Commander - Hur är den?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har tidigare gaft nån maskin med Rev-chassi och de hade ju heltäckande variatorskydd som jag tog bort omgående pga bättre kylning. Commanderns skydd täcker ju bara delvis men undrar om ni tagit bort skydden för att få bättre kylning?
Plastskyddet samt hållare med tillhörande originalverktyg (kinakvalite) ligger i skräphörnet i garaget, inga problem med varmgång för variatorremmen när Xtrim, Yeti, ST 600, ST 500, 5-9 LC gått varma, har en sträcka i stugan där det alltid är 1,5 m snö i "läan" under en kraftledning.
Vid tödagarna under påsk så är det tvunget att hålla 7000 rpm under 20 min om man ska fram, alla har gått varma men commandern klarar sig bäst och bränner inte remmen, oaktat det så ska jag ventilera lite, främst på slutburkssidan men då liksidigt är vackert blir det bägge sidorna .
Väntar ännu på frogskinz på väg över Atlanten dock.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=7erPzAcZpfg[/ame]

Jag testade en Commander idag och jag är riktigt imponerad över hur bra den går i skogen bland stenar och träd. Jag la även in en film när den får vara ute på lite myrar och leka:)

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=2RYtvT40eHk[/ame]
 

Dogman

Ny medlem
13 feb 2010
2
0
1
Hede
Någon som kan säga om 09:an med 32mm kammar är i jämförelsle med 10:an med 38mm kammar i lössnö. Struntar fullständigt om det drar mer bensin.Känns som man hade för bråttom. Är personligen väldigt nöjd med 09:an förutom dadda hinka spade frampartiet som är gjort för att föda återförsäljare o BRP ännu mer. En skitstor plastbit på ljuddämpar sidan har dragit sin kos utan ens att man kände något i maskinen. Helt J___vla otroligt.Att man ska behöva pynta en maskin som kostar 123´med ytterligare Ca 6000 vid montering 10000 för att göra den kör duglig där den hör hemma, i lössnön.Jippie
vad glad man skulle bli om man någon gång i mars månad få in tjärstubben i framvagnen.Ha en sådan dyr maskin inne på rep resten av säsongen när det är som finast.
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Har en 10:a men kan tyvärr inte jmf med en 09 med 32mm kammar då jag aldrig provat den. Tycker dock min klättrar hyfsat bra. Då ska det sägas att föret här uppe i Lappland är riktigt bottenlöst puder så maskinerna får jobba ordentligt. Polaren kör en RMK Dragon 800 163"och den får oxå jobba på bra. Han körde fast i en rejäl brant med Draken efter lite remslir eller dyl. Provade då köra upp på sidan om, dock inte alls lika brant men hyfsat uppför iaf och gick hur bra som helst så man fick låtsas vara King of The Hill:) Har kört mycket klättrare tidigare och visst är det stor skillnad i "skjutet" mellan Commandern med 38mm matta och en Summit, Rmk med 51-61mm matta. Men jag är då toknöjd iaf. Räcker så det blir över. Har iof bara kört 37mil än. Körde igår 11 mil och hälften var kanske ospårat och resten väldigt lösa spår. Då drog den ca:2,2l/mil enligt mätaren i ganska tufft tempo. Gissar den kommer att ta mindre när den fått några mil till. Håller med dig om plasten. På 2010 verkar då plasten vara lika kass. Dåligt på en såpass dyr och framförallt ny, modern maskin.

Undrar lite angående 1:a servicen man gör vid typ 50mil.
Vad gör de exakt på den servicen och hur mycket kostar den?
Båda sakerna kanske varierar beroende på var i landet man lämnar in men vad gjorde de för er och vad kostade det?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ingen som har koll på vad som görs och vad 1:a servicen vid 50mil ligger på i pris?
Oljebyte i växellåda, eventuella uppdateringar av programvara, kontrolldragning av alla bultförband, även de i "pyramiden", samt övriga normala åtgärder typ kontroll bandspänning, remhöjd i sekundären osv.

Schemat finns i manualen hursomhelst

Kostar 500-1000 beroende på relationen med ÅF.

Plasten är det numera sedan ifjol BRP som tillverkar själva och de verkar ha glömt ålderbeständighets och köldtålighetstillsatserna, på min 09 höll panelerna ifjol trots en del stubbar och trädpåkänningar men nu i år är de så sköra att de spricker av vad som helst trots att jag sommarförvarar mörkt och i varmgarage.

Men men, det ä'r bara hålla garantin levande, har de inte fått till det inom de första 24 månaderna så fortsätter den ju rulla tills det är löst
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Tackar för svaret. Plasten är ingen höjdare så man får hålla igång garantin. Men nog är det risigt att den ska vara så jäkla skör.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
kan ni lägga upp bilder på den trasiga plasten?
Sure, att notera är att plasten , nu ett år gammal har blivit märkbart skörare då jag inte hör till de vårdslösa när det är trångt utan tar det då väldigt lugnt och smyger fram, den svarta plasten i viindruteramen sprack i helgen då maskinen helt lugnt och försiktigt lutade sig mot en 3 cm björkvidja vilket skedde flertalet gånger ifjol.
Fästet för skruvarna sprack, enligt min mening en felkonstruktion med för svag infästning, ska ta någon bättre bild då han åker in i garaget för lite epoxybehandling.

Likadant är det med sidopanelerna, det de tålde ifjol tål de inte alls nu i år så garantin kommer att vara öppen till de löser det, har pratat med en som jobbar med plast (välrenommerad och kunnig) och enligt han är det en kostnadsgrej att mixa för köld och åldersbeständighet och mixen ska ju vara olika för vattenskoter, snöskoter och 4 hjulingsplast.

Men men, det är som sagt ingen stor grej att uppröra sig över, det bara är så med grejor man köper idag vad det än är, det ser jag ju också inom din handelskategori, de fiskespön man har från 80 och 90 talet i både glasfiber och kolfiber håller men de man köpt under 2000 talet i normal prisklass 1000-2000 kr blir alla efterhand pimpelspöämnen då man inte upprätthåller kvaliten i jakt på vikt och vinst, numer måste man upp i Hardyprisklassen för att de skall tåla lite hantering både på land och från/i båt
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Bumpar upp tråden igen, ni som köpt 2011 och -12, har ni märkt någon förbättring på plasten, eller något annat i övrigt förbättrande på modellerna?

Lynxfrun, V Edge etc. något nytt att raportera?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
All plast är uppgraderad redan till årskiftet 2008/2009 och är sedan dess sk "Canadaplast" dvs en plastblandning som liknar UHMMW plast.

Finns en del små förbättringar och även en del större med Etec o PPS är ju kända sedan tidigare, ska pina mig genom inkörningen och göra lite egna justeringar innan jag ger något sammanfattande.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sure, att notera är att plasten , nu ett år gammal har blivit märkbart skörare då jag inte hör till de vårdslösa när det är trångt utan tar det då väldigt lugnt och smyger fram, den svarta plasten i viindruteramen sprack i helgen då maskinen helt lugnt och försiktigt lutade sig mot en 3 cm björkvidja vilket skedde flertalet gånger ifjol.
Men det är väl meningen att den plasten ska gå sönder? Om man rullar går den sönder så att vindrutan i sig överlever.

Ibland när man sitter fast som värst i skogen så är jag övertygad att om jag hade träffat en person som presenterat sig som Matti, sagt att han är från Finland och att det var hans idé att sätta PPS-boggin på den skotern så hade jag nog gett honom ett ordentligt snöbad.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Men det är väl meningen att den plasten ska gå sönder? Om man rullar går den sönder så att vindrutan i sig överlever.

Ibland när man sitter fast som värst i skogen så är jag övertygad att om jag hade träffat en person som presenterat sig som Matti, sagt att han är från Finland och att det var hans idé att sätta PPS-boggin på den skotern så hade jag nog gett honom ett ordentligt snöbad.
Generellt ska plasten hålla för det mesta, den första plasten 09 var från BRP:s första stapplande steg med egna maskiner där någon skrivbordsekonom räknat ut att det var billigare att inte mixa in köldegenskaper......... det kostade en hel del då den byttes på de flesta maskiner på garanti och det rörde även bränsletankar mm.
Allt i första batchen var köldkänsligt och passade bäst söder om ekvatorn.

Han heter inte Matti utan Janne Tapio och pallar säkert ett snöbad, skulle man snöbada alla som man svurit över genom åren därnere i gropen skulle det bli trångt, inte bara japaner japaner japaner utan även Edgar Heetteen och Armand Bombardier skulle fått sig en rejäl omgång.

Det gäller att justera de små detaljerna så slipper man bråka, buntar de ovanstående ihop sig så åker man nog på ett snöbad själv........
 

tvåtaktare

Medlem
30 jan 2011
26
0
1
Norr om polcirkeln iaf
Är i funderingar på en commander men har inte bestämt mig riktigt, har just sålt min m8 med 160hk å matta som räcker till.
funderar om commandern 2012 går sämre i snö än tidigare och är det isf märkbart stor skillnad? Vill inte köpa en maskin som inte går i snön. Hörde iaf av min handlare att dom ändrat boggins främre infästning så attackvinkeln inte skulle bli så hemsk. Men hur är det i verkligheten?
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Min broder har inköpt en 12:as Commander och attackvinkeln är snarlik RCGW-boggiens.Tror inte den går sämre i snö än tidigare men vi har för lite av den varan för att göra en riktig lössnötest,däremot är PPS:en utan tvekan tystare,skönare och mer komfortabel än gammelboggien.