Dödsmaskinen Snöskotern!

Wobbler

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Självklart är varje dödsolycka en för mycket, och det finns många som inte borde få sitta på en skoter (alkohol m.m.). Det uppstår dock ett problem när politiker, poliser m.fl jämför med biltrafiken. Jag tycker faktiskt inte att det går att jämföra rakt av, en full/omdömeslös skoterförare riskerar oftast bara sitt eget liv medans en full bilförare riskerar mängder av andras liv. Man kan ju alltid hoppas att debatten gör att omdömet hos många skoterförare höjs, för det vore ju katastrof om vissa krafter skulle få igenom det ena förbudet efter det andra. Skoterklubbarna har en stor uppgift, men tyvärr räcker de nog inte till. Tvivlar på att de mest omdömeslösa är organiserade i någon klubb...
 
L

LynxLynx

Är det 250 tusen reggade skotrar i Sverige?
Tio personer stryker med per år i medeltal, även om denna vinter verkar dyster.
Finns det fyra miljoner bilar reggade?
I såfall 4 000 000/250 000=16 gånger fler bilar.
Skulle betyda 16*10 döda = 160 stycken.
Det är minst fyrahundra som får sätta livet till om året.
Kan någon de exakta nuffrorna, är jag ute och seglar?
 
1 jan 2000
12
0
1
Och när gör inte "samhället" det då??? Oavsett varför du har skadat dig! Är det nån skillnad att kvadda i slalombacken eller bli mosad i sargen när man lirar hockey?! I inget av fallen hade personen i fråga tänkt att skada sig... Vem f_n går in för det egentligen.. Sånt som händer oavsett vad man gör! Det är det jag menar.. Det är inte fordonets eller skidornas fel att jag missbedömde underlaget och brakade in i skogen..
 
R

Rx1Power

förbjuda snöskotern för att vissa inte är riktigt friska och kör när man har druckigt alcohol det är väll för F*N inte skoterns fel att dom kör når dom är fulla...
förbjud bil eller båt istället............
och som någon hade skrivit om olyckor va f*n skulle han på en brygga ned skotern och göra?
och inte fan råkar man bara köra ner i en vak och sänka skotern... om man kör som man får alltså efter leder och så...
:) YAMAHA SKA DET VA :)
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Det ska inte förbjudas någon ting, dom har förbjudit färdigt nu tycker jag.
Jag skickade ett mail till snofed angående detta men har inte fått något svar ännu, så jag tycker att flera kan maila till snofed och bråka lite och protestera, så att dom känner lite stöd ifrån oss dödliga som blir drabbade på grund av kontorsfolk som inte är förankrade med värkligheten (min åsikt).
Att sitta med statestik är en sak men att vara ute i det värkliga elementet är en annan.
 
R

Rotax 583

http://www.pitea-tidningen.se/index.php?artikel=59255&option=1
 

Nenne

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Sverige
Om man bara går efter statistik, så kanske man endast skall tillåta tjejer att köra skoter??!! Procenten tjejer som kör ihjäl sig är ju minimal...
:*
Förbjud killar att köra skoter helt enkelt! Ni kan ju få åka med bakpå om ni är snälla..
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 12-Apr-03 kl 04:23 PM (CET)]Ja nu sitter jag och läser senaste Snöskoter, och har hittat en sida med lite färsk info om dödsantalet i år och tills idag så har det omkommit 8 personer och tränden är nedåtgående, posetivt.
2/8 delar var kvinnor.
Jag hoppas att det stannar vid detta antal.
Det vore något att kasta i ansiktet på de som styr detta land...
 
P

Proxxxen

Åh Fan...bäst man låser fast bettan inatt så hon inte far ut å dödar nån...Inte fan beror det på maskinen det beror på den som sitter bakom styret
 
B

brutalus

Hur många av dödsfallen är drunkningar?
ISF måste man fundera på om pimpelfiske och långfärdsskridskor ska förbjudas...
 

John

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
Bacon mycket bra skrivet!!! HÅller med dig om att det är alltid en människa med i bilden!!!! stå på dejj!
 

uzack

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
"Om det är 90% av dödsolyckorna som är alkoholrelaterade, så måste det finnas någon ting som man kan göra åt detta.
Polisen kommer aldrig få någon koll på detta, så vi som ser vad som händer måste
stoppa det ofog om man har möjlighet.
För vem vill gå på sina polares begravning och veta att jag hade kunnat avstyrt detta bara jag hadde kurage nog att säga till att du gör fel...
Men det är inte lätt att tala om för en som är odödlig (full) att han/hon gör åt helvete fel.
Kompistryck är en stor anledning till att det dör folk i landet, men jag hävdar att det inte är skoterns fel i alla fall!!! "
-----------------------------------------


Alkolås kanske skulle vara något då ?
Men det är klart det är väl bara att be någon annan att blåsa då. Men den som blåser måste ju vara nyckter, och blåser den så är det ju fel i huvudet på den med.
Vad tror ni om det ?

 
P

P.E

STÅ PÅ DEJ Bacon. Hoppas SNOFED får upp ögonen.
PS. Vårda erat ordspråk. DS
 
P

pisten bully

då kan man väl förbjuda offpist åkning med skidor och snowbord :p
 

Ture_Tapio

Välkänd medlem
27 mar 2006
180
0
6
Matfors
undra hur många som dör av mc eller båtar.... men det hör man ju aldrig nått av i media... men så fort en skoter är inblandad så är det som om jorden gått under...
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
lika bra att lägga ner gjämförelsen med bilar eftersom sågott som alla har en bil och som tidigare talare sagt så måste man räkna på procentsatsen av alla som kör

en lite mer relevant gjämförelse är nog motorcykelåkarna som jag har en känsla av har ännu högre procent döda per år

även om det även där är betydligt fler som kör så tror jag nästan att procenten är högre endå

någon som vet?
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
det är farligt att leva ,man dör i slutändan hur man än gör:eek:

debatten om olika fordons döds procent är ju lite sned som någon nämnde så är skotrar oftast singelolyckor,kan en del tolka som .då borde man ju få supa lite.
mc olyckor beror ofta på fart eller bilister som ej har uppmärksammat mc n bilisten svänger ut o prejar in knutten i mitträcket sen är det dött .

ett exempel på hur fel det kan bli när staten bedömmer situationen
eller är bilar mer olycksdrabade än mc,
mitträcken är kanske bra för bilister men en mc åkare får i stället för blå märken o srubbsår armar ben huvud avslitna när man glider in i räcket.

i båt världen är det ju nästan ok att dricka lite ,kan man då tro med tanke på hur ut brett det är där

det är förbjudet att köra fordon i drog /alkoholpåverkat tillstånd av en anledning,
man kan bort se från dessa olyckor helt o hållet i debatten eftersom det saknar relevans i frågan om vilka fordons kategorier som är mest olycksdrabbade.
frågan borde istället vara -vilka fordons kategorier har mest alko/drog relaterade olyckor.

lagar är till för de som följer dem :cool:
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Nästa år blir det körkort på båt och det verkar bli två klasser, den ena är ett så kallat lågfartskort 10kn lr om båten är över 7m sen ett högfartskort för båtar som gör mer än 25kn så nu är ordningen återställd.