Commander - Hur är den?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sv: Commander!

många har noterat sprickor i chassiet, vilket tyder på att det är den klenaste bredbandaren på marknaden. :p
Ofta har det ju en tendens att överdrivas i forumen, "jag känner en som känner en som har hört att" osv och det brukar sällan komma till bildbevis.

Sprickor i chassiet kan ju vid eftersök av källan visa sig vara sprickor i plasten pga att brukaren stämplat in i sten eller stubbe också och även begreppet många används slarvigt ibland.

Självklart är det så att finns det , säg 250 maskiner ute så körs kanske 5 st av sådana som behöver en maskin minst på 500 kg stål för att den skall hålla, någon kan stämpla fast maskinen i ett krondike i 100 knyck och någon råkar ha backen i, fastnar med benet i gasen och drar en fullgasrepa in i en garagevägg eller liknande.

Återigen kan man fundera på begreppet många i dessa fall, är det månge eller normalt skadeutfall.

Bara en tankeväckare, jag arbetar själv aktivt på att hitta svagheter i chassiet som jag "tror " inte håller för samma misshandel som ett stålchassie.
Ännu så länge är det bara bulorna under växellåda/broms jag är direkt missnöjd med men annars håller det att piskas rejält om man gör det på rätt sätt dvs har förståelse för konstruktionen och hur aluminiumet är bockat för att hålla.
Min egen testperiod löper ett par månader till med både singelåkning, niladragning och vedkörning så finns det något som inte håller för hårt brukande kommer det säkert fram.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Matt/bandtunnelljudet har i och med aluminiumchassit ökat markant och jag tycker det är märkligt att inte branschen ser över vad som går att göra åt detta.

Generellt så måste jag också säga att SDI motorn ännu inte för mig visat sin storhet jämfört med en väl injusterad gammaldags förgasare där ST 600 hade för mig samma och till och med bättre bränslevärden versus Yetin och dessutom ett bättre bottendrag då man drog tungt.

Sammanfattningsvis har Lynx iom Commandern/Grand Touring tagit ett stort kliv för oss som vill ha en maskin att ta oss fram i alla fören, förflytta familjen eller tungt lastade kälkar i högt tempo... ,
eller någon gång hålla stumt och trixa lite......
Får återkomma då den fått lite tunga pulk och vedalass mil i sig men det ser ljust ut.
He ä ju så me kara´n inblande, ä he tyst så ä he bra!!:ciao:

Nåväl, skämt åsido so far en perfekt maskin för mig, håller man stumt så tar det minst 100 m innan han sätter ned skidorna och med lastad Nila bakom så blir det hundra meter till, funkar dra rejäla vedalass med också och även en tur med smalbandsåkarna utan att bli efter, jovisst, man får ju t o m åka tillbaka och bärga de som kört fast eller havererat men det bjuder man ju på när det handlar om "bredband till folket".

Maskinellt så går ju SDI:n bra men då jag inte på denna eller Yetin sett bättre bränslevärden än på ST 600, snarare tvärtom !

På förhandlingslistan med tanten är Öhlin'are eller något dylikt istället för det där med köket hon vill prioritera, vi får se till nästa vinter...

Kommer efter säsongen att försöka ta mig tid att plasta ett bukskydd som täcker dessa och kanske även en skidplate och a-armsskydd i samma modell som RPM Composite har till XP chassit.

Det var väl halvtidsrapport, det är ju 2.5 månader och ett par hundra mil kvar på säsongen så vi får väl ta en slutrapport i början på Juni kanske.
Givetvis finns det några totalkvaddade chassien på andra sidan atlanten men att förstärka chassiet så det pallar för alla motverkande krafter typ 8000 rpm, hopp med två 140 kg amerikaner ombord samtidigt som fjädringen bottnat går inte att förstärka bort.
Har sett en Yeti här i Sverige där "han o hon" (ca 300 kg tillsammans )vikt ihop chassiet rätt ordentligt efter vad de sa en ganska lugn färd, de hade inte heller spänt upp fjädringen maximalt så lite skylla sig själv där.

Det är ju så att kör man så man inte bottnar fjädringen så håller chassiet på alla typer av maskiner.
Jag kan förstå om någon STF'are knäckt en maskin, frågan är ju vad och hur mycket eller hade någon plastbit spruckit, har hjälpt dem några gånger och man kan ju säga att de lastar duktigt, 2 eller 3 kälkar med 3-400 kg på varje, det har ju t o m knäckt deras bearcatar för om åren.

För övrigt har ett par Ski Doo Expidition "Commanderstylade" genomfört Cains Quest som sägs vara tuffaste racet under veckan , 250 mil utan direkta mekaniska problem och de hamnade på 7 eller 8 plats preliminärt.
Ofta har det ju en tendens att överdrivas i forumen, "jag känner en som känner en som har hört att" osv och det brukar sällan komma till bildbevis.

Sprickor i chassiet kan ju vid eftersök av källan visa sig vara sprickor i plasten pga att brukaren stämplat in i sten eller stubbe också och även begreppet många används slarvigt ibland.

Självklart är det så att finns det , säg 250 maskiner ute så körs kanske 5 st av sådana som behöver en maskin minst på 500 kg stål för att den skall hålla, någon kan stämpla fast maskinen i ett krondike i 100 knyck och någon råkar ha backen i, fastnar med benet i gasen och drar en fullgasrepa in i en garagevägg eller liknande.

Återigen kan man fundera på begreppet många i dessa fall, är det månge eller normalt skadeutfall.

Bara en tankeväckare, jag arbetar själv aktivt på att hitta svagheter i chassiet som jag "tror " inte håller för samma misshandel som ett stålchassie.
Ännu så länge är det bara bulorna under växellåda/broms jag är direkt missnöjd med men annars håller det att piskas rejält om man gör det på rätt sätt dvs har förståelse för konstruktionen och hur aluminiumet är bockat för att hålla.
Min egen testperiod löper ett par månader till med både singelåkning, niladragning och vedkörning så finns det något som inte håller för hårt brukande kommer det säkert fram.
Lynxfun

:beer: Intressanta kommentarer du har och fortsätt gärna komma med dem om Commandern !! :beer:

En bild säger mer än 1000 ord !

De som vet av svagheter i chassit eller har sett sprickor/utmattningar och dylikt....

FOTA FOTA FOTA säger jag bara och lägg sedan in i tråden...

Det är enda sättet för oss kunder att kunna dela med oss av erfarenheter samt att bidra med produktutveckling för tillverkarna.


- - - - - - - - - - - - - -

Intressant att även du tycks ha sett att inte alltid SDI'n har bra bränsleförbrukning.
Jag personligen hade gärna sett en äldre vridstark Rotax-670 i detta chassi.
Björnstark och med extremt liten förbrukning ( mellan 1,5 - 2,0 liter milen ) rätt justerad och med 38 mm förgasare....
Jag vet vad 670'n klarar ! ;) Jag lovar.
*Drömma om saker som aldrig kommer kan man ju dock alltid göra*

Vad gäller mattljud så finns det säkert en massa saker att ta till,
bara för att nämna några...
* Ändra indelning på mattan till något annat än vad man har i dag
* Gjuta in gummi dämpare i mattan så som Arctic Cat har gjort i flera år = Fungerar faktiskt.
* Ändra attack vinkeln på boggien brukar ha dramatisk effekt på mattljudet.


:D Klockrent att du är i förhandling med frugan angående ÖHLIN'are :D
Vad skall man med kök till då det finns öppen eld i skogen !

Lägg in lite bilder på ditt vrålåk !


.
 

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
en ganska maffig skoter!!

säkert att den kommer med 38 mm matta nästa år?

SDI:n är en kanonmotor, har haft två på raken :) dock i kort och summit, men ändå!
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Sv: Commander!

Ofta har det ju en tendens att överdrivas i forumen, "jag känner en som känner en som har hört att" osv och det brukar sällan komma till bildbevis.
Jag känner mig träffad :hello:

Jag vet vad du menar, men även om jag inte känner ägarna personligen (arbetskollegor till ett par vänner) saknar inte min kommentar helt substans. De ägare det rör sig om har inte själva fått skador på chassit men hade blivit kontaktade av åf angående förstärkning av chassit eftersom sprickor har uppstått på några maskiner. Jag vet inte om det handlar om plåtbitarna du beskriver och har inte forskat desto mer i detta då jag själv inte är ute efter en commander.
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
en ganska maffig skoter!!

säkert att den kommer med 38 mm matta nästa år?
Fick hem det halvflummiga bladet "Lynx Valley News" förra veckan, och där står det att commandern kommer att ha mattmåtten 500x3923x38 nästa säsong.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sv: Commander!

Jag känner mig träffad :hello:

Jag vet vad du menar, men även om jag inte känner ägarna personligen (arbetskollegor till ett par vänner) saknar inte min kommentar helt substans. De ägare det rör sig om har inte själva fått skador på chassit men hade blivit kontaktade av åf angående förstärkning av chassit eftersom sprickor har uppstått på några maskiner. Jag vet inte om det handlar om plåtbitarna du beskriver och har inte forskat desto mer i detta då jag själv inte är ute efter en commander.
Jag är inte ute efter att peka finger, tvärtom , alla typer av relevanta synpunkter skall upp för det skapar större tryck från oss kunder gentemot fabrikanterna, kundmakt med andra ord och då är det viktigt att det är substans.

De" sprickor i chassiet" som uppkommit för normala till hårda användare är att "baljorna" under växellåda och bromsskiva bucklats och t o m plattats ut helt och hållet men det har inte påverkat chassiet vad jag vet däremot har "baljan" under växellådan plattats ut och del av den vikts in i bandet så det kan ha skrapat lite.
(En bild hade sagt allt men jag ska läsa på detta med att sätta in bild till senare tillfälle)

De "förstärkningar" som görs vid uppgraderingen har inte direkt med chassiet eller dess funktion att göra, det är:
  1. Montering av skydd för "baljorna" under växellåda och broms, detta är gjort i 4 mm stålplåt totalt ett par kilo och håller garanterat för allt(har själv inte monterat dessa då jag inbilliar mig att en rejäl smäll på dessa kommer inte att deformera dem utan deras infästning i chassiet istället, utan kommer att kapa bort dessa alubaljor till sommaren och göra nya mindre eller helst plasta ett komplett bukskydd som täcker det som behövs och enligt mitt sätt att se på saken skall de vara så små att de hamnar bakom mattkanten dvs mattan skall ta första smällen.)
  2. Montering av en liten aluplåt där röret går in som håller vänster fotsteg (den greppar nu i chassiet så jag antar att förstärkningen behövs för att någon +150 kg jänkare trampat sönder detta).

    Montering av förstärkningsplåt innanför foten till pelaren som håller sekundärvariatorn, 60*80 mm aluplåt popnitas fast för att ta upp de vridningar som uppstår och därigenom motverka utmattningstendenser (detta tror jag gäller även övriga nya modeller typ XP osv)
I övrigt är det de normala uppgraderingar vi vant oss vid de senaste åren, byte av något kullager som inte hållit måttet, justering av placering/dragning elkabel , någon liten omnitning då stålnitar kan gå av beroende på dålig kvalite´, efterdragning av bultar i "pyramiden" osv.


Jag själv tillhör dem som hellre skulle betala 10´mer för en helt igenom färdigtestad maskin och slippa från uppgraderingar men tyvärr tillhör jag fåtalet och fabrikanterna skall ju ut med grejorna så snabbt det bara går för att få payback.
 
Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Lynxfun


En bild säger mer än 1000 ord !

De som vet av svagheter i chassit eller har sett sprickor/utmattningar och dylikt....

FOTA FOTA FOTA säger jag bara och lägg sedan in i tråden...

Det är enda sättet för oss kunder att kunna dela med oss av erfarenheter samt att bidra med produktutveckling för tillverkarna.


- - - - - - - - - - - - - -

Intressant att även du tycks ha sett att inte alltid SDI'n har bra bränsleförbrukning.
Jag personligen hade gärna sett en äldre vridstark Rotax-670 i detta chassi.
Björnstark och med extremt liten förbrukning ( mellan 1,5 - 2,0 liter milen ) rätt justerad och med 38 mm förgasare....
Jag vet vad 670'n klarar ! ;) Jag lovar.
*Drömma om saker som aldrig kommer kan man ju dock alltid göra*

Vad gäller mattljud så finns det säkert en massa saker att ta till,
bara för att nämna några...
* Ändra indelning på mattan till något annat än vad man har i dag
* Gjuta in gummi dämpare i mattan så som Arctic Cat har gjort i flera år = Fungerar faktiskt.
* Ändra attack vinkeln på boggien brukar ha dramatisk effekt på mattljudet.


.
En orsak till att man inte får ned SDI:n i samma och lägre värden som tidigare förgasarmotor kan ju vara detta med etanolinblandningen i bränslet:hmmmm2:, borde ju vara kompenserat i datorn men man vet ju inte, i Nordamerika har de ju på vissa ställen 10-15 % inblandning med därtill hörande problem, ska försöka kolla upp vad de har för inblandning i Finland samt om ÅF vet hur det är justerat, BRP lär ju inte svara på det då de inte ens vill prata med kunden numera, enklare förr med Movac då var det bara ringa.

Skulle vara väldigt intressant att se vad en gammaldags förgasarmotor , rätt justerad skulle åstadkomma, 600, 670 osv, XU chassiet rullar ju betydligt lättare än de tidigare. Gissar att det skulle gå bra efter lite trixande med variatorsättningar osv.
Nu är ju SDI:n driftsäker och man är ju lite kluven, vill man tillbaka till detta med ständigt kollande av stift, justering och molijoxande som 5 åringen säger när man skruvar i gammockelbon eller vill man bara köra, ärligt talat lutar jag åt det senare.

Jo, det går att modifiera mattljud/bandtunnelljud, naturligtvis får vi leva med lite då vi vill ha mera kamhöjd men justerar man mattspänningen lite lösare än rekommendation då man "familjekör" dvs 5-6000 rpm blir det bättre, står man på själv så försvinner det över ca 6000 rpm och då är man ändå olaglig med råge...:)
Vad gäller resonanserna i chassiet (inget direkt problem men ändock) så är min övertygelse att huvuddelen skulle försvinna om man dels popnitade om alltihop och limmade mellan (skapar ju ännu mer vridstyvhet dessutom)samt sätter gummibrickor i boggieinfästningen till chassiet.
Detta funkade ju förr på 70 talet för de långloppsförare som köpte bl a Yamaha 440 i kartong, plockade isär allt i molekyler, limmade och nitade ihop men jag undrar vad :hmmmm2:BRP:s garanti skulle tycka om man gjorde så idag:)
 

menhir

Medlem
26 okt 2008
14
0
1
Porjus
Hej! tänkte lägga in lite kommentarer om min Commander, har ca 100 mil på mätaren. Rent körställningsmässigt den bästa skoter jag haft. Använde försäsongen till att brottas med en Yamaha SXViper Mtn -04 i ca 40 mil. Jämfört med Vipern så känner man sig som ny efter en hård dags körning.

Har gjort alla uppdateringar/förstärkningar samt service vid 50 mil. I övrigt har det rent maskinellt inte varit tillstymmelse till problem med den!

Allt kan ju givetvis bli bättre men för att vara en första årgång tycker jag brp lyckats riktigt bra!

Det första jag märkte var att den inte känns som en bredbandare. Vidare visade sig den optimala körställningen i lössnö vara stående. Dessutom så var det ingen konst att köra den som en smalbandad mountain dvs enbart med hjälp av kroppsvikten. För att undvika onödiga kommentarer, det är självklart ingen smalbandad mountain men det känns åt det hållet.

På led uppför den sig riktigt gemytligt, man får dock tänka på att man har en lång bred matta under sig så i vissa lägen krävs en fast hand för att få den dit man vill. Ska tillägga att jag nästan uteslutande kör ensam. Ska du ha passagerare bör du spänna fjädringen om du inte vill bottna hela tiden.

Så till den tråkiga biten, det som kan göras bättre:

1. Skidorna. Vid krypkörning i lössnö har orginalskidan en obehaglig vana att vilja skära ned. Problemet uppstår mest vid krypkörning och när den väl börjat skära ned, ja då är det bara att planera körningen i den riktningen.

Lösning: Själv har jag monterat BRP's orginal plastbelag. Därefter försvann problem i stort sett helt. Nackdelen var att den blev lite nervösare på led och att den blev något tyngre att burka.

2. Fotstegen. Jag upplever dem som halkiga med en förmåga att snabbt samla snö och is.

Lösning: Själv har jag en gummiklubba i lådan;) Men till nästa år blir det nog att nita dit några ordentligare grepp. Greppet på fotstegskanten är riktigt bra det är på själva steget det lätt blir dåligt fäste.

3a. Växellådan. Den är vid leverans minst sagt trög, den blir snabbt bättre. Vet inte om den justerades vid service men jag upplevde då i alla fall den som mjukare när jag servat den.

Lösning: Ingen lösning vad jag hört men väl ett tips, använd inte enbart brutalt våld för att växla. Den teknik som funkar bäst för mig är att "puffa" på växelspaken upprepade gånger tills växeln går i.

3b. Utväxlingen. Upplever att högväxeln/2:an är för högt växlad och funkar mest som en transport/ledväxel. lågväxeln/1:an är det som gäller i alla andra situationer. Ska tillägga att man på lågväxeln utan problem kör 50-60km/h. Jag har kört "exakt 70 och inget mer för det är ju olagligt" på den själv men det är nog inget att rekommendera även om jag inte kan hitta något i manualen om fartbegränsningar för lågväxeln.

Att växla under gång(max 20 km/h) funkar klanderfritt.

4. Plasten. På min maskin och många andra enligt servicemeddelandet så är plasten i kåpor och bukdelar defekt. Den spricker väldigt lätt eftersom den tål inte kyla:stupid:. Själv spräckte jag sönder hela kåpan mot ett träd. Uppskattar farten vid tillfället till omkring 3km/h och kåpan delade sig som röda havet när Moses inte ville bli blöt om sandalerna.

5. Backspegelhållarna. Commandern levereras utan backspeglar men med en genomskinlig plastdel som fungerar som både vindavvisare och fäste för backspegeln. Denna är, mest troligt för att backspeglarna inte ska vibrera för mycket, gjord av helt styv hårdplast. Resultatet av backning i tätare skog blir ofelbart att man knäcker denna plastbit vid infästningen.

Lösning: Detta är inget fabrikationsfel enligt tillverkaren så antingen köper man ny varje gång eller slutar backa. Själv plockade jag helt enkelt bort båda bitarna eftersom jag inte har några backspeglar.

6. Buken/underredet. Ser ut att vara i vekaste laget, fast så är det ju på alla nya maskiner.

Lösning: Montera bukplast.
 

menhir

Medlem
26 okt 2008
14
0
1
Porjus
Missade:

7. Mattan. 32mm kammar känns helt klart i klenaste laget särskilt vid körning uppåt. Motorn orkar hur fint som helst men mattan flyttar helt enkelt inte nog mycket snö!

Mvh
Mats
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
:hello: Håller helt och fullt med menhir vad gäller Commanderns fördelar och nackdelar, :)suverän maskin till det mesta oavsett det handlar om familjebruk, veddragning eller att ha lite "bråttom" på egen hand oavsett snöförhållanden, har avverkat ca 250 mil utan några direkta problem annat än lite irriterande "issues".

Uppdateringar och förstärkningar har ju fått göras, så är det med helt ny modell oavsett det är skoter eller bil så dvs inget konstigt och det kommer säkert några till inför kommande säsong om BRP har råd och vilja.....:hmmmm:

En förstärkning jag själv skall göra om det inte kommer på garanti är ytterligare stagning av pelaren till sekundärvariatorn framåt mot det främre vänstra "pyramidröret", tror inte detta behövs för att öka hållbarheten utan för att minska vibrationer som jag känner av upp i handtagen då man drar lite tyngre och i lägre hastigheter.

Originalskidorna ersätts med fördel av SLP Powder Pro eller motsvarande istället för breddande belag då man helt tappar "känslan" med dessa styva plastbitar.

Fotstegen fungerar helt okej förutom att "fotholkarna" vid lössnökörning och backning samlar rejält med snö, t o m vid backning pressas det in lössnö så att variatorn blöts och remmen kan slira. Plasten på sidorna borde vara vinklad bakåt som på t ex Summiten istället för att som nu bejaka någon modern "linjedesigntanke" och vinklas framåt
Min tillfälliga åtgärd för detta var att stänga den öppna "triangeln" vid fötterna med en bit styvare gummi fäst med buntband samt att tejpa igen alla övriga hål med silvertejp, funkade okej men jag klurar på definitiv och snyggare lösning av detta.

Växellådan som sådan fungerar efter inkörning och justering av tomgång till ca 1600 rpm bra, till skillnad mot menhir vill jag påstå att 2:an är rätt växlad (en bredbandare skall väl kunna göra 155 km/h/7900 rpm på gps numera:)) då jag sällan nyttjat 1:an, knappast ens vid veddragning med 700-1200 kg bakom, dock är det viktigt justera remhöjden ofta så den greppar rätt samt att efter körförhållandena justera clickersarna på primären, har under säsongen vandrat mellan #2-#5 för att det skall växla rätt (TRA Speedclickers finns på bra ha listan till nästa säsong, någon som vet om de finns att köpa i Sverige?)

"Trögheten" i växling kan irritera ibland , tydligen så byts ett par komponenter i lådan (shift drum och något mer) till nästa års modell för att fixa detta och jag förutsätter att det kommer som garantiåtgärd för oss med årets modell (notera detta BRP).

Den svarta bukplasten och sidopanelerna är ju en egen historia, repkänslig, avskrap från sly mm verkar fastna för evigt och den är köldkänslig, nu vart det ju garanti på dessa dvs att trasiga....:evil: paneler byts(borde vara byte av trasiga eller ej så slipper man slå sönder de kvarvarande hela, hursomhelst har säkert BRP tagit ut kostnaden redan från leverantören av defekta delar och nya plastpaneler kostar inte många kronor att tillverka då formar och pressar redan finns).

Buk och underrede är för svagt/mjukt, hade själv gärna sett ett heltäckande bukskydd typ RPM Composites till XP modellerna på eftermarknaden (som jag skrivit tidigare...).
Inte minst bulorna under växellåda/broms är känsliga, (originalskydden som kom med uppgradering anser jag man kan nyttja till att svetsa ett ankare med eller motsvarande).
Lynx har tyvärr inte viljan att göra något själva då de inte tror de säljer tillräcklig volym/antal för att betala framtagning och produktionskostnader.

Min åtgärd för detta blir att antingen plasta själv eller tillverka ett skydd i aluplåt/durkplåt av lämplig dimension. Troligen blir det det senare då det tar mindre tid/besvär och inte minst att man i den vevan river bort "originalbulorna" helt och hållet och gör nya mer rundade och framförallt mindre/lägre i kraftigare aluplåt.
Varför lägre?, jo min uppfattning är att de är ca 3-4 cm för djupa vilket medför att de många gånger tar första smällen istället för att mattan gör det.

Vad gäller matta brottas jag med för/emot att sätta dit en 38 till nästa säsong, tvekan beror på att jag tror att bränsleförbrukningen ökar markant för SDI motorn.
Har skrivit om mina tankar angående SDI:n tidigare och med min körning så har jag ännu inte upplevt att SDI skulle vara bränsleeffektivare än en väl justerad förgasarmotor, snarare tvärtom , framförallt då man drar pulka eller ved ökar bränsleförbrukningen alldeles för mycket med SDI och på något sätt verkar det vara elektroniken som styr detta och inte jag själv med tummen.

För övrigt så är detta den första bredbandare som går att köra med på vatten längre sträcka om man är tvungen till det (är själv ingen direkt "fan" av detta med vattenkörning då en snöskoter är och skall vara en snöskoter men ibland kan man tvingas till det ofrånkomligen och Commandern går faktiskt att hantera utan problem även på ofruset)

Några år framåt med Etec motor, modifierad bredbands PPS boggi mm kommer den att bli ännu bättre "Crossover".
 
Last edited:

menhir

Medlem
26 okt 2008
14
0
1
Porjus
Tack för tipsen om slp skidorna och en motsvarande konstruktion för att täppa till de öppna fotholkarna ska jag konstruera så snart som möjligt. Har dock inte upplevt ditt problem med att det trycks in snö så att remmen slirar men all information är nyttig information.

Angående hög/lågväxel så är det möjligt att du har rätt, ändrade primären först i slutet av säsongen då föret redan var urkasst så det sa inte så mycket egentligen. Ska göra om och rätt nästa säsong och prova lite olika inställningar.

Gällande förbrukningen så måste jag hålla med dig, min upplevda förbrukning låg på 1,5 l/milen minst. Tjejen har en Arctic cat(oklart varför nån vill ha en sån) 570 fläkt och våra förbrukningar är ganska jämförbara. Det skiljer oftast bara ett par dl per mil.

En sak jag funderat lite på är den ledade bakdelen i boggin, är det nån som vet hur den är inställd från fabrik? Har inte rört den men eftersom jag inte drar så mycket tungt skulle jag vilja ställa in den för maximal framkomlighet.

Kan däremot säga att jag konsumenttestat den elektriska fläkten, maskinen kan mest troligt gå på tomgång tills soppan tar slut. Efter en lång dags körning märkte jag på kvällen att jag hade slut ström i mobilen. Kompisen hade dock med sig en passande laddare så jag pluggade in telefonen i Commandern och lämnade den på tomgång. Problemet var bara att jag glömde bort den när vi gick till bastun. 2 timmar senare kom jag tillbaka och den stod fortfarande på tomgång. Troligen det dyraste sättet att ladda en telefon:stupid: Men fläkten fungerar i alla fall klanderfritt för motortemperaturen stod på halva tempmätaren efter 2 timmar!

Ett märkligt fenomen jag upptäckte när jag körde i mycket flödvatten/sörja (vilket maskinen klarar av utan problem) var att motortemperaturen föll ju längre man körde. Har en fundering om det kan ha med fläkten att göra. Min teori är att när motorn går tungt (som i vattensörja) så kopplas fläkten på oberoende av motortemperatur. Kör man då i vatten som är ett mycket effektivare kylmedium än snö så blir kylkapaciteten för stor. Men det är bara en teori.

Skulle vara intressant att höra från fler Commander ägare, vad har ni kommit fram till under förra säsongen? Alla tips, tankar och smarta/mindre lyckade modifieringar är varmt välkomna!

Slutligen, är det nån som monterat den mycket exklusiva tutan? Med sin kontrast av gummi och krom pryder den varje maskin!:D
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Snön trycks framförallt in då man backar i lössnö men även lite aktiv körning i puder fyller upp duktigt genom alla små hål och glipor där aluplåtarna är bockade samt genom lufthålen för bromsskivan (vilket medför alltid fuktig bromsskiva som inte greppar direkt).

Clicken på primären får man som sagt vara aktiv med, justerar du dessa så maskinen någorlunda lätt varvar ut mot 8100-8200 rpm så kommer ytterligare en dimension till framfarten.

Min förbrukning på 250 mil vart 473 l dvs knappa 1,9 l/milen (1,7 enligt dream-o-metern)på en körcykel till fjälls och skogs om ca 30 % "lek", 20 % arbetskörning med ved o 50 % familjekörning med Nilan .
Lägre förbrukning än Yetin med ett par deciliter men fortfarande högre än vad ST 600:an ville ha.
Med tommaskin verkan man kunna köra hursomhelst men ändå ligga riktigt bra i förbrukning dvs runt 1,3-1,5 l/milen men med både lätt och tung pulka/kälke bakom så blir SDI mycket törstigare än förgasar 600:an av någon anledning som jag tror ligger i det elektroniska, min tumme är i alla fall bättre på ecodriving med förgasare.

Boggieförlängningen med "tallriksfjädrarna" går att justera men originalinställningarna räcker långt, ställler man den lösare så blir det lite "ormigt" på hårdare underlag, bättre att vänta på PPS boggie med någon typ av flip up förlängning på ett par tre år, kanske tidigare, vem vet.....

Ett sätt att fixa lite smidigare körning i riktig lössnö med tom maskin är att släppa på mattspänningen, går att släppa till i alla fall 10 cm deflektion utan att det kuggar över och man är lite mjuk i tummen.

:laugh: Tutan fick femåringen stor glädje av i alla fall så nu har han tyvärr tre av dessa förnämliga lynxutensilier att terrorisera med och man lyckas aldrig se till att alla finns på samma plats utan han hittar alltid minst en vare sig man är hemma eller i stugan:evil::)
 

menhir

Medlem
26 okt 2008
14
0
1
Porjus
Jag skojade med mekanikern på Kalix maskin när jag pratade med honom efter leverans och sa att han glömt montera tutan. Men han fann sig direkt och svarade att den monteras först vid 50 mils service:laugh:

Apropå mattspänniningen så sträcker jag efter manualen efter en obehaglig ensamresa där mattkuggning ledde till fastkörning som ledde till snöskottning för att kunna ta sig därifrån. Ska tillägga att det tog en del omställning att vänja sig med en bredbandad maskin när man alltid haft smalband.

Med Commandern tar du dig nästan överallt men när du väl ankrat så förvandlas den till en vanlig bredbandare dvs du märker plötsligt att den väger fläsk!

Ska passa på att rekommendera er att inhandla en bogserlina gjord av klätterrep. Med denna elastiska lina blir en bearcat som fastnat i ett dike inte längre något stort projekt. Skonsamt för både ryggar och maskiner då töjbarheten gör lösdragningen ryckfri. Finns satser att köpa med lina och band att fästa i skotern.

Vad för extra utrustning har ni på era commanders? Själv köpte jag packlåda, bukskydd, pakethållare samt reservdunk.
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Får väl lyfta denna tråd lite. Var i fredags och hämtade ut en Commander. Första turen avklarad. Blev 5,2mil.

Det negativa hittills: Inga hål i fotbrädorna så kan bli isbildning. Inget stort problem men ändock.
5 olika sektioner av huven???? Räcker det inte med 1 eller 3?
Kanske inte direkt något fel men lite tjorvigt så här i början iaf.
Annars har jag inte än hittat något annat negativt.

Positivt då: Riktigt fin körställning. Högt och fint styre så man kan stå med böjda armar.
Riktigt fin körställning sittande.
Kanonfin efter leden. Skotern går att köra fortare än vad jag törs.
Riktigt fin bärighet i snön och mycket smidigare än jag trodde att busa runt med i pudret. Skulle nästan säga att den är lika eller t o m smidigare än den RMK Vertical Escape jag hade för ett år sedan(minnet kan ju svikta lite men är toknöjd iaf). Motorn känns oxå rapp trots att den ska släppa mer efter 10tim. Måste säga att jag hittills är supernöjd. Sen verkar den ju knappt ta bränsle.
Ser med glädje fram emot nästa tur. Kanske imorgon.
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Plasten verkar då inte blivit bättre på 2010. På höger sida har det blivit en spricka där knäet ligger i princip pga att knäet tagit i när man kört. På vänster sida har det blivit en spricka vid Lynxloggan på svarta plasten på sidan. Hände när jag sakta vickade i lössnö. Otroligt. Sen har den Lynxloggan börjat flagna oxå. Har kört 10 mil med skotern i ca:-20 grader. Måste ju säga att det är taskig kvalite. Men i övrigt är den ju helt underbar. Kört klättrare änge nu men saknar dem inte.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Får väl lyfta denna tråd lite. Var i fredags och hämtade ut en Commander. Första turen avklarad. Blev 5,2mil.
Grattis, garanterat smidigare maskin än att brotta runt en Poo VE och bränsleskillnad från 5-6 l/milen till max 2,5 med riktigt hård körning känns bra va.

Plasten är garanterat garantiutbyte, BRP har börjat göra plasten själv sedan något år till sina volymmaskiner istället för att låta proffsen sköta det och de verkar glömma blanda köld och åldersbeständighet i mixen, samma sak med deras egna boxar.

Dock om möjligt, lägg den nya plasten på hyllan tills du byter till en etec Commander så småningom, perfekt med ny plast när du byter och popnita huvar kan man ju sedan 70 o 80 talsmaskinerna, en 1 mm aluplåt på insidan av sidopanelerna gör susen och det spelar en ingen roll om de går sönder.

Och jo, 5 delar istället för en att vicka upp kändes konstigt ifjol, lossar du dem på kalfjället så ha en lina att fästa dem i annars far de långt och snabbt, hursomhelst vänjer man sig och man kommer åt framförallt variatorerna på enkelt sätt.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Fler som insett vad som gäller:biggrin1:, vi kan ju ha synpunkter på dem ibland men idag konstaterade jag att de faktiskt gjort rätt
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Har tidigare gaft nån maskin med Rev-chassi och de hade ju heltäckande variatorskydd som jag tog bort omgående pga bättre kylning. Commanderns skydd täcker ju bara delvis men undrar om ni tagit bort skydden för att få bättre kylning?