dags för renovering av motorn?

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
blev less på smårapplet jag haft med läckande glykol och svårstartad så jag började riva isär motorn.
har nu några frågor:

1. på bilderna syns tydliga repor på kolvar, vad beror detta på?
verkar vara runt avgasporten, men man kan se förbränningen gått från kolvtoppen förbi ringarna och nedåt.. ja, svårt att förklara men bilderna kanske gör det bättre.
avgasventilerna är rengjorda då och då och jag kör på OK/Q8 skoter TT olja.

2. cylindrar ser inte så roliga ut men det är inga kännbara repor.
dock är det en liten bit aluminium som sitter fastsmetat på ena cylindern, går dock att skrapa bort med nageln om man vill.
kan/bör man hena (hona/horna) nicasilcylindrar eller ska man bara gnugga dom ren med nåt lösningsmedel?

3. reed ventilerna håller inte riktigt stängt, vissa är stängda men dom flesta glipar 0,5-1.0mm ungefär och dom känns vääldigt mjuka men detta kanske är normalt?

är det några speciella reeds jag har? med tanke på att det sitter nå plaststyrning mellan reedsen och insugsgummit och en slp boost bottle var även monterad.

4. om jag nu behöver byta kolvar o reeds vart hittar jag det till vettigt pris?
 

Attachments

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
har suttit och våtputsat cylindrarna så nu är dom faktiskt riktigt fina, inga synliga repor längre, dock nån form av missfärgning, kanske förtunnad nicasil?
mätte cylindrarna med skjutmått och 77.25-77.30mm fick jag dom till.
kolvarna låg på 76.95-77.00mm.
 

Attachments

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
ingen som har nån åsikt? vill gärna veta varför/hur det blivit såhär så man inte rasar dom nya kolvarna?
brist på olja? kolvarna var då oljiga. överhettad? mager bränsleblandning?
eller bara tidens tand, ingen aning om när kolvarna var bytta men enligt tidigare ägare ungefär 3-400mil sedan nu.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Stiftena såg ut som att den går magert iallafall.
Sedan kan den ju om nu inte du varit ägare till den från start värmenypit, mina cylindrar såg ut lite på det där viset, fast med rejälare repor.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
den kokade ordentligt en gång förra vintern för hårt före. efter det sa har den rykt som ett as när den va kall men gick likabra som den alltid gjort.
dock så har man måstat köra med choken i väääldigt länge efter nystart på sistone för att den inte ska bööa på lågfart.
varför vet ja inte, hoppades på skt i förgasarna men det ser jättefint ut där. kanske får det fenomenet då kolvarna ser ur som dom gör.
stiften är bara 3-4mil gamla så det kanske inte går att läsa dom men dom gamla stiften var ganska lika förutom att foten va ljusare.
 

FRODAB

Medlem
18 mar 2010
48
0
6
Rimforsa
Ett bra sätt att ta bort aluminiumgägg på cylinderväggarna är att pensla på lut (natriumhydroxid). Skölj sedan med vatten. Lut löser upp aluminium. Går bra att använda på både gjutjärn, nikasil och stålfoder
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
jag har putsat och gnidigt med 800 sandpapper och lacknafta så cylindrarna ser och känns riktigt fina, kan det fortfarande finnas kvar aluminiumgegga tro?
kanske ska pensla lite lut/saltsyra för säkerhets skull.. vart får man tag på det?

har rengjort förgasarna mycket grundligt och bestyckningen verkar vara original enl. sprängskisserna som finns som sticky.
den har inte gått snålt innan överhettningen (kollade stiften noga o ofta den första säsongen ja köpte den) men efter det har det kännts som den gått aningen snålt, pinnade på lite bättre med lite choke.
kan den verkligen gå snålt för att kolvarna är repiga/otäta?