,skoter,bil OSV..

Fan ta regeringen ..!!!
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Scaleos aka Skalost, jag tog mitt kort för 3 år sen, och då kostade bensinen ca 11kr. Möjligt att det är billigare neröver sverige... I Jämtland där ja bor är soppan dyrast i hela landet :S
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Länge sen du var sjuk tydligen.
Jag är förkyld nu :eek:

Lite googlande på sjukvårdskostnader gav följande (kalifornien):

En bra sjukförsäkring kostar i runda slängar 500-1000 $ i månaden per familj, köps den via arbetsgivaren (subventionerat) går det på en tredjedel.
Utöver det så får man oftast betala 10-30% av den reella kostnaden vid sjukdom, exempel:
- 10-15 min läkarbesök 150-200$.
- Benröntgen ca 700$.
- Åka akutambulans ett par kilometer 1500$.
- Förlossning inkl en natts privatrum 15000$.

I USA får man den vård man har råd med, har man ingen försäkring får man inte bli sjuk. Fattiga kan ansöka om diverse bidrag.

Att läsa vid universitet i USA kostar 15-40 tusen dollar per år.

Edit: Mer om det fantastiska landet i väster.

- Ingen uppsägningstid, om chefen säger "kom inte hit imorgon" så är det bara att gilla läget.
- 25% av amerikanerna har ingen betald semester och dom som har det får i genomsnitt 14 dagar.

Nä, nog fan är det bättre i Sverige ändå.
 
Last edited:

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
8.06 var väl vad dieseln låg på för ca 3 år sedan vad jag vill minnas iaf. Nu är den tillochmed dyrare än 95! :O
Det här kan jag dock inte fatta logiken i, om nu politikerna vill ha ner koldioxdutsläppen - varför håller man inte nere dieselskatten? Diesel är det energieffektivaste bränslet som finns i dagsläget.
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
OKQ8 eller Statiol har ju alltid haft högst priser på drivmedel. Skulle vilja se lista på uno X eller bilisten. Är ganska säker på att jag tanka för 8.06 per liter på bilisten för 2.5år sen.
Hehe, jadu. Om UnoX konstant ligger 3 spänn under Statoil och OKQ8 så betyder det att du betalar 9.50 litern där nu och det är väl inte så farligt? Konstigt att Uno inte är populärare än det är :ciao:

Allvarligt talat , Jets obemannade är oftast billigast här och det skilljer sig på sin höjd 30-40 öre mot Statoil på andra sidan gatan.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Okej kan ha varit så att det var, när jag tanka bensin för första gången till skotern den låg på 8.06kr. Aja sånna siffror kommer man nog aldrig att få se igen i Sverige.
 

Gilmour

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Bensin, snus och pilsner kommer hur dyrt det än blir ändå inte upp i sitt rätta värde!
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Gnäll, gnäll, vänd på steken istället. Typiskt oss svenskar att gnälla på USA. Är så jäkla less på dessa wannabe hata usa sossar. Gnäller på de som gör något men själv så sitter man på arslet och gör absolut inget. För att bidra tråden med något så köpte jag 95 för cirka 9.50 för två år sedan (tror jag). Vanligtvis så var det runt 10kr.
 
Last edited:

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Gnäll, gnäll, vänd på steken istället. Typiskt oss svenskar att gnälla på USA.
Det här är en gnälltråd men jag är inte den som gnäller, tanka och var glad.

Är så jäkla less på dessa wannabe hata usa sossar. Gnäller på de som gör något men själv så sitter man på arslet och gör absolut inget.
Vad fan har detta med nått att göra? Vi har borgerlig regering nu. Jag hatar inte USA. Wannabe är ett fjantigt ord och passar inte in i din mening. Jag sitter inte på arselet och tjänar därför bra vilket gör att jag kan betala för soppan utan att lipa. Ta en Treo för helvete.

För att bidra tråden med något så köpte jag 95 för cirka 9.50 för två år sedan (tror jag).
Fabla om 9.50 för två år sedan är knappast att bidra med något, visa nå konkret istället för "tror jag".
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Det här är en gnälltråd men jag är inte den som gnäller, tanka och var glad.



Vad fan har detta med nått att göra? Vi har borgerlig regering nu. Jag hatar inte USA. Wannabe är ett fjantigt ord och passar inte in i din mening. Jag sitter inte på arselet och tjänar därför bra vilket gör att jag kan betala för soppan utan att lipa. Ta en Treo för helvete.



Fabla om 9.50 för två år sedan är knappast att bidra med något, visa nå konkret istället för "tror jag".
Med att sitta på arslet så tänker jag på regeringen, inte individen i fråga. Det är en jäkla massa gnäll om usa, och det har tom blivit inne att hata usa, som att blondera håret eller vara ung vänster. I och med det så blir jag grinig så fort folk börjar snacka skit om usa, ta inte åt dig personligen. Och tyvärr så skriver jag inte ner hur bensinpriset var för två år sedan när man tankade bilen, men i roslagen så kostade det runt 9.50 till 10.** kronor.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
grät nästan när jag tankade sist... för 2 år sedan så kunde man få en 20liters dunk med soppa för 198 kr, nu ligger väl det på kring 260 kr?

det svider inte när man tankar, det bränner!
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Med att sitta på arslet så tänker jag på regeringen, inte individen i fråga. Det är en jäkla massa gnäll om usa, och det har tom blivit inne att hata usa, som att blondera håret eller vara ung vänster. I och med det så blir jag grinig så fort folk börjar snacka skit om usa, ta inte åt dig personligen. Och tyvärr så skriver jag inte ner hur bensinpriset var för två år sedan när man tankade bilen, men i roslagen så kostade det runt 9.50 till 10.** kronor.
Jaja, men jag snackade inte skit om usa så...:hmmmm2: Och jag tror att gnället (som faktiskt finns mot usa, helt riktigt) är mer riktat mot Herr Buske och co (oljelobbyn etc) och deras aktiviteter i Irak, än mot landet som sådant.

Det fanns stationer som sålde soppa för över 12 spänn 2 år sedan också, men det är ju knappast intressant i en jämförelse. Då kollar man ju på års- eller åtminstone månadsmedelvärden över hela landet istället.
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Nåja nåja, det finns nog fler aspekter än våra politiker till att bensinpriset är som det är. Exempelvis nådde nordsjöområdets oljeproduction sin peak kring millennieskiftet och har sedan dess minskat. Råoljepriset pendlade runt 15-20 dollar/fat för 10 år sedan för att stiga till runt 30 dollar/fat vid 2000 och idag är vi väl uppe i ca 90-100 dollar/fat - det är en ökning med 200% på något år bara.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Bensin priset är inte så högt om man tänker efter, snackade med min farfar för ett tag sen om bensinpriset. Han sa att för 20-30 år sen fick man ungefär full tank i bilen (ca 60-70L) för en dagslön, lika som idag. Bensinen kostade mindre förr men så tjänade man också mindre. Men det är inte gratis, gillar inte riktigt att tanka full tank i skotern 2ggr/helg, men dem slantarna har jag kul för!!
 
R

Robin

Nåja nåja, det finns nog fler aspekter än våra politiker till att bensinpriset är som det är. Exempelvis nådde nordsjöområdets oljeproduction sin peak kring millennieskiftet och har sedan dess minskat. Råoljepriset pendlade runt 15-20 dollar/fat för 10 år sedan för att stiga till runt 30 dollar/fat vid 2000 och idag är vi väl uppe i ca 90-100 dollar/fat - det är en ökning med 200% på något år bara.
Men samtidigt är politiken ett stort om inte tom största orsaken till de att bensinpriset är som det är i dagsläget.
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Men samtidigt är politiken ett stort om inte tom största orsaken till de att bensinpriset är som det är i dagsläget.
Förvisso, men inte bara i dagsläget - så har det ju varit sedan skatt och moms blev mer än 50% av totalpriset.