Commander - Hur är den?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Nå?

Ni som är lyckliga ägare, hur är den?

Nu får ni allt börja höra av er :argh:
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Sv: Commander!

Jag tänker inte ge mig :)

Någon av er har/kör Lynx Commander!

Den mest omtalade skotern i år.

Perkelee!!!
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Sv: Commander!

Hej. Jag var och provkörde Commandern på Stenmarks idag och jag tycker det var en mkt trevlig upplevelse tyvärr så var det lite lite med snö så man kunde inte riktigt prova lössnö egenskaperna :(
Jag har tidigare provat Bearcaten och polaris Widetrack men de var inte alls lika smidiga som Commandern.
Commandern var nästintill lika smidiga att burka runt med som min Nytro Mtx men jag saknade lite effekt tänk om den kunde komma med 800 power tek motorn :p Vad jag fick höra så kommer den troligtvis komma med 600 e-tec.

Gott Nytt År
 

StorIvar

Ny medlem
10 jan 2009
2
0
1
vilhelmina
Sv: Commander!

Här kommer lite info om commander .Jag e helnöjd med körbarheten har hunnit med cirka 80 mil.men nu börjar det att krångla stannar cirka 10 gånger per dag han går på tomgång upp till 3000 varv det är bara att slå av skotern och vänta cirka 40 sekunder sen erä bara att starta så har det hållit på några dagar nu men i går kväll tändes motorlampan och maxvarv 7000.ska lämna inn i morron.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Recension efter ca 80 mil::):):)
Äntligen utveckling efter mellanåren med Yeti 600 SDI, nu är man tillbaks på vikten ST 600:an hade (än så länge bästa allroundmaskin jag haft).
Kört ca 70 mil med Commandern och måste säga att det blivit roligt igen att köra skoter, det är som att köra smalbandare då man vid stående körning i stort sett står på drivaxeln vilket gör att maskinen blir lätt att balansera.
Flyter högt på snön, även på de senaste veckan komna 40-50 cm kallsnö med dålig bärighet, drar vadsomhelst osv

Utvecklingsmöjligheter enligt mitt tycke och utan inbördes prioordning:

1. Aerodynamiken då design gått före nytta med ny huv/vindruta, den samlar/virvlar in oerhörda mängder puder framför föraren om man inte blåser på en bit över laglig hastighet så man kör ifrån det. Kölddraget över knäna blir också jobbigt vid längre tids sittande körning, även i moderata temperaturer, skall finns vindavvisare till Ski Doos bergsmaskiner men jag kommer att pröva tillverka egna.

2. Matt/bandtunnelljudet har i och med aluminiumchassit ökat markant och jag tycker det är märkligt att inte branschen ser över vad som går att göra åt detta.

Maskinellt skulle det vara spännande med en motor lagom prestanda dvs ungefär som idag men med bättre bottendrag, sedan måste ju detta ned i backen också och med högre kamhöjd krävs ju mera motor och bränsle osv, skulle säkert i alla fall handla snabbt om den kom med mera pulver för det är ju så att "det man inte har mellan bena får man ha i tummen".....

Generellt så måste jag också säga att SDI motorn ännu inte för mig visat sin storhet jämfört med en väl injusterad gammaldags förgasare där ST 600 hade för mig samma och till och med bättre bränslevärden versus Yetin och dessutom ett bättre bottendrag då man drog tungt.

Sammanfattningsvis har Lynx iom Commandern/Grand Touring tagit ett stort kliv för oss som vill ha en driftsäker maskin, ta oss fram i alla fören, förflytta familjen eller tungt lastade kälkar i högt tempo... , eller någon gång hålla stumt och trixa lite......
Får återkomma då den fått lite tunga pulk och vedalass mil i sig men det ser ljust ut.

Brukartips efter inkörning för att få snurr på grejorna är att ställa justeringen av primären till läge 4 så får maskinen mera ork och varvar ut utan problem, passa er dock för att övervarva

Passa på att testa imorgon om Kenneth har med sig Grand Touringen, skulle tro att det blir kö till dennna maskin så var tidigt ute
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Finns det några fler commanderpiloter därute som börjar märka av några problem, "over there" skall de ha lite bekymmer med växellådorna på Ski Doo:s XU.
Det uppmärksammas även det jag själv konstaterat då jag när det nu vart -30 gjort ingående garagestudier av maskinen.
Front och bottenpanelerna verkar gjorda i ett plastigare material än det varit på tidigare ex Yetichassit, känner man på dem utomhus vid -25 så känns de mycket bräckligare än tidigare.
Okej, kanske sportmaskinsåkarna levt med detta i flera år men för oss som iinte är vana att ta en omväg för lite sly så, visst går det att åtgärda med bukskydd osv men det är lite irriterande att börja köpa tillbehör till en maskin för 120´+.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Sv: Commander!

Det låter som om nödstoppen (DESS) inte sitter i riktigt

Här kommer lite info om commander .Jag e helnöjd med körbarheten har hunnit med cirka 80 mil.men nu börjar det att krångla stannar cirka 10 gånger per dag han går på tomgång upp till 3000 varv det är bara att slå av skotern och vänta cirka 40 sekunder sen erä bara att starta så har det hållit på några dagar nu men i går kväll tändes motorlampan och maxvarv 7000.ska lämna inn i morron.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Inga nya omdömen från er ägare?
He ä ju så me kara´n inblande, ä he tyst så ä he bra!!:ciao:

Nåväl, skämt åsido so far en perfekt maskin för mig, håller man stumt så tar det minst 100 m innan han sätter ned skidorna och med lastad Nila bakom så blir det hundra meter till, funkar dra rejäla vedalass med också och även en tur med smalbandsåkarna utan att bli efter, jovisst, man får ju t o m åka tillbaka och bärga de som kört fast eller havererat men det bjuder man ju på när det handlar om "bredband till folket".

Maskinellt så går ju SDI:n bra men då jag inte på denna eller Yetin sett bättre bränslevärden än på ST 600, snarare tvärtom så väntar jag på Etec innan det blir byte nästa gång.
Går också att dra sladd med ett par timmar då och då iom elektriska kylfläkten.

Chassiemässigt funkar det bra, man slipper känna de små vridningar Yetin och tidigare ST 600 och 59:s stålchassien hade, fjädringen räcker till om man nu inte skall hålla 100 i värsta guppen.
På förhandlingslistan med tanten är Öhlinare eller något dylikt istället för det där med köket hon vill prioritera, vi får se till nästa vinter...

Skall man ha synpunkter är det på de kända sk skydden under broms och växellåda där originalet är felaktigt konstruerat och uppgraderingspaketet bjuder på ett par kilo stålplåt som visserligen håller men enligt mitt sätt att se på det så skulle en smäll på dessa riskera att massakrera chassiet via deras fästpunkter, de hamnade alltså i skrotmetallådan för min del.

Kommer efter säsongen att försöka ta mig tid att plasta ett bukskydd som täcker dessa och kanske även en skidplate och a-armsskydd i samma modell som RPM Composite har till XP chassit, stora arbetet blir att göra formar och sondera vart man får tag på kolfiber/kevlarväv till rätt kurs (=minst momsfritt o helst gratis), sen är det lättare att göra "bakugn" av kåpsläpet några soliga dagar i början mitten på juni och man ändå blivit tvungen att parkera maskinen.
Hade man tid och ork skulla jag riva chassiet i molekyler för att sedan limma allting innan hopnitning, förstår inte att de hoppar över denna självklarhet i produktionen, i alla fall på utsatta ställen då det för mig är så att alu/alu skall limmas före nitning för att få bästa livslängd.

Det var väl halvtidsrapport, det är ju 2.5 månader och ett par hundra mil kvar på säsongen så vi får väl ta en slutrapport i början på Juni kanske.

För övrigt skulle jag, om jag funderade på snöskoter generellt skriva kontrakt snabbt då vi säkerligen kommer att se rejäla höjningar till nästa år iom kronan mot euro och dollarn men det ser du säkert i affärn också gissar jag.
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Jag har hört från två håll att det är ligger ute ett servicemeddelande om chassiförstärkning.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag har hört från två håll att det är ligger ute ett servicemeddelande om chassiförstärkning.
Inte direkt chassieförstärkning, är en plåtbit för att ytterligare stabilisera sekundärvariatorn samt de "järnbitar från byasmedjan" jag beskrev nedan för baljorna under broms och växellåda.

Givetvis finns det några totalkvaddade chassien på andra sidan atlanten men att förstärka chassiet så det pallar för alla motverkande krafter typ 8000 rpm, hopp med två 140 kg amerikaner ombord samtidigt som fjädringen bottnat går inte att förstärka bort.
Har sett en Yeti här i Sverige där "han o hon" (ca 300 kg tillsammans )vikt ihop chassiet rätt ordentligt efter vad de sa en ganska lugn färd, de hade inte heller spänt upp fjädringen maximalt så lite skylla sig själv där.

Det är ju så att kör man så man inte bottnar fjädringen så håller chassiet på alla typer av maskiner.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
En plåtbit vid sekundären, är det inte lite mer än så ? Dom spricker ju tydligen där i chassiet. Iaf om dom har används till det man ska ha dom till.

Snackade med en STF'are som kör Commandern hans har fungerat fint i 500 mil dock så skulle den få förstärkningar vid servicen, den uppe i abisko hade spruckit.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
En plåtbit vid sekundären, är det inte lite mer än så ? Dom spricker ju tydligen där i chassiet. Iaf om dom har används till det man ska ha dom till.

Snackade med en STF'are som kör Commandern hans har fungerat fint i 500 mil dock så skulle den få förstärkningar vid servicen, den uppe i abisko hade spruckit.
Lite plåt är nog mer för att minimera vibrationer, rätt hanterad så håller chassiet, har i ungdomen knäck någon everest och blizzard men jag kan garantera att det inte var chassiets fel utan ren "dumkörning" med vettet lämnat därhän.
Likadant är det ju med dagens effektstinna maskiner, fel hanterade går det att knäcka vad som helst och skulle de bygga med hållbarhetsgaranti för alla skulle vikterna öka med minst 25% på alla maskiner.
Kan förstå om någon stfare knäckt en maskin, frågan är ju vad och hur mycket eller hade någon plastbit spruckit, har hjälpt dem några gånger och man kan ju säga att de lastar duktigt, 2 eller 3 kälkar med 3-400 kg på varje, det har ju t o m knäckt deras bearcatar för om åren.

För övrigt har ett par Ski Doo Expidition "Commanderstylade" genomfört Cains Quest som sägs vara tuffaste racet under veckan , 250 mil utan direkta mekaniska problem och de hamnade på 7 eller 8 plats preliminärt.