Bensin

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Jaja, men jag snackade inte skit om usa så...:hmmmm2: Och jag tror att gnället (som faktiskt finns mot usa, helt riktigt) är mer riktat mot Herr Buske och co (oljelobbyn etc) och deras aktiviteter i Irak, än mot landet som sådant.
Varav det mesta är konspirationer, tyvärr.
 

rey

Välkänd medlem
8 jul 2007
114
0
6
Luleå
Jag gillar inte skitsnacket från politikerna att det är P.g.a. miljön man höjjer bränsleskatten, Bilarna dricker mycket mindre nu och för att uppnå budgeten så måste man höja skatten sen använder man miljöbilden som en täckmantel.
 
R

Robin

Förvisso, men inte bara i dagsläget - så har det ju varit sedan skatt och moms blev mer än 50% av totalpriset.
Givetvis men det jag menar är att det behöver inte vara så nu enbart för att det varit så förr, eller?

Ja menar säg att bensinpriset sänks med 2kr, tror ni då att folk i majoritet kommer att köra så väldigt mycke mer bara för det?
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Givetvis men det jag menar är att det behöver inte vara så nu enbart för att det varit så förr, eller?

Ja menar säg att bensinpriset sänks med 2kr, tror ni då att folk i majoritet kommer att köra så väldigt mycke mer bara för det?
Nä, men en sak kan vi ju vara säkra på - skulle bränsleskatten mot förmodan sänkas så kan vi garanterat räkna med ökad skatt på annat. Pengarna måste rulla in i stadskassan på något sätt. Att man sedan förtäcker skatteökningar som miljöåtgärder är fult, det kan jag hålla med om.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Nä, men en sak kan vi ju vara säkra på - skulle bränsleskatten mot förmodan sänkas så kan vi garanterat räkna med ökad skatt på annat. Pengarna måste rulla in i stadskassan på något sätt. Att man sedan förtäcker skatteökningar som miljöåtgärder är fult, det kan jag hålla med om.

Jag tycker att politikerna får lära sig prioritera lite, vi vanliga människor får ju prioritera, och är det något man lärt sig så är det att "rätta munnen efter matsäcken" och att det är inte de pengar man får in som gör den stora skillnaden utan de pengar man slipper punga ut med.

Jag är ganska övertygad att många av våra skattepengar både bensinskatt och annat inte skulle behövas i samma utsträckning om regeringen lärde sig hushålla lite. Det lär ju vara våra skattepengar som går till representationsmiddagar, affärsresor och annat liknande, vilka i vissa fall skulle kunna vara nödvändiga, men långt ifrån alla.

När jag betalar 70 öre extra per liter i skatt så tror jag nog att de kronorna knappast går till något överdrivet nyttigt. de går nog hellre till en extra vinare på nästa representationskonto. De tjänar så pass bra i lön att de borde kunna betala själv för väldigt mycket som de "fixar" gratis. Vi vanliga med max en tredjedel eller fjärdedel i lön jämfört med dem får betala sånt själv.
 
R

Robin

Nä, men en sak kan vi ju vara säkra på - skulle bränsleskatten mot förmodan sänkas så kan vi garanterat räkna med ökad skatt på annat. Pengarna måste rulla in i stadskassan på något sätt. Att man sedan förtäcker skatteökningar som miljöåtgärder är fult, det kan jag hålla med om.
Jo givetvis är det ju så men då är det väl bättre att skatten höjs på något annat som på ett bra sätt kan motiveras för en höjningen. För som bensinpriserna är så är dom långt ifrån motiverbart till det höga priset.

Att bensinpriset har följt medelinkomsten är väl inte något jag håller med om, ni har kanske hört talas som "De rika blir rikare och viseversa", även det drar upp siffrorna när medelinkomst räknas ut.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Nu måste vi i Sollefteå området betala 13,10 för 1 liter -95 oktan. Hur är det för er? Har hört att bensinn kan komma att kosta 19,98kr i sommar :(
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
13,99 för diesel utan rabatt i sthlm.
Kör fortfarande lika mycket, är illa tvungen i jobbet, är bara att höja debiteringen på milkonstnaden.
 
B

Biosteel

varför kör du i sthlm när ni har en kollektiv trafik som regeringen så ivrigt förespråkar att man ska använda ? :)
 
R

Robin

Nu måste vi i Sollefteå området betala 13,10 för 1 liter -95 oktan. Hur är det för er? Har hört att bensinn kan komma att kosta 19,98kr i sommar :(
Skönt att man kommer köra på e85 då i sommar:rock: Sprit konvertering is the shiet!
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
varför kör du i sthlm när ni har en kollektiv trafik som regeringen så ivrigt förespråkar att man ska använda ? :)
1; Jag bor i roslagen.
2; Jag jobbar som storköksmontör, en vw caddy är för liten för mig, hänger du med? Jag behöver 300+kg i verktyg och plats för att ta med mig storköksutrustning, ska jag då ta tunnelbanen? :hmmmm2:
3; Jag jobbar i hela Sverige, ska jag ta bussen till Trosa, Uppsala och Södertälje också?
4; Jag kommer inte öht till jobbet utan bilen, det går inga bussar på morgonen.

Välkommen till Stockholms företag norrbo, eller du kanske ska sluta skolan först.
Nej, jag hatar inte norrbor, de flesta är underbara, men en del borde åka ner och lära sig lite, de flesta är trots allt socialdemokrater uppe i norr, säger en del.

Är du inte norrbo så tvivlar jag att du vet hur man jobbar.
 
B

Biosteel

1; Jag bor i roslagen.
2; Jag jobbar som storköksmontör, en vw caddy är för liten för mig, hänger du med? Jag behöver 300+kg i verktyg och plats för att ta med mig storköksutrustning, ska jag då ta tunnelbanen? :hmmmm2:
3; Jag jobbar i hela Sverige, ska jag ta bussen till Trosa, Uppsala och Södertälje också?
4; Jag kommer inte öht till jobbet utan bilen, det går inga bussar på morgonen.

Välkommen till Stockholms företag norrbo, eller du kanske ska sluta skolan först.
Nej, jag hatar inte norrbor, de flesta är underbara, men en del borde åka ner och lära sig lite, de flesta är trots allt socialdemokrater uppe i norr, säger en del.

Är du inte norrbo så tvivlar jag att du vet hur man jobbar.
men hugg mer oxå när det väl går .. jag ställde bara en fråga på den fakta som hade skrivit i ett inlägg och eftersom ni i sthlm har chans att använda kollektiv trafik så kanske det inte är så knepigt att man frågar ? .. för dte är då ett ***** liv om kollektiv trafiken ;)
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
3; Jag jobbar i hela Sverige, ska jag ta bussen till Trosa, Uppsala och Södertälje också?


Välkommen till Stockholms företag norrbo, eller du kanske ska sluta skolan först.
Nej, jag hatar inte norrbor, de flesta är underbara, men en del borde åka ner och lära sig lite, de flesta är trots allt socialdemokrater uppe i norr, säger en del.

Är du inte norrbo så tvivlar jag att du vet hur man jobbar.
HAHA! Kallar du en radie inom 7 mil från Fjollträsk för hela Sverige?

Herregud, inte dåliga fördomar du har om norrlänningar. Tycker du borde åka upp och lära dig lite först innnan du kastar skit på 'oss' som outbildade inkompetenta idioter!

Tror det finns rätt mycket blåa väljare här uppe eftersom Maud lovade att sänka bensinpriset men det var det fetaste valfläsket jag varit med om. Norrlänningar pendlar långt till jobbet och snart har man inte ens råd att åka till jobbet.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
men hugg mer oxå när det väl går .. jag ställde bara en fråga på den fakta som hade skrivit i ett inlägg och eftersom ni i sthlm har chans att använda kollektiv trafik så kanske det inte är så knepigt att man frågar ? .. för dte är då ett ***** liv om kollektiv trafiken ;)
Ja, och du fick ett svar ;)
HAHA! Kallar du en radie inom 7 mil från Fjollträsk för hela Sverige?

Herregud, inte dåliga fördomar du har om norrlänningar. Tycker du borde åka upp och lära dig lite först innnan du kastar skit på 'oss' som outbildade inkompetenta idioter!

Tror det finns rätt mycket blåa väljare här uppe eftersom Maud lovade att sänka bensinpriset men det var det fetaste valfläsket jag varit med om. Norrlänningar pendlar långt till jobbet och snart har man inte ens råd att åka till jobbet.
Kolla på senaste valkartan, där har du svaret.
Fördomar?
Jag jobbar och har semester uppe i norr och som jag sa, de flesta norrlänningar är underbara, men en del verkar inte veta hur saker och ting fungerar.

Jag kör också långt i jobbet, cirka 7500 mil per år har jag för mig.

Norrlänningar är lika korkade som en stockholmare eller Malmö-bo, eller en roslagsbo, som jag.