Dålig toppfart mach1!!

hollstedt

Medlem
2 jan 2008
34
0
1
glider in i tråden lite o tycker först o främst att du kollar vad det sitter för pipor i den!..sedan ringer du till ngn som säljer dessa rör eller mailar o ber om att få veta vars topp varven ska ligga..de har säkerligen en rekommendation på förgasar/variator/drev inställningar..
så slipper du sitta här o grubbla o lyssna på oss som rycker gissningar ur luften o egentligen inte ger dej ngt konkret!..
men ngt som är mkt viktigt är att veta vad den varvar när du håller skaftet..om varven sen ligger konstant på ett visst varvtal eller om det sjunker eller stiger..det e oerhört viktigt att veta! så inte motorn ligger o jobbar utanför sin effekt kurva o missar massa trevliga hästkrafter...skruvarna som finns där kan man säga e finsjusterar skruvar som du kan ändra varje dag om du känner för det beroende på före o vilken typ av körning du gör just då..cruising eller pumpa puder el lakerace
Visst ska jag försöka ta reda på vem tillverkaren är, samt bästa rek vartal för dom här piporna..
Har fått en bättre förståelse om variatorn samt en hel del tips om olika
lösningar.
Om ni har mer lösningar/tips/förbättringar ang om effekt eller ax så blir jag
väldigt glad:)
För man får ju komma ut och vara barn på nytt..hehe

Mvh hollstedt
 

hollstedt

Medlem
2 jan 2008
34
0
1
Men såklart finns det ingen som helst märkning på tillverkaren av trimpiporna!
Så nu vet jag inte vart man ska kolla upp dom.
Alltid lika roligt eller hur..
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Hade problem med att veta vilka pipor jag hade köpt oxå jag gjorde så här, ta en bild på skiten lägg ut det på skoterleden och till 99% så är det någon som vet. Jag hade till och med väldigt ovanliga trippelpipor och ändå var det några här på forumet som listade ut märket :ciao:
 

hollstedt

Medlem
2 jan 2008
34
0
1
Ja men hur lyckas man med att lägga in en bild här?
Man ska tydligen skriva in en sk URL..
Vart tog den gamla och hederliga filkopierings sättet vägen?
 

hollstedt

Medlem
2 jan 2008
34
0
1


Tack aman_junior för din hjälp!!
Som ni ser så är väl inte bilderna dom bästa, men jag kan säga
att piporna är rostfrittmatrial..
Är det ngn som känner till dom?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men det ser ut som att det bara är slutburken som bytts ut ... Det kan förklara en del, stoppa tillbaka originalburken och ställ TRA'n i läge 4 sen utvärderar du efter det.

Slutburkar kan sno en hel del effekt.
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
precis som ovan är bara burken utbytt så nån märkbar skillnad mer än på ljudet märks förmodligen inte... pröva ställ ner på 4 som sagt, pröva toppfarten sen sätter du i orginal burkenå prövar om det blir skillnad, men det märks nog inte nån större med orginal på heller, men det kan vara värt att pröva...
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Har du tittat till sekundärvariatorn? Om den kärvar eller om fjädern är för hårt spänd så växlar den inte ut som den ska.
 

hollstedt

Medlem
2 jan 2008
34
0
1
Har ställt ner den till läge 4, Samt bytt till original pipor..
Testade den på sjön och tyckte faktiskt att den kändes
rappare samt blev det en liten höjning av toppfarten till 150 km/h..:boring:
Samt försvann det där konstiga med gasen! Nu varvar den 8400 rpm.
Får väl leva med det..
Om någon har nåt att rek så skotern kan gå snabbare eller axa mer
så hör av er.. Köper gärna trim eller dyl oxå:rolleyes:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Rita ett streck på primären med en tuschpenna och se så att den växlar ordentligt. Ta lös plasten över raveklockorna och kolla så att rave skedarna glider lät ut och in igen.

Vad är optimalt maxvarv på en mach 1:a ?
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
på 8400 har du tappat många hästar ställ ner variatorn mer å testapröva 2

http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/sd/ovriga/mach198.jpg optimalt ligger ju på ca 7800
Och som "vidgen" säger kolla avgasportarna om du vet att dem inte är kollad på länge så tappar du lite där - är också en grej som går fort att kolla och blir skillnad mest på axx men kan tappa på toppfarten också
 
Last edited:

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Jag provar igen, har du tittat till sekundärvariatorn, den stora? Om den är för spänd eller kärvar orkar inte motorn slita ner remmen i botten på den och därmed inte längst ut på den lilla variatorn heller. Funkar inte den så spelar det liten roll med det andra.
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
JA MEN TUSAN ATT BARA STÄLLA NER TILL 1 EL 2 PÅ TRA GÅR DEN JU INTE NER 600 RPM PÅ..MÅSTE ANTINGEN VA SEKUNDÄREN SOM KÄRVAR EL NGT STOLPSKOTT SOM BYTT VARIATOR BESTYCKNING INNAN DU KÖPTE DEN..O SATT IN TOTALT FEL GREJER..TA NER VARVEN SÅ SKA DU SE ATT RESTEN KOMMER AUTOMATISKT:)
 

hollstedt

Medlem
2 jan 2008
34
0
1
Jag provar igen, har du tittat till sekundärvariatorn, den stora? Om den är för spänd eller kärvar orkar inte motorn slita ner remmen i botten på den och därmed inte längst ut på den lilla variatorn heller. Funkar inte den så spelar det liten roll med det andra.
Nej! Men ska göra det efter helgen..
Har väl även tänkt i samma banor som du..
Jag kan iallafall se att någon har varit på sekundären och skruvat tidigare, skruvarna är nötta.
Sen kan man väl fråga sig varför dom hade ställt upp primären
till läge 6? Om den nu jobbar som bäst vid 7800 rpm..
Som sagt är rätt färsk på det här, men jag ska nog försöka få förståelse om hur variatorena funkar väldigt snart..

Sen en dum fråga igen! Hur märker man att sekundären är som den ska?
När jag kände på den igår,så snurrade den iallafall runt utan att hugga i eller nått annat skumt.
 

hollstedt

Medlem
2 jan 2008
34
0
1

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Ta lös den från skotern och lägg den med ytterskivan neråt. Håll fast ytterskivan och vrid innerskivan motsols (tror jag). Där känner du hur spänd fjädern är och om den kärvar. Haka fast en fiskvåg el liknande i innerskivans ytterkant och dra försiktigt tills fjäderspänningen ger med sig och läs av kilon. Jag kan tänka mig att det bör vara ca 8-10 kg.
 

Tompa74

Medlem
21 mar 2007
10
0
1
Hade problem med min mach 1 -98a.Med 32 matta. Det var bussningarna i sekundären som var dåliga så att den ville inte växla riktigt.Den varvade ca 8700-9000 fast jag hade primären i läge 1 och gjorde ca 150. Nu sen jag bytt bussningar och drevat ner den två kugg så går den 175 och varvar 7800 i början sen går den upp till 8400rpm primären i läge 1.