cylindern glappar

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
Hej där. Snart är skotersäsongen igång och min skoter står. Har ett fel som inte ens yngwessons hört talas om!!! Skotern gick tom på vatten så vi skruvade bort toppen och då såg man att ena kolvens topp och undersidan på topplocket mot den kolven var alldeles ren. Det betyder väl att den läckt vatten då eller? När vi tog loss cylindern så märkte vi att den glappar på diagonalen där inte styrhylsorna sitter. vi satte dit cylindern utan styrhylsor och den glappar likadant! Vad är felet? vad beror det på? Nån som hört nåt liknande? Vet inte om jag måste ge upp. Känns hopplöst. Hoppas nån har nån hjälp att bistå med.
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
Ja, om man trycker ner cylindern i läge ochhåller i den och liksom vickar på den så vickar den i hörnen diagonalt. Lite svårt att förklara. Men den andra cylindern den ligger liksom helt plant och vickar då ingenting heller. Det verkar ju som att endera cylindern eller motorblocket på nåt vis inte är plant där cylindern ligger. Har ju knappt kört nåt med den sen jag köpte den och felet fanns nog redan då för det satt dubbla cylinderfots packningar på den då. Fattar inte vad tidigare ägare gjort med den.... . Det är en f7-03.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Rigga upp den i en svarv,å kolla med indikator klocka om den slår nått,kan ju gå att svarva av den så lite som möjligt,en tanke är att det är en utbytes/renoverad/nicasilad cylinder som är svetsad pga.stor ras någon gång(därav skev)???samt förra ägaren haft samma bekymmer&lagt 2 packningar,tror knappast att vevhuset är snett.om jag nu förstått dig rätt.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
man kan köra med 2 packningar, det gör jag. oftas tillsammans med en planad topp men det är inget måste!
kontakta odysse, han vet förmodligen exakt vad som gäller för förgasarmotorn.
jag kör själv med efi men det borde inte vara någon skillnad ...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Kommer inte med nå vettigt här egentligen, men som jag fattat så är det du menar att cylindern vickar är ordet som du söker?:p
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
Har fått nys om en firma här intill som kan mäta upp och ev svarva ner cylindern. ska höra med dom i morgon. tack för hjälpen.
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
Hej, ni lyckliga skoterägare. Har nu mätt upp cylindern och den är perfekt. Har dock av en tillfälighet träffat en gammal kompis som haft ett likadant fel. Han påstår att ägarna före mig nog haft isär motorn och sen inte satt tillbaka vevaxel lagren rätt och att styrhylsorna då trycker upp en bula i blocket där cylindern ska sitta. Vad tror ni om det? Verkar ju troligt för mig ialla fall men.....
 

arcticmod

Välkänd medlem
2 feb 2012
128
0
6
vilhelmina
tycker det låter knepigt om styrpinnen ska komma upp som en bula då det är 2-3cm gods i mellen cyllen och styrpinnen, men skruva isär blocket å kolla, för är cyllen rätt som du säger måste ju blocket va snett av nån andledning
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Skaffa en stållinjal lr nåt annat som e rakt så är de bara lägga på vevhuset så ser du ju fort om de e plant eller ej.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
veven borde inte gå att dra runt om man våldat ihop blocket utan att satt lagrena rätt ,
gör som stecka säger ...
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
Jaa, altså, den ena cylindern glappar kanske 2mm diagonalt och eftersom cylindern är plan så.... . Till saken hör att motorvariatorn var sprillans när jag köpte skotern och den andra är stora repor i så man kan ju misstänka att det varit nåt haveri, kanske för att axeln är krokig eller?
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
Om man håller fast i cylindern med handen ovanpå cylindern och trycker den nedåt och liksom vickar med handen så vickar cylindern diagonalt i hörnen som är utan styrhylsor. Blir väl att man får ta ur motorn och ta isär den. En på jobbet hade en motor där vevlagerbanan satt fel, styrpinnen satt inte rätt i spåret. Detta hade gjort att lagret gått väck och axeln blivit krokig. Kanske är så på min då ochså? Skulle kanske skaffa en mätare och kolla om axeln är rak? Ja, ni ser, många funderingar, är ju ingen mekare så......
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Lägg upp en film när du vickar på cylindern så vi fattar vad du har för problem...
 

portkingen

Medlem
22 dec 2011
36
0
1
Piteå
Det du beskriver med att cylindern går att "vicka" på när den ligger mot blocket antyder nästan på att blocket är felgjutet, har lite svårt att tro att en krokig axel kan göra aluminiumgoddset under cyllen så skevt :/ kanske är nåt gjutskägg? Du kan även prova lägga en glasskiva över blocket så ser du om och vars det är krokigt :)
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
Tack för ert engagemang. Har satt dit cylindrarna igen och tänker skruva dit topparna lite lätt och sen ställa bort skotern till i vår. Har inget varmgarage att hålla till i och om jag måste ut med motorn och skruva sönder den så tar det TID. Är ju ingen skruvare så..... Förresten, finns det nån sprängskiss över motorn att få tag på. Skulle ochså vara toppen att få tag på nån sorts manual för hur man går till väga för att ta ut motorn.
 

patriot

Välkänd medlem
28 feb 2011
104
0
6
Tackar. Nån som hatf ut motorn och som vet hur man gör? Måste man ta bort variatorn? Hur sitter den fast?